چند نکته مهم از سیره اخلاقی و سیاسی «حضرت زینب (س)»

یک کارشناس علوم قرآنی گفت: «حضرت زینب (س)» از جمله زنان با فضیلتی بودند که خرد، استواری و بلاغت ایشان زبانزد همه بود، این مهم در خطبه‌ای که ایشان در کوفه و شام ایراد فرمودند به اثبات رسیده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  حاج شیخ محمد رضایی کارشناس علوم قرآنی پیرامون جایگاه «حضرت زینب (س)» گفت: تاریخ زندگی «حضرت زینب (س)» سرشار از درس‌های بزرگ است، دو نکته اساسی که می‌توان از آن درس گرفت ابتدا خدا محوری و سپس اندیشه ورزی این بانوی بزرگوار اسلام است.

چند نکته مهم از سیره اخلاقی و سیاسی «حضرت زینب (س)»

چند نکته مهم از سیره اخلاقی و سیاسی «حضرت زینب (س)»
وی در همین راستا ادامه داد: ایشان خدا را بر همه اعمال خود ناظر می‌دیدند و به گونه‌ای عمل می‌کردند که مطابق رضای خدا باشد، این بانوی بزرگوار اسلام همه چیز را از نگاه خدا محوری مورد بررسی قرار می‌دادند. «حضرت زینب (س)» از جمله زنان با فضیلتی بودند که خرد، استواری و بلاغت ایشان زبانزد همه بود، این مهم در خطبه‌ای که ایشان در کوفه و شام ایراد فرمودند به اثبات رسیده است.

رضایی به بیان شخصیت «حضرت زینب (س)» از نگاه «امیرالمومنین (ع)» پرداخت و تاکید کرد: حضرت «علی (ع)» در توصیف کمالات «حضرت زینب (س)» فرموده‌اند: «حضرت زینب (س)» از شاخه‌های درخت نبوت و از خاندان هاشمی است. جدش «رسول اکرم (ص)» و مادرش «صدیقه کبری (س)» و برادرانش «امام حسن (ع)» و «امام حسین (ع)» هستند.

وی به نقش «حضرت زینب (س)» پس از واقعه عاشورا اشاره و بیان کرد: پس از واقعه عاشورا نقش «حضرت زینب (س)» در شهر کوفه و در درون کاخ عبیدالله بسیار قابل توجه است، ایشان طی خطبه خود گوشه‌ای از قدرت الهی را به تصویر کشیدند، وقتی عبیدالله از «حضرت زینب (س)» پرسید رفتار خدا با برادرت را چگونه دیدی ایشان در پاسخ فرمودند: «ندیدم چیزی جز زیبایی»، ایشان هنگامی که سخن از خدا به میان می‌آمد با نگرشی الهی جواب می‌دادند لذا این بانوی بزرگوار نه تنها به عبیدالله بلکه به تاریخ بشر با نگاهی کاملا توحیدی جواب دادند.

رضایی در همین راستا افزود: «حضرت زینب (س)» شهادت برادر و برادرزاد‌ه‌هایشان را زیبا دیدند و صف کشیدن حق و باطل در برابر هم را در خطبه‌های خود به روشنی نشان دادند، کلام ایشان در پاسخ به عبیدالله سراسر معنا و مفهوم بود، ایشان در ادامه خطبه خود به عبیدالله فرمودند: روزگار به این شکل نمی‌ماند و تو در مقابل پروردگار باید پاسخگو باشی، عبیدالله که از عملکرد خود راضی بود وقتی با خطبه «حضرت زینب (س)» روبرو شد بسیار برآشفت و فرمان داد تا ایشان را به شهادت برسانند.

وی به بخشی از خطبه «حضرت زینب (س)» درباره یزید اشاره و ابراز کرد: «حضرت زینب (س)» هنگامی که با دست‌های بسته به دربار یزید رفتند خطبه‌هایی تاثیرگذار و افشاگرانه را بیان کردند، کلماتی که این بانوی بزرگوار اعلام کردند بسیار شگفت انگیز بود، «حضرت زینب (س)» به یزید گوشزد کردند که تنها برای انجام ماموریت الهی در اینجا ظاهر شده و آمده‌اند تا شکوه و عظمت پوشالی او را درهم بشکنند.

رضایی به رویکرد «حضرت زینب (س)» اشاره و تاکید کرد: «حضرت زینب (س)» در طول زندگی پر برکتشان علاوه بر حرکت بر محور پروردگار، ولایت مداری را نیز سرلوحه کار و فعالیت خود قرار داده بودند، بدین‌ترتیب در مسیر توحید قدم برداشتند. «حضرت زینب (س)» در سالی که واقعه عاشورا رخ داده بود حدود ۵۰ سال عمر داشتند، ولی با این حال همواره پیرو خط ولایت بودند و برای هر تصمیمی از «امام سجاد (ع)» کسب تکلیف می‌نمودند، بدین ترتیب بسیار مقتدرانه توانستند وظایف خود را به اجرا بگذارند.

چند نکته مهم از سیره اخلاقی و سیاسی «حضرت زینب (س)»


وی به روشنگری‌های «حضرت زینب (س)» در مورد واقعه کربلا اشاره و اظهار کرد: پس از واقعه عاشورا «حضرت زینب (س)» هر کجا پا گذاشتند به روشنگری پرداختند، هنگامی که به کوفه وارد شدند فضای آشفته آنجا را با خطبه‌های کوبنده خود متحول کردند و همانجا بود که چهره یزید را برای شامیان آشکار کرده و لذا توانستند نظر مردم را به حق و حقیقت جلب کنند.

رضایی نقش و رویکرد «حضرت زینب (س)» را در دوران زندگی و پس از واقعه عاشورا مورد بررسی قرار داد و خاطرنشان کرد: پس از واقعه عاشورا نقش «حضرت زینب (س)» به خوبی نمایان شد، ایشان پیام قیام برادر بزرگوارشان و یاران گرامی ایشان را به گونه‌ای تاثیرگذار در جامعه بیان کردند به عبارتی می‌توان گفت «حضرت زینب (س)» حقایق را به گوش همگان حتی آیندگان رساندند، این «حضرت زینب (س)» بودند که حماسه «سیدالشهدا (ع)» را زنده نگه داشته و برای ابلاغ آن به جامعه بشری مقتدرانه وارده عرصه شدند.

منبع: میزان

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.