بافت جاجیم انگشتی روستای اوجان ثبت ملی شد

مهارت بافت جاجیم انگشتی روستای اوجان شهرستان بیرجند ثبت میراث معنوی کشور شد.

 به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ برآبادی مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: جاجیم نوعی گلیم است که در اصطلاح بومی جَجُم (Jajom) اطلاق می‌شود.

او افزود: در روستای اوجان شیوه بافت جاجیم با دستگاه‌هایی شبیه دستگاه‌های پارچه بافی بوده و دارای کُلِ کار (محل قرارگیری بافنده و تجهیزات دار) و سایر اجزاء دار‌های پارچه بافی است.

برآبادی بیان کرد: شیوه نقش اندازی آن با استفاده از گُله کردن چله و نحوه پدال زدن تعیین می‌شود که این مورد عمومیت داشته، اما در جاجیم انگشتی روستای اوجان، علاوه بر این، با کمک انگشتان دست و گرفتن متناوب تار‌ها در رج‌های مختلف، نقش‌های متنوع‌تر ایجاد می‌شود.

مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی دامه داد: نقش‌های به کار رفته در جاجیم اوجان دارای زیبایی منحصر به فرد بوده و نسبت به نقوش سایر مناطق استان متفاوت‌تر است.

او عنوان کرد: از جمله این نقوش می‌توان به تخته کَلو، تخته خُورد، تخته خید، گل تفتونی گل ُبر و تخته کَج کَج اشاره کرد.

برآبادی تصریح کرد: رنگ‌های مشکی، سبز و قرمز رنگ‌های غالب در جاجیم اوجان بوده و دلیل استفاده از این رنگ ها، زیبایی و برجستگی بیشتر این رنگ‌ها در مشخص نمودن نقش است.

مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: قدمت جاجیم اوجان بر اساس مصاحبه‌های میدانی و مستندات تاریخی به بیش از ۲۰۰ سال می‌رسد.

این مهارت در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسید.

انتهای پیام/ ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.