پاسخ به سوالات شما؛

آیا افرادی که اخیرا آنفلوانزا داشته اند، کرونا می‌گیرند؟

یک فوق تخصص عفونی گفت: افرادی که سرماخوردگی یا آنفلوانزا داشته اند ممکن است به کرونا مبتلا شوند.

جمال میرزایی فوق تخصص عفونی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درپاسخ به این سوال که آیا افرادی که اخیرا آنفلوانزا یا سرماخوردگی داشته اند کرونا می‌گیرند، گفت: احتمال اینکه این افراد کرونا بگیرند بسیار زیاد است.

چگونه می‌توان خطر عفونت را کاهش داد؟

با رعایت موارد احتیاطی می‌توان تا حدودی جلوی خطرات ناشی از آن را برای خود و دیگران گرفت:

۱: دست‌ها را باید مرتب با آب و صابون یا ژل ضدعفونی الکل‌دار شست.

۲: هنگام عطسه یا سرفه جلوی دهان خود را با دستمال یا آرنج خم شده‌تان بگیریم، و دستمال را داخل سطح دربسته بیاندازید.

۳: از ارتباط یا تماس نزدیک با کسانی که سرما خورده‌اند یا علائمی شبیه آنفولانزا دارند پرهیز کنیم.

۴. اگر خودمان یا کودکمان تب، مشکل تنفسی دارد یا سرفه می‌کند حتماً به دکتر مراجعه کنید.

استفاده از ماسک تاثیری دارد؟

چنانچه علائم تنفسی (سرفه یا عطسه) داشتید، برای محافظت از خود و دیگران استفاده از ماسک پزشکی توصیه می‌شود. اما در صورت نبود هیچ گونه علائم نیازی به استفاده از ماسک نیست.

درصورت استفاده از ماسک، برای اطمینان از اثربخشی آن و جلوگیری از افزایش خطر انتقال ویروس، باید از آن درست استفاده شود و پس از استفاده از آن به روش صحیح دفع کنیم.

لازم به ذکر است که استفاده از ماسک به تنهایی برای جلوگیری از عفونت کافی نبوده و بایستی حتما با شستشوی مکرر دست‌ها، پوشاندن دهان به هنگام عطسه، سرفه و جلوگیری از ارتباط نزدیک با افرادی که علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا دارند (سرفه، عطسه، تب) همراه باشد.


بیشتر بخوانید: ویروس کرونا؛ از طریق بسته پستی منتقل می‌شود؟


آیا COVID-۱۹ روی کودکان تأثیر می‌گذارد؟

این ویروس جدید است و ما هنوز نمی‌دانیم که چه تأثیری بر کودکان یا زنان باردار خواهد گذاشت. می‌دانیم که امکان دارد افراد در هر سنی به این ویروس آلوده شوند، اما تاکنون موارد نسبتاً کمی از COVID-۱۹ در بین کودکان گزارش شده است. ویروس در موارد نادر کشنده است، و تاکنون بیشتر موارد منجر به مرگ در میان افراد پیرتر با بیماری‌های زمینه‌ای دیده شده است.
ویروس کرونا؛ افرادی که قبلا سرماخوردگی داشته اند به آلودگی مبتلا می شوند؟
حتماً درمان پزشکی را شروع کنید، ولی به خاطر داشته باشید که اکنون در نیمکره شمالی فصل آنفولانزا است و علائم COVID-۱۹ از قبیل سرفه یا تب می‌تواند مشابه علائم آنفولانزا یا سرماخوردگی که بسیار هم شایع هستند، باشد. رعایت نکات بهداشتی دست‌ها (شستشوی مرتب دست‌ها) و بهداشت تنفسی را ادامه دهید و واکسیناسیون کودکان خود را به موقع انجام دهید تا کودک‌تان درمقابل سایر ویروس‌ها و باکتری‌های بیماری‌زا در امان باشد.

در مورد سایر عفونت‌های دستگاه تنفسی از قبیل آنلفولانزا، اگر خودتان یا کودکتان علائمی دارد، از همان ابتدا کمک پزشکی بگیرید و سعی کنید که از حضور در اماکن عمومی (محل کار، مدارس وسایل نقلیه عمومی) خودداری کنید، تا از سرایت به دیگران جلوگیری شود.

اگر یکی از افراد خانواده علائم بیماری را داشته باشد چه کار باید کرد؟

در صورتی که افراد خانواده تب، سرفه یا تنگی نفس دارند، باید از همان ابتدای بروز به پزشک مراجعه کنند و اگر به مناطقی که COVD-۱۹ در آنجا گزارش شده سفر کردند، یا اگر در تماس با فردی بوده‌اید که به‌تازگی به یکی از چنین مناطقی سفر کرده و علائم تنفسی دارد، با پزشک خود یا با کارمندان بهداشت تماس بگیرید و موضوع را با آن‌ها درمیان گذاشته و از آن‌ها کمک بخواهید.

بهترین روش شستن کامل دست‌ها چگونه است؟

۱: شیر آب را باز کنید و ناحیه کامل دستان خود را را زیر آن بگیرید.

۲: تمام دست‌تان را به صابون یا مایع دستشویی آغشته کنید.

ویروس کرونا؛ افرادی که قبلا سرماخوردگی داشته اند به آلودگی مبتلا می شوند؟

۳: تمام سطوح دست‌ها را به مدت حداقل ۲۰ ثانیه تا ۳۰ ثانیه  با صابون از جمله پشت دستها، میان انگشتان و زیر ناخن‌ها بمالید.

۴: دست‌ها را کاملاً با آب بشویید.

۵: دست‌هایتان را با دستمال تمیز یا حوله یک‌بار مصرف خشک کنید.


بیشتر بخوانید: ویروس کرونا؛ فشار زیر ۷ همراه با بی حالی از علائم بیماری است؟


۶: دست‌ها را مرتب قبل و بعد از انجام هر کاری بشویید.

۷: اگر آب و صابون یا مایع در دسترس ندارید، از ژل شستشوی دست الکلی با حداقل ۶۰ درصد استفاده کنید. اما اگر دستان‌تان به صورت مشهود کثیف هستند، حتماً با آب و صابون بشویید تا باعث انتقال آلودگی به خود، دیگران یا اطراف نشوید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار