خلاصه دروس مقطع دوم متوسطه در شبکه آموزش + فیلم

در این بسته خلاصه ای از دروس ریاضی و نگارش ۱ پایه دهم، فیزیک و ریاضی ۲ پایه یازدهم، دین و زندگی ۳ پایه دوازدهم تدریس می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به تعطیلی مدارس کشور به دلیل پیشگیری و کنترل شیوع ویروس کرونا، وزارت آموزش و پرورش و همچنین سازمان صداوسیما برای جبران عقب افتادگی دانش آموزان از دروس، دبیران منتخب به صورت زنده بر روی آنتن تدریس می‌کنند.

اگر موفق به دیدن درس مورد نظر خود نشده اید، خلاصه درس مرتبط با مقطع خود را اینجا مطالعه کنید.

خلاصه کلاس ریاضی ۱ پایه دهم 

در این جلسه به مبحث دامنه و برد در فصل پنجم کتاب پرداخته شد.

به صورت ساده می‌توان بیان کرد که دامنه یک تابع، شامل تمام مقادیری است که به عنوان ورودی به تابع داده می‌شوند و برد تابع نیز مجموعه مقادیر خروجی از تابع را در بر می‌گیرد. اما مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که دامنه و برد، دو مفهوم اساسی در تعریف توابع هستند و با تغییر آن‌ها تعریف تابع نیز تغییر می‌کند. این موضوع به صورت دقیق مورد بررسی قرار می‌گیرد و تعریف جامعی از دامنه، برد و هم‌دامنه ارائه می‌شود. یک تابع روی مجموعه‌ای از ورودی‌ها عمل می‌کند و مجموعه‌ای از خروجی‌ها را تولید می‌کند؛ بنابراین می‌توان بیان کرد که هر تابع از یک سری ورودی و خروجی تشکیل شده است.

دانلود فیلم کلاس ریاضی ۱ پایه دهم در شبکه آموزش مورخ ۲۰ اسفند


خلاصه کلاس نگارش ۱ پایه دهم

در این جلسه به درس پنجم کتاب با عنوان نگارش پرداخته شد.

آیین نگارش، اصول و قواعد استاندارد و تعیین شده‌ای است که از آن‌ها برای تصحیح و بهبود انواع متون استفاده می‌شود. آیین نگارش فارسی، مراحل و اصول مشخصی دارد که با توجه به نوع متن متفاوت است. برای مثال، نوع ادبیات و نثری که برای متون ادبی و مکاتبات و اسناد رسمی و یا متون سیاسی مورد استفاده قرار می‌گیرد، با هم تفاوت دارد.

با این حال، اصول و قواعدی نیز در بین همه انواع متون فارسی مشترک است که رعایت کردن آن‌ها، نشان دهنده تسلط و آگاهی از اصول و تمایل به جذب خوانندگان بیشتر است. این اصول مواردی مانند جمله بندی صحیح، تطابق فعل با فاعل، استفاده از نشانه گذاری‌های صحیح، رعایت ترتیب اجزای جمله، نحوه ارتباط جملات و سلیس و روان نوشتن جملات است. در همه انواع مقالات و نوشته‌هایی که به زبان فارسی هستند، قواعد نگارش زبان فارسی باید رعایت شود تا ارزش ادبی و علمی نوشته ارتقا پیدا کند.

برخی از این قواعد و قوانین نگارش زبان فارسی عبارتند از:

"ها "، پسوند فارسی بوده و در قواعد اتصال پسوند باید به صورت جدا نوشته شود.

پسوند "تر"و "ترین"، همیشه و در همه حالات جدا نوشته می‌شوند مگر در سه مورد: بهتر، کهتر و مهتر.

معمولا، پیشوند "هم" متصل نوشته می‌شود، مگر در صورتی که شکل نوشتاری آن زیبا نباشد مانند همراه، همدل، همدم، هم‌صحبت.

بهتر است که، کلمات "چنان‌چه" و "چنان‌که" به صورت جدا نوشته شوند علامات ویرگول، به معنی "مکث میانه" است که بعد از گفتن منظور نویسنده و در پایان جمله استفاده می‌شود.

علامت سؤال، زمانی استفاده می‌شود که سوالی بپرسیم و جواب آن را بدانیم.

در صورتی که "به"، حرف اضافه باشد، همیشه به صورت جدا نوشته می‌شود در صورتی که "به"، صفت یا پیشوند فعل ساز باشد، به صورت متصل نوشته میشود مانند بهوش، بخرد، بنام.

دانلود فیلم کلاس نگارش ۱ پایه دهم در شبکه آموزش مورخ ۲۰ اسفند


خلاصه کلاس فیزیک ۲ پایه یازدهم 

در این جلسه به ادامه فصل سوم باعنوان مغناطیس و القای الکترومغناطیس پرداخته شد. 

میدان مغناطیسی میدانی است که توسط یک جسم مغناطیسی یا ذرات، یا با تغییر میدان الکتریکی، تولید شده‌است و توسط نیرویی که روی دیگر مواد مغناطیسی یا حرکت بار الکتریکی اعمال می‌شود شناسایی می‌شود. میدان مغناطیسی در هر نقطهٔ داده شده توسط هر دو پارامتر جهت و شدت (یا مقاومت) مشخص می‌شود.

نیروی الکترومغناطیسی سیم حامل جریان؛ اگر سیمی که حامل جریان الکتریکی است در یک میدان مغناطیسی قرار گیرد نیرویی بر این سیم وارد می‌شود. این نیرو با طول سیم (L) و چگالی شار مغناطیسی (B) رابطه مستقیم دارد. اگر سیم در راستای میدان مغناطیسی قرار گیرد نیروی وارد بر آن صفر است، زیرا α=۰° Sin ۰°=۰ یا α=۱۸۰° Sin ۱۸۰°=۰ در نتیجه ۰=F است. اگر سیم به صورت عمود قرار گیرد نیروی وارد بر آن حد اکثر است. اگر سیم شکل نامنظمی داشته باشد آن را به دو مؤلفهٔ (عمودی و افقی) تقسیم می‌کنیم و از مؤلفهٔ عمودی استفاده می‌کنیم. برای پیدا کردن جهت میدان بر اساس قاعده دست راست عمل می‌شود.

دانلود فیلم کلاس فیزیک ۲ پایه یازدهم در شبکه آموزش مورخ ۲۰ اسفند


بیشتر بخوانید: خلاصه دروس دوم متوسطه ۱۹ اسفند در شبکه آموزش + فیلم


خلاصه کلاس ریاضی ۲ پایه یازدهم

در این جلسه به بخش اول فصل پنجم کتاب باعنوان تابع نمایی پرداخته شده است. 

به تابع روبه رو تابع نمایی گفته می‌شود:   f (x) = ax

a هر مقدار بزرگتر از ۱ است. خصوصیات این تابع به مقدار a وابسته است یعنی اگر a=۱، نمودار یک خط افقی در y=۱ می‌شود.

غیر از این موضوع، دو مورد زیر پیش می‌آید:

الف) اگر a بین ۰ و ۱ باشد :   f (x) = (۰.۵) x

در این حالت:

با افزایش x، مقدار تابع به ۰ میل می‌کند.
با کاهش x، مقدار تابع به بی نهایت میل می‌کند.
این تابع یک تابع نزولی اکید (و یک به یک) است.

این تابع یک مجانب افقی مماس محور x‌ها دارد (y=۰).

ب) اگر a بزرگتر از ۱ باشد :    f (x) = (۲) x

در این حالت:

با افزایش x، مقدار تابع به بی نهایت میل می‌کند.
با کاهش x، مقدار تابع به ۰ میل می‌کند.
این تابع یک تابع صعودی اکید (و یک به یک) است

این تابع یک مجانب افقی مماس محور x‌ها دارد (y=۰).

در کل:

این تابع همواره بزرگتر از ” ۰ ” است، و هیچگاه محور x‌ها را قطع نمی‌کند.
این تابع همواره محور y‌ها را در نقطه y=۱ قطع می‌کند… به عبارت دیگر از نقطه (۰,۱) می‌گذرد.
در نقطه x=۱، f (x) =a… به عبارت دیگر از نقطه به طول ۱ و به عرض a می‌گذرد.
این تابع یک تابع یک به یک است.
دامنه این تابع برابر اعداد حقیقی است:Real Numbers
برد این تابع اعداد حقیقی مثبت است: (∞+,۰)

دانلود فیلم کلاس ریاضی ۲ پایه یازدهم در شبکه آموزش مورخ ۲۰ اسفند


خلاصه کلاس انسان و محیط زیست پایه یازدهم 

در این جلسه به درس پنجم با عنوان بازیافت پرداخته شد. 

در سال‌های اخیر و با افزایش جمعیت انسان‌ها بر روی کره زمین، میزان تولید زباله‌ها نیز افزایش پیدا کرده است. امروزه مدیریت پسماند برای دفع صحیح زباله‌ها و استفاده صحیح از آن‌ها میتواند نقش بسیار مهمی در صرفه جویی منابع طبیعی و حفاظت از محیط زیست داشته باشد. بازیافت زباله‌ها بخش مهمی از مدیریت پسماند را شامل می‌شود. بازیافت زباله فرآیندی چند مرحله است که اولین مرحله آن از خانه خود ما شروع می‌شود. در نهایت و پس از اتمام مراحل بازیافت، این زباله‌ها به مواد قابل مصرف دیگری تبدیل می‌شوند. البته بازیافت زباله بیشتر برای زباله‌های خشک قابل انجام است.

مراحل بازیافت ممکن است برای زباله‌های مختلف کمی متفاوت باشد، اما صورت کلی آن یکسان است. برای مثال ممکن است یک مرحله برای زباله‌هایی خاص مهمتر باشد و یا از مراحل کوچکتر تشکیل شده باشد. زباله‌ها و ضایعات مختلف پس از بازیافت و تغییر حالت به مواد اولیه، برای صنایع مختلفی کاربرد دارند. البته به دلیل کاهش کیفیت مواد بازیافتی آن‌ها را نمیتوان در هر جایی به کار برد و تنها در برخی از صنایع کاربرد دارند. برای مثال کاغذ‌های بازیافتی نسبت به کاغذ‌های اصلی مقاومت کمتری داشته و به راحتی پاره می‌شوند. رنگ و شفافیت این کاغذ‌های بازیافتی نیز به هیچ وجه قابل مقایسه با کاغذ‌های معمول نبوده و از طرفی این کاغذ‌ها در صورت عدم ضد عفونی میتوانند موجب انتقال بیماری و آلودگی‌های مختلف شوند؛ بنابراین این کاغذ‌ها را تنها میتوان در موارد خاص استفاده کرد.

دانلود فیلم کلاس انسان و محیط زیست پایه یازدهم در شبکه آموزش مورخ ۲۰ اسفند


خلاصه کلاس دین و زندگی ۳ پایه دوازدهم 

در این جلسه به مرور و تدریس ادامه درس دهم با عنوان تمدن جدید و مسیولیت‌ها پرداخته شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار