دام سعودی برای فارسی زبانان با کمک خوانندگان لس آنجلسی/ وقتی عربستان با اسلحه تهاجم فرهنگی ذهن ایرانیان را نشانه می‌گیرد

عربستان سعودی در ادامه اصلاحات بن‌سلمان، روی گرفتن مرجعیت فرهنگی منطقه از ایران تمرکز کرده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، جشنواره زمستانه سیاحتی-فرهنگی «طنطوره» که از ۱۹ دسامبر ۲۰۱۹ در عربستان سعودی آغاز شده و تا ۷ مارس سال جاری ادامه خواهد داشت، حالا به مرحله میزبانی از خوانندگان لس‌آنجلسی ایرانی رسیده است؛ مرحله‌ای که بیش از پیش نشان می‌دهد اراده برنامه‌ریزان تغییرات فرهنگی-اجتماعی برای عربستان سعودی به ربودن گوی سبقت از ایران برای مرجعیت فرهنگی در منطقه تعلق گرفته است.

«جشنواره‌ای بی‌نظیر» اولین شعاری است که بر پیشانی سایت این فستیوال نوظهور عربستانی جای گرفته است؛ سایتی که بیش از آنکه بر معرفی جشنواره و برنامه‌هایش متمرکز باشد، بر تشریح جزئیات سیاحتی منطقه‌ای تمرکز دارد که جشنواره در آن برگزار می‌شود: منطقه العُلا.

ارتقای العلا به دست عربستان سعودی یا فرانسه؟
منطقه تاریخی العلا که در غرب عربستان سعودی و در استان مدینه منوره واقع شده است، یکی از مناطقی است که در برنامه‌های جدید بن‌سلمان به‌عنوان منطقه نوظهور گردشگری درنظر گرفته شده است. این منطقه اولین مکان در کشور عربستان است که به‌عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. اوایل سال ۲۰۱۸ در جریان سفر محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی به فرانسه، توافقنامه‌هایی بین دو کشور درمورد پروژه توسعه استانداری العلا به امضا رسید تا در جریان این همکاری‌ها، چشم‌انداز و مسیر مشترکی برای حمایت و ترویج میراث فرهنگی، تقویت بنیه علمی و ایجاد گردشگری پایدار در این منطقه به وجود آید. در واقع مثل سایر اتفاقات جدید عربستان سعودی، سهم زیادی از طراحی نرم و سخت برنامه‌ها و اجراییات آن‌ها را خارجی‌ها برعهده دارند.

حالا طبق سایت این جشنواره در بخش رویداد‌های فستیوال غیر از کنسرت‌های موسیقی، رویداد مستقیماً هنری دیگری دیده نمی‌شود. در این پایگاه به ترتیب از کنسرت‌ها، ماجراجویی شامل صحرانوردی، بازدید از مناطق تاریخی، صخره‌نوردی و رصد ستارگان، هوانوردی با هلیکوپتر و بالن و گردشگری فرهنگی به‌عنوان رویداد‌های اصلی این فستیوال نام برده شده است. در این میان بخش کنسرت‌ها تنها رویداد هنری این فستیوال است که نه بر اساس ترتیب زمانی برگزاری کنسرت‌ها از آینده به گذشته بلکه ظاهراً بیشتر بر اساس شهرت جهانی خوانندگان و آهنگسازان تنظیم شده ودر میان آن‌ها نامیانی، انریکه و جیپسی‌کینگ نیز دیده می‌شوند.

«شب‌فارسی» در طنطوره چقدر جدی است؟
اما خبری که روز پنجشنبه گذشته روی برخی خبرگزاری خارجی فارسی‌زبان تحت عنوان کنسرت خوانندگان ایرانی در جشنواره طنطوره مخابره شد، رویدادی است که تحت عنوان «شب فارسی» در دو شبِ پنجم و ششم مارس یعنی پنجشنبه و جمعه شب هفته آینده برگزار خواهد شد. در این دو شب برخلاف سایر کنسرت‌ها که یک خواننده به اجرای چند قطعه می‌پردازد، در شب اول، چهار خواننده شامل شب‌پره، شادمهر عقیلی، فروهر و اندی به اجرای برنامه خواهند پرداخت و در شب دوم نیز ساسی مانکن، آرش لباف و ابی قطعات خود را اجرا خواهند کرد. این برنامه‌ریزی نشان می‌دهد که برای برگزارکنندگان این رویداد نیز هر یک از این خوانندگان، واجد ارزش برای اجرای یک شب مستقل دیده نشده‌اند. واقعیت آن است که در کنار سایر مدعوین این فستیوال که بعضاً شهرت جهانی دارند یا دست‌کم مانند عمر خیرت، آهنگساز و پیانیست مصری در جغرافیای عرب‌زبان به‌عنوان صاحب‌سبک در موسیقی شناخته می‌شوند، این طیف از خوانندگان فارسی‌زبان هیچ جایگاهی نخواهند یافت.

قیمت بلیت خوانندگان لس‌آنجلسی از همه پایین‌تر است
مساله وقتی جدی‌تر می‌شود که توجه کنیم در جغرافیای عربستان، ایرانیان یا حتی فارسی‌زبان‌های زیادی زندگی نمی‌کنند و از طرف دیگر حتی گرفتن ویزای سیاحتی به عربستان سعودی برای ایرانی‌ها تقریباً غیرممکن است. تنها گزینه‌ای که باقی می‌ماند، احتمال استقبال ایرانی‌های مقیم خارج از کشور برای حضور در کنسرت‌های این خوانندگان لس‌آنجلسی است؛ اتفاقی که فقط پس از شب برگزاری این کنسرت‌ها می‌توان به چند و، چون آن پی برد. آیا ایرانیان خارج از کشور، رنج سفر به عربستان سعودی را برای شرکت در کنسرت گروهی این خواننده‌ها متحمل خواهند شد؟ البته مقایسه قیمت‌گذاری بلیت کنسرت‌های شب فارسی با کنسرت‌های دیگر باقیمانده از این فستیوال گویای اهمیت دعوت از این خوانندگان برای برنامه‌ریزان نیز خواهد بود. فروش بلیت کنسرت لیونل ریچی و کریگ دیوید که دیشب برگزار شد از حداقل قیمت ۸۰۰ ریال سعودی آغاز می‌شد و دیگر کنسرت گروه آمریکایی «کول‌اند د گنگ» از کف ۶۰۰ ریال سعودی به بالا قیمت‌گذاری شده‌اند. در کنار این‌ها، اما قیمت‌گذاری برای بلیت کنسرت هر شب، بسته به مکان نشستن از ۳۰۰ ریال سعودی آغاز شده است.

مخاطب ایرانی، هدف سعودی برای تغییر مرجعیت فرهنگی منطقه
مقایسه قیمت‌ها و سبک برگزاری کنار هم کنسرت خوانندگان نشان می‌دهد شب فارسی آنقدر‌ها که شبکه‌هایی مثل ایندیپندنت فارسی برای این جشنواره و حضور خوانندگان لس‌آنجلسی در آن رپورتاژ رفتند، جدی نیست. با این حال حتی خود این شبکه هم با تردید درباره استقبال ایرانی‌ها از این خوانندگان می‌نویسد: «فستیوال امسال طنطوره هفته آینده برنامه‌ای دوشبه به نام «کنسرت ترانه‌های فارسی» دارد که در روز‌های پنجم و ششم مارس برگزار می‌شود. مجری مراسم قرار است سینا، ولی الله باشد. طنطوره امسال شاهد اجرا‌های ستاره‌های بزرگ‌تر جهانی خواهد بود: از انریکه ایگلسیاس و جیپسی کینگ تا لایونل ریچی و یانی، آهنگساز یونانی محبوب در ایران».

با این حال ایندیپندنت پس از اشاره تبلیغاتی به اینکه این جشنواره با «تکیه بر معرفی فرهنگ شرق به غرب و ایجاد ارتباط و دوستی بین مردم و کشور‌ها از طریق اجرای مراسم فرهنگی» برگزار شده، اذعان می‌کند: «با توجه به قطع روابط دیپلماتیک بین تهران و ریاض، بدیهی است که از ایران هیچ‌مهمانی در این برنامه شرکت نخواهد داشت.» این نکته درواقع نقض غرض این پایگاه در معرفی این خوانندگان لس‌آنجلسی به‌عنوان «هنرمندان سرشناس ایرانی پس از انقلاب» نیز هست. افرادی که در داخل ایران دیگر نتنها پایگاه اجتماعی بلکه محبوبیت جنس موسیقی خود را نیز از دست داده‌اند و شنوندگان احتمالی آن‌ها عموماً در سنین بالاتر هستند و به وجه نوستالژیک قطعه‌های آن‌ها توجه دارند.

اما دعوت از این جریان موسیقی فارسی‌زبان، چیز‌های دیگری را هم در روابط ایران و عربستان آشکار می‌کند. اینکه عربستان مایل است گوی سبقت را در مرجعیت فرهنگی از ایران برباید، موضوعی نیست که حالا با نزدیک‌شدن به یک دهه از آغاز اصلاحات بن‌سلمان بر کسی پوشیده باشد. نکته اضافه، اما این است که عربستان سعودی خیز برداشته تا برای فارسی‌زبانان و خصوصاً ایرانی‌ها هم برنامه فرهنگی جدی داشته باشد و مرکزیت هدایت آنان را به جای رقبای غربی خود برعهده گیرد. این اراده در عربستان سعودی پس از شروع به کار مجدد شبکه MBC پرشیا هم آشکار شد، اما برگزاری یک شب ویژه و مستقل تحت عنوان «شب فارسی» بیش از پیش نشان می‌دهد که عربستان سعودی به دنبال تمرکز ویژه بر مخاطب هدف ایرانی است.

منبع: صبح نو

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
داود
۱۹:۱۶ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
ابی از تو بعید بود
Iran (Islamic Republic of)
سام
۱۳:۵۴ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
نظری ندارم
-
ناشناس
۲۱:۱۵ ۱۱ اسفند ۱۳۹۸
واقعا که
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۱۱ اسفند ۱۳۹۸
این خوانندگان ایرانی لس آنجلس نشین بروندجهنم برای جهنمیان کنسرت بگذارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۱۱ اسفند ۱۳۹۸
عربستان هرچه تلاش کنه بی فایده است ...... ایران سرزمین ماندگار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۴ ۱۵ اسفند ۱۳۹۸
البتهباید حواسمون هم باشه :)
United States of America
ناشناس
۱۱:۰۳ ۱۱ اسفند ۱۳۹۸
همه جانداران از خودشان صدا تولید میکنند و برخی انسانها در لابلای صدای آلات موسیقی فکر میکنند صدایشان خوب است مثلاً همینها که آوردنشان عربستان و چهار وعده غذا بشون میدهند تا مثلاً علیه ایران جبهه گیری کنند اگر راست میگویند بیایند با بلندگوی وانت‌های ضایعاتی کنسرت اجرا کنند . اگر به جرم مزاحمت دستگیر نشدند معلوم میشود صدای خوبی دارند .خخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۱۱ اسفند ۱۳۹۸
یاد جشن هنر شیراز ایران پهلوی افتادم که فرح راه انداخت که تازه ابنجا نه مکه بود و نه مدینه ولی دومینوی سقوط پهلوی باهمون کلید خورد مطمئن باشید ال سعود هم سقوط خواهد کرد...
Germany
Javad irani
۰۷:۴۹ ۱۱ اسفند ۱۳۹۸
واقعا متاسفم برای این خواننده ها که دم از وطنپرستی و عشق به ایران و ایرانی میزنن بعد در قبال پول وطنفروشی و هموطنفروشی واسشون خیلی عادی میشه
تف به شرف نداشته همشون
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۳:۳۴ ۱۱ اسفند ۱۳۹۸
زیاد این عربستانی ها بزرگ نکنیم در نهایت باید گفت بازهم از ایران و ذکاوت ایرانی ها شکست می‌خورند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۴ ۱۱ اسفند ۱۳۹۸
خواننده های فسیل از دور خارج شده که دیگر راه بجایی ندارن از همه جا رانده و مانده ....مثل غریقی که دست به هر خس خاشاک .
Iran (Islamic Republic of)
رامین
۰۰:۲۳ ۱۱ اسفند ۱۳۹۸
تحلیل بسیار عالی بود و ممنونم..

ولی یک سوال در ذهن من شکل گرفت؟

مسولان فرهنگی ما چه برنامه ی برای اعتلای فرهنگ ایرانی اسلامی ما دارند؟!

جواب مشخص است: دشمن وقتی مبیند برنامه مشخصی در فرهنگ اسلامی ایرانی ما وجود ندارد طبعا از این فرصت استفاده میکند و جوانان و فرهنگ ما را هدف قرار میدهد. بنظرم کمی بهتر بیاندیشیم عادلانه است.

مسولان بیدار شوند...و از شهیدانی چون سلیمانی ها درس و الگو بگیرند که البته باید از خودشان بگذرند تا شاید به اهداف این شهداء نزدیک شوند.

یا حق
Iran (Islamic Republic of)
مصمم
۰۰:۱۰ ۱۱ اسفند ۱۳۹۸
انسان اگر انسان باشد و عقل و شعور و وجدان داشته باشد و در مقابل حق و باطل احساس مسئولیت بکند و به برای سرنوشت کشور خود اهمیت قائل باشد و ارزش خود را بداند و آن را ارزان نفروشد ، در دام شیاطین گرفتار نخواهد شد . آن هم در دام آل سعودی که بالاترین مدال افتخار او گاو بودن آن هم برای دلقکی مثل ترامپ است . خیلی ننگ است برای یک انسان ایرانی مسلمان شیعه که مزدور آل سعود وهابی شود .
Canada
ناشناس
۲۲:۴۳ ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
خوانندگان لوسانحلیسی از بیکاری و بی پولی دست به هر فتنه ای میزنند .بخاطر مال دنیایی .چونکه تنها کاری که برایشان مانده .خواندن در رستورانهای ایرانی است و بس
از اول هم وطن فروش و خاین بودند .
Iran (Islamic Republic of)
sdd
۲۲:۴۲ ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
حالا کی پا میشه بره اونجا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
یعنی خاااااک برسر هرکسی که بره کنسرت این عقب افتاده ها ببین دیگه اون چقدر بدبخته بخاطر اینا میره عربستان
Iran (Islamic Republic of)
محمدامین
۲۲:۳۳ ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
دست خداپیش است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
به زودی زوال این آل سقوطم میرسه توسط خود ملتشون
Canada
ناشناس
۲۱:۴۷ ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
عربستان هم میخواهد از موقعیت کنونی ایران مثل ترکیه و امارات و قزاقتستان .گرجستان ووو پول مفت به جیب بزند
چرا نباید قبل از انها همین کارها را در ایران عزیز کنیم با داشتن چهار فصل و کشوری با هزاران سال تمدن و به مدت 250 سال ب نیمی از دینا حکومت کرده ایم .خیلی ارزشها داریم که بهش ببالیم
خودمان رادست کم نگیریم
آخرین اخبار