۵ طرز تهیه لازانیای اسفناج

دستورالعمل تهیه لازانیای اسفناج با گوشت چرخکرده یا بدون گوشت یا با مرغ و قارچ در فر و بدون فر و در ماهیتابه را در این مطلب بخوانید.

۵ طرز تهیه لازانیای اسفناج با مرغ و قارچ، با گوشت یا بدون گوشت در فر یا ماهیتابهبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، لازانیا با هر نوع سس و مخلفات، با گوشت و بدون گوشت، در فر یا در ماهیتابه، در هر فصلی از سال برای وعده ناهار یا شام، برای مهمانی یا برای وعده‌های روزانه، به هر ترتیبی که طبخ و پخته شود یکی از خوشمزه‌ترین غذا‌های ابداع شده در تاریخ آشپزی بشریت است.

پاییز و زمستان هم که فصل یک سبزی پر خاصیت به نام اسفناج است و چه چیزی بهتر از پختن یک لازانیای اسفناج خوشمزه با پنیر خامه‌ای و گوشت یا بدون گوشت و حتی با مرغ و قارچ یا گوشت بوقلمون. ۵ طرز تهیه لازانیای اسفناج با گوشت چرخکرده یا بدون گوشت یا با مرغ و قارچ در فر و بدون فر و در ماهیتابه را در ادامه بخوانید.

طرز تهیه لازانیای اسفناج با گوشت چرخکرده یا بدون گوشت

مواد لازم برای ۴ نفر

لازانیا: ۱۲ ورقه

پیاز: ۱ عدد متوسط

گوشت چرخ کرده: ۳۵۰ گرم

گوجه فرنگی رنده شده: ۲۵۰ گرم

رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری

اسفناج: ۲۵۰ گرم

پنیر ربکوتا: ۳۰۰ گرم

پنیر پارمزان: ۱۰۰ گرم

پنیر موزارلا: ۳۰۰ گرم

کره: به مقدار لازم

روغن مایع: به مقدار لازم

نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم

زرده تخم مرغ: ۱ عدد

طرز تهیه

نحوه پخت لازانیای اسفناج با گوشت چرخکرده چندان پیچیده نیست. ابتدا پیاز را نگینی خرد کنید و در مقداری روغن تفت دهید تا نرم و سبک شود. گوشت چرخ کرده را اضافه کنید و تفت دهید، وقتی رنگ گوشت عوض شد نمک، فلفل و زردچوبه را اضافه کنید. سپس گوجه فرنگی رنده شده را اضافه کنید و اجازه دهید آب گوجه فرنگی کشیده شود. در این فاصله اسفناج شسته شده و خرد شده را کمی در روغن تفت دهید.

وقتی آب گوجه فرنگی کشیده شد، ۱ قاشق غذاخوری رب گوجه را هم اضافه کنید و کمی تفت دهید تا طعم خامی رب گرفته شود. حالا اسفناج‌ها را اضافه کنید و هم بزنید و بعد ازا این‌که مایه لازانیا کاملا جا افتاد شعله گاز را خاموش کنید. در یک ظرف جداگانه پنیر ریکوتا و پنیر پارمزان رنده شده، زرده تخم مرغ را به همراه کمی فلفل سیاه و نمک خوب هم بزنید. ورقه‌های لازانیا را طبق دستورالعمل روی بسته در آب جوش بپزید و با احتیاط آبکش کنید که وا نروند.

حالا کف و دیواره‌های ظرف پیرکس یا ظرفی که مخصوص فر است را با کره چرب کنید. ابتدا یک لایه لازانیا، سپس یک لایه مایه پنیر ریکوتا و در آخر یک لایه مایه گوشت و اسفناج اضافه کنید و لایه‌ها را به همین ترتیب تکرار کنید. در لایه آخر باید ورقه لازانیا باشد و روی آن را با پنیر موزارلا بپوشانید. فر را روشن کنید و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید.

روی لازانیا را با فویل بپوشانید و به مدت ۳۰ الی ۴۰ دقیقه در طبقه وسط فر بگذارید. در ۱۰ دقیقه پایانی پخت گریل فر را روشن کنید و فویل را بردارید تا روی لازانیا طلایی شود. بعد از این‌که لازانیا را از فر خارج کردید کمی صبر کنید تا لازانیا خنک شود و سپس با یک چاقوی تیز برش بزنید.

طرز تهیه لازانیای اسفناج بدون گوشت با قارچ و پنیر خامه‌ای

اگر قصد دارید لازانیای اسفناج را بدون گوشت و فقط با پنیر خامه‌ای درست کنید تمام این مراحل را طی کنید و فقط گوشت چرخکرده و گوجه فرنگی و رب را از مواد لازانیا حدف کنید. در مرحله سرخ کردن مایه لازانیا پیاز‌ها را نگینی خرد کنید و برای این مقدار مواد ۶۰۰ گرم اسفناج را به همراه نمک، فلفل و ادویه در آن سرخ کنید. قارچ‌ها را هم جداگانه سرخ کنید و به مایه اسفناج اضافه کنید. مایه پنیر ریکوتا را هم به همان ترتیب با زرده تخم مرغ و پنیر ریکوتا و پنیر پارمزان رنده شده درست کنید.

در این صورت در ظرفی که می‌خواهید لازانیا را در آن درست کنید به ترتیب یک لایه لازانیا، یک لایه مایه اسفناج و یک لایه مایه پنیر ریکوتا بگذارید تا همه مواد تمام شوند و لایه آخر ورقه لازانیا باشد؛ و سپس روی لایه آخر پنیر موزارلا بریزید. در این نوع لازانیا به جای مایه پنیری ریکوتا که در اینجا حکم سس لازانیا را دارد می‌توانید از سس سفید یا همان سس بشامل استفاده کنید.

طرز تهیه لازانیای اسفناج با مرغ و قارچ و سس بشامل یا سس سفید

مواد لازم برای ۴ نفر

لازانیا: ۱۲ ورقه

اسفناج: ۵۰۰ گرم

سیر: ۱ حبه

قارج: ۳۰۰ گرم

فیله مرغ: ۶ عدد

پیاز: ۱ عدد متوسط

کره: ۵۰ گرم

آرد همه منظوره: ۲ قاشق غذاخوری

شیر: ۱ و نیم لیوان فرانسوی

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به مقدار لازم

پنیر موزارلا: به مقدار دلخواه

طرز تهیه

پیاز را نگینی خرد کنید و تفت دهید تا سبک شود. ۱ حبه سیر را هم رنده کنید و به پیاز‌ها اضافه کنید. اسفناج‌های شسته شده و خرد شده را به پیاز و سیر سرخ شده اضافه کنید و مقداری تفت دهید. قارچ‌های خرد شده را هم جداگانه در مقداری کره تفت دهید و سپس به اسفناج‌ها اضافه کنید. فیله‌های مرغ را خرد کنید و در کمی کره و فلفل سیاه تفت دهید تا خوب بپزند سپس به مایه اسفناج اضافه کنید و با هم مخلوط کنید.

برای درست کردن سس بشامل به این ترتیب عمل کنید: برای درست کردن سس سفید یا سس بشامل ۲ قاشق کره و ۲ قاشق آرد همه منظوره را با هم به مدت یک دقیقه تفت دهید. یک و نیم لیوان شیر را کم کم به این مواد اضافه کنید تا مواد سس گوله نشود و مرتب هم بزنید تا سس به غلظت فرنی برسد. در مرحله بعد ¼ قاشق چایخوری فلفل سیاه را اضافه کنید. اگر احیانا سس بشامل سفت شد بعد از ده دقیقه دو سه قاشق شیر به آن اضافه کنید.

حالا ورقه‌های لازانیا را طبق دستورالعمل پخت روی بسته بپزید و آبکش کنید. دیواره‌ها و کف یک ظرف مناسب برای فر با مقداری کره چرب کنید و به ترتیب در آن یک ورقه لازانیا، یک لایه مایه مرغ و اسفناج و یک لایه سس بشامل بچینید. این ترتیب را تکرار کنید تا مواد تمام شوند و لایه آخر لازانیا باشد. روی لایه آخر پنیر موزارلا بریزید و یک لایه فویل روی ظرف بگذارید و آن را در لبه‌های ظرف محک کنید. فر را در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. وقتی فر گرم شوید ظرف لازانیا را در طبقه وسط فر بگذارید و ۳۰ الی ۴۰ دقیقه به آن زمان دهید. در ۱۰ دقیقه پایانی پخت، گریل فر را روشن کنید و فویل را بردارید تا روی لازانیا طلایی شود. اگر از مایکروفر استفاده می‌کنید به مدت ۲۰ دقیقه اُون مایکروفر را روشن کنید و لازانیا را در آن بپزید.

طرز تهیه لازانیای اسفناج و گوشت چرخ کرده یا سایر انواع لازانیا بدون فر در ماهیتابه

اگر فر ندارید یا دانشجو هستید و قصد دارید در خوابگاه لازانیا درست کنید اصلا نگران نباشید. لازانیا را به راحتی بدون فر می‌توانید درست کنید. برای پختن لازانیای اسفناج و یا سایر انواع اسفناج بدون فر، ابتدا تمام مراحل آماده‌سازی را طبق دستور پخت لازانیا انجام دهید. سپس کف و دیواره‌های یک تابه مستطیل شکل را با مقداری روغن چرب کنید. سپس به ترتیب یک لایه لازانیا، یک لایه از سس مورد علاقه مثل سس سفید یا بشامل یا هر سس دیگری مثل مایه پنیر ریکوتا و یک لایه از مایه لازانیا مثل لایه گوشت و اسفناج را بچینید. لایه آخر باید لازانیا باشد. روی لایه آخر مقداری پنیر موزارلا یا همان پنیر پیتزا بریزید و سپس درب ماهیتابه را ببندید. لازانیا را در ماهیتابه روی شعله ملایم گاز به مدت ۲۰ دقیقه بپزید.

منبع: کوروش

انتهای پیام/

برچسب ها: تغذیه ، آشپزی ، لازانیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار