پس از شیوع ویروس کرونا؛

پادزهر قوه مجریه برای کسب و کار‌های آسیب دیده از کرونا / صاحبخانه‌های خوب حامی مستاجران باشند

پس از تاثیر پذیری اقتصاد کشور‌های دنیا به ویژه ایران از ویروس کرونا، فاز دوم مقابله با این ویروس تقویت کسب و کار‌ها توسط بخش دولتی و خصوصی است.

نیش کرونا بر کسب و کار/ اتحادیه املاک داران مراعات حا مردم را بکنندبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با شیوع ویروس کرونا کسب و کارهای زیادی دچار اختلالات فراوان مالی شده اند، موضوعی که منجر شده است اقساط بانکی و بدهی ها و معوقات مالیات و همچنین اجاره بهای مغازه این کسب و کارها به خطر بیفتد. 

امسال اقتصاد ایران, سال سختی را پشت سر می گذارد که در روزهای پایانی سال به اوج خودش رسید؛ مردم سعی می کنند کمتر بیرون بروند و کمتر خرید کنند که این کمترین میزان  اثرگذاری اقتصادی ویروس کروناست اما به طور کلی بازار‌های اصلی را هم تحت تاثیر قرار داده است. این اثرات از بازار بورس، دلار و سکه گرفته تا خودرو و مسکن کشیده می شود.

کافیست گشتی در خیابان ها بزنید تا  متوجه شوید بازار اغذیه, مسکن, خودرو, پارچه و پوشاک  به طور کلی کسب و کار های بزرگ و کوچک کساد هستند.

گفتنی است؛ در پی گزارش اخیر باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص مراعات بیشتر کسب و کارها توسط ارگان های دولتی و بانک مرکزی واکنش نشان داد.

حمایت بانک مرکزی از صاحبان کسب و کار

از این رو عبدالناصر همتی رئیس کل  بانک مرکزی دیروز در صفحه شخصی اینستاگرام خود در خصوص حمایت بانک مرکزی از کسب و کارهای مختلف نوشت: در جلسه عصر امروز شورای پول و اعتبار تصمیمات مهمی برای حمایت از صاحبان کسب و کارها خصوصا فعالیت ها و حرف خرد که به دلیل شرایط ناشی از شیوع کرونا دچار مشکلات مالی شده اند و مصادیق آن توسط دولت تعیین می شود  نظیر هتل‌ها، رستوران ها، بخشی از حمل و نقل و ... اتخاذ کرد. به این صورت که اقساط تسهیلات قرض الحسنه  تمام اشخاص طی ماه های اسفند ۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۹۹ بدون وضع هرگونه جریمه یا کارمزد به زمان انتهای اقساط آنها منتقل بشود.

او ادامه داد: تمامی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی موظف هستند بر اساس مصادیق اعلامی دولت و درخواست مشتری، مساعدت لازم را به عمل آورند.بالطبع بانک مرکزی نیز در کنار مدیران بانکها خواهد بود و در صورت نیاز به حمایت مالی، پشتیبانی لازم را از آنها به عمل خواهد آورد. به امید خلاصی هرچه زودتر ملت بزرگ ایران از این ویروس و عادی شدن فعالیت های اقتصادی کشور.

تسهیلات سازمان مالیاتی  در پی شیوع ویروس کرونا

همچنین امید علی پارسا رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در بخشنامه شماره ۲۰۰/۹۸/۱۰۰ مورخ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳ اظهار کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا و تمهیدات اتخاذ شده در سطح کشور به منظور جلوگیری از گسترش بیماری مذکور و رعایت حقوق مودیان محترم مالیاتی، پیرو بخشنامه‌های شماره ۲۰۰/۹۸/۴۱ مورخ ۱۳۹۸/۵/۸، ۲۰۰/۹۸/۴۵ مورخ ۱۳۹۸/۵/۲۷، ۲۰۰/۹۸/۶۵ مورخ ۱۳۹۸/۷/۸، ۲۰۰/۹۸/۶۹ مورخ ۱۳۹۸/۷/۳۰ و ۲۰۰/۹۸/۸۷ مورخ ۱۳۹۸/۹/۲۷ بدین وسیله مقرر می شود: مودیانی که بدهی قطعی شده خود را تا پایان خردادماه سال ۱۳۹۹ پرداخت نمایند، به میزان بخشودگی جرایم قابل بخشش اسفندماه ۱۳۹۸ (۹۰ درصد برای مودیان واحد‌های تولیدی دارای پروانه بهره برداری و پروانه کسب تولیدی از مراجع ذیربط و ۸۰ درصد برای سایر مودیان) از بخشودگی جرایم برخوردار خواهند بود.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در ادامه این بخشنامه بیان کرد: مودیانی که برگ مالیات قطعی آن‌ها از تاریخ ۱۳۹۸/۱۱/۱۲ ابلاغ گردیده است، چنانچه حداکثر تا تاریخ ۱۳۹۹/۳/۳۱ نسبت به پرداخت اصل بدهی قطعی شده خود اقدام نمایند، مشمول حکم بند (۲) بخشنامه شماره ۲۰۰/۹۸/۴۵ مورخ ۱۳۹۸/۵/۲۷ خواهند بود.

مطابق حکم بند (۲) بخشنامه مذکور، آن دسته از اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی که مالیات آن‌ها از تاریخ اول مهرماه ۱۳۹۸ تا پایان سال جاری به قطعیت می‌رسد، در صورتی که اصل مالیات و جرایم غیرقابل بخشش خود را حداکثر ظرف یک ماه بعد از ابلاغ برگ قطعی پرداخت نمایند، معادل ۱۰۰ درصد جرایم قابل بخشش آن‌ها بخشوده خواهد شد.


بیشتربخوانید:تنظیم بازار شب عید با همکاری اصناف/سرمستی دلالان ارز تا ترس از ریزش قیمت ها/ قفل رکود از مسکن باز می شود 


بسته تشویقی  وزارت صنعت در پی شیوع کرونا

هم چنین حسین مدرس خیابانی قائم مقام وزیر صنعت در حاشیه جلسه ستاد رونق تولید در سازمان صدا و سیما اظهار کرد: برای صنوفی که به واسطه شیوع ویروس کرونا در کشور اسیب دیده و بی رونق شده اند بسته تشویقی در نظر گرفته می‌شود که شامل بخشودگی مالیاتی، معافیت و تخفیف بیمه اجتماعی و سهولیت در پرداخت وام‌های بانکی است.

لغو بلیت های هوایی بدون کسر جریمه برای حمایت از مسافران

در همین خصوص رضا جعفرزاده  سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری  در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد پذیرش لغو بلیت های هوایی گفت:  مسافرانی که تاکنون در مسیرهای داخلی وخارجی نسبت به ابتیاع بلیت سفر اقدام کرده اند و درخواست کنسلی آن را به دلایل شرایط کنونی انتشار ویروس کرونا دارند، لازم است بدون هرگونه اعمال جریمه عملیات استرداد بلیت آنان در مسیر رفت و برگشت تا اطلاع ثانوی صورت پذیرد.

پیش‌پرداخت خود را از هتل‌داران بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای پس بگیرید

همچنین محمدعلی فرخ مهر رئیس اتحادیه هتل ها و هتل آپارتمان‌ها در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به موضع ورود ویروس کرونا و کاهش حجم سفر گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا، مسافرانی که در تهران هستند، می‌توانند پیش‌پرداخت خود را از هتل‌داران بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای بابت لغو درخواست‌شان جریمه لغو رزرو  پس بگیرند.

رئیس اتحادیه هتل‌ها و هتل آپارتمان ادامه داد: اگر مسافران تخلفی در هتل‌ها مبنی بر پس ندادن پولشان در هتل‌ها مشاهده کردند حتما با اتحادیه هتل‌داران تماس بگیرند تا با آن‌ها برخورد شود.

وزیر نیرو نیز پای کار حمایت از کسب و کارها آمد

همچنین  رضا اردکانیان وزیر نیرو در حاشیه مراسم افتتاح همزمان ۴۱ پروژه صنعت آب و برق، در خصوص همکاری وزارت نیرو برای مقابله با بیماری کرونا گفت: با توجه به بیماری کرونا و روز‌های خاص در شرایط کنونی، این بیماری جز دغدغه وزارت نیرو است به طوری که ما به همکاران توصیه کرده‌ایم که اگر چنانچه هموطنان در پرداخت آب بها و بهای برق با تاخیر مواجه شدند همکاری لازم را با آن‎ها داشته باشند.

رضا اردکانیان وزیر نیرو می گوید: برای پرداخت حق انشعاب و قبوض آب و برق تا پایان اردیبهشت، نهایت مدارا با مشترکان انجام می‌دهیم.

مالکان مغازه ها، فکری به حال حمایت از کسبه کنند

حال انتظار می رود در این شرایط بحرانی همه افراد جامعه  تا زمان خروج از این شرایط اقتصادی سخت  دست به دست هم دهند؛ اما مسئله‌ای که این روزها موجب نگرانی مردم شده  مربوط به اتحادیه املاک است. بسیاری از کسبه علاوه بر اینکه یک واحد تجاری را اجاره کرده اند؛ امکان دارد  که مستاجر یک واحد مسکونی هم باشند.

حال در نظر بگیرید کسب و کاری که رونق چندانی نداشته علاوه بر داشتن انواع چک، بدهی مالیاتی، مبالغ قبوض برق، آب، تلفن و گاز با اجاره واحد مسکونی نیز دست و پنجه نرم می کند. این درست است اخذ مبلغ اجاره بر عهده صاحب ملک است اما این روزها حمایت از اقتصاد کشور مسئله ای همه گیر و ضروریست که تنها به دست دولت شدنی نیست.

در پایان باشگاه خبرنگاران جوان از تمامی اصناف املاک داران و صاحب خانه ها درخواست دارد تا  کمی بیشتر مراعات مستاجران  خود را کنند. حال به نظر شما کدام اصناف در حمایت از کسب و کارها می توانند نقش  مهمی را ایفا کنند؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
زیبا
۱۵:۲۰ ۰۴ خرداد ۱۳۹۹
سلام
توی این دوره بیماری، سختی برای همه ماها هست، ما (مستاجرین) هم میدونیم و توقع بی جا از مالکین نداریم اما از اصناف کافه و رستوران یا هرکی که میتونه خواهش میکنم، الان سقفی رو برای اجاره ها مشخص کنن.. صاحب مغازه ما نه تنها با ما راه نيومده، بلکه خواستار افزایش اجاره از سه میلیون تومان به ماهیانه پنج میلیون شده و این در صورتیه که از اواسط اسفندماه مغازمون بستست و درآمدی نداشتیم.
Iran (Islamic Republic of)
مقصود محمودی
۱۹:۳۵ ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
اقایی مسعولی که این مطلب میخونه خدایی مستاجرم کرایه خونه ام مونده کارگر روزمزدم کار هم نیست چکار کنیم با ۲بچه بریم دزدی لطفا چاره کنید
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۶:۱۴ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
بنی ادم عزای یکدیگرند که درافرینش زه یک گورند هر صاحب خانه ایی که حال مستاجر درک نکنه خدا هم درکش نکنه .دمیا اینطوری نمیمونه از فردا خود چه میدانی امد خدا زد پسه کله ات هر چه داری بفروشی بشی امروز ما از خدا بترس وحال مستجر ها رو بدون
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۲۳:۵۵ ۰۷ فروردين ۱۳۹۹
سلام ماکه مهلت خونمون تموم شده و صاحب خانه گفته پاشیم چیکار کنیم نه بنگاهی بازه نه میزارن بریم خونه ببینیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۹ ۰۵ فروردين ۱۳۹۹
سلام تواین وضعیت اقتصادی که مغازه رو اصناف گفته ببندید کرایه مغازه را چطوری بدیم صاحب مغازه میگه من کرایه مغازه ام رامخام به من ربط نداره یا اینکه خالی کن کلی جنس دارم حالا باید چکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۴ ۱۵ اسفند ۱۳۹۸
قابل توجه مسئولین بسیاری از مالکان املاک اجاره ای هزینه روزمره خودشون رو از اجاره دادن این املاک تامین می کنند و منبع درآمد دیگری هم ندارن. پس. تو این گرانی آنها هم ناچار هستند که هم گران کنن و هم اجارشون را بخوان. البته برخی مستاجرها خیلی بی انصاف هستن مثلاً یه بنده خدایی بود خونش رو با ماهی سیصد و پنجاه هزار تومان اجاره داده بود و قرض الحسنه هم نگرفته بود. مستاجر اومده بود خونه را تخلیه کرده بود با دو ماه اجاره پرداخت نشده و یک میلیون سیصد هزار قبض آب پرداخت نشده و چهارصد هزار تومان قبض برق. پس مالکین هم حق دارن سخت بگیرن.
Iran (Islamic Republic of)
رنجور
۰۰:۰۳ ۱۵ اسفند ۱۳۹۸
اگه قم قرنطینه شده بود. الان اوضاع به این بدی نمیشد
پول را دوباره میشه بدست آورد ولی کسانی که در این روزها عزیزانشان را ازدست می دهند چه بگویند
روزهای سخت مالی برای همه هست. خیلی ها معیشتشان در این دو سال گذشته خراب شده
و اینکه خیلی ها برای گذران زندگی به سختی افتاده اند
چون رفت و آمد برای کارهای ضروری هم سخت شده و نگرانی آدمها رو از پا درمیاره. کلی فروختند حالا کمی با ندارها همدردی کنند. خیلی ها این روزها رو به مسخره گرفتند و رعایت نکردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۰ ۱۴ اسفند ۱۳۹۸
صاحبخانه من بيش از حد بي انصاف و بي وجدانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۸ ۱۴ اسفند ۱۳۹۸
صاحبخانه های خوب حامی مستاجران باشند! ترا خدا دست ازاین اندرزدادن هائی که هر ننه قمری بلداست بردارید. فکراساسی برای خانه دارشدن مردم بکنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۶ ۱۴ اسفند ۱۳۹۸
ما که کارگر روزمزد هستیم یه غیر از اجاره ماهی 450 هزارتومن باید 300هزارتومن هم اقساط وامی که برای هزینه عمل چشم مادرم برداشتم در ماه بدم الان ما هم میتونیم این سه ماه و قسط وام ندیم یا نه چه جوریه یکی جواب بده خواهشاً
Germany
ناشناس
۲۰:۰۲ ۱۴ اسفند ۱۳۹۸
صاحب خانه ماه تموم نشده زنگ میزنه
مملکت رو به اخر رسوندین
قرار نیست هر کی مدیریت کنه
بدین دست کار بلدها
به کار بلدها نگین جمع کن برو
شماها جمع کنید از این مملکت بیرون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۲ ۱۴ اسفند ۱۳۹۸
والله صاحب مغازه ما به جای اینکه دم عیدی با این وضعیت کسب و کار هوای مارو داشته باشه 200 هزار تومن هم به کرایه مغازه اضافه کرد این همدلی و انصاف واقعا اشک منو درآورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۴ ۱۴ اسفند ۱۳۹۸
پرداخت مستمری ایام بیکاری به اصناف و مشاغل آزاد و مشاغل کاذب و موقت و فصلی
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۱۸:۱۴ ۱۴ اسفند ۱۳۹۸
اقا من خودم الان مالکم ی رستوران اجاره دادم و با اجارش امرار معاش میکنم ولی بخاطر حمایت از مستاجرم این ماه میخوام نصف مبلغ اجاررو بگیرم ازش
آخرین اخبار