۳ بازی محلی فوق العاده بوشهر

در مطلب زیر به معرفی چند بازی محلی زیبا از بوشهر می‌پردازیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در هر قسمت از سرزمین ایران آداب و رسوم و بازی های خاص خود آن ناحیه وجود دارد امرو ز به سراغ بوشهر رفتیم در ادامه سه بازی محلی این ناحیه را بیشتر می شناسید.

بازی محلی سایه بردک

این بازی را هم پسران بازی می‌کردند و هم دختران برای شروع بازی ابتدا چند نفری جمع می‌شدند که در این بازی تعداد مطرح نبوده است مدتی هم بازی می‌کردند که هوا مهتابی بوده باشد همه افراد سر ردیف ایستاده و یک نفر را از میان خود به عنوان رئیس انتخاب می‌کردند رئیس یک سنگ گرد برداشته و سنگ را پرتاب می‌کرد تا مشخص شود که سنگ در سایه چه کسی می‌افتد شخصی که سایه آن سنگ رویش بود باید دنبال بقیه افراد می‌دوید و دست و روس سر آن‌ها می‌گذاشت دست روی سر هر که می‌نهاد آن شخص با شخص اول همکاری می‌کرد تا الی آخر ….

 

بازی محلی جیجه خروس

ابتدا، بازیکنان در قسمتى از آب دریا دور هم جمع مى‌شوند. سپس یک نفر به‌نام استاد با دست آب را آن‌قدر به‌هم مى‌زند تا کف کند. پس از چند دقیقه، رفته‌رفته آب صاف و راکد مى‌شود. استاد پنجه‌هاى خود را به‌هم قفل کرده و دست‌هاى خود را دایره‌وار روى آب مى‌گذارد. بازیکنان به آبهائى که بین دست‌هاى استاد قرار گرفته تلنگر مى‌زنند. هنگام تلنگر زدن انگشت هرکس محکم به آب خورد و قلپ صدا کرد جیجه (جوجه) است و هرکس که انگشت آن آهسته صدا کرد خروس مى‌شود. اگر تعداد خروس‌ها از یک نفر بیشتر بود، کار را تکرار مى‌کنند تا فقط یک خروس باقى بماند. نفرى که خروس شود، بازنده است. بازیکنان جائى را، مثلاً بند یک کشتى را به‌عنوان دکه انتخاب مى‌کنند و بعد همگى به آب مى‌زنند. در اینجا خروس موظف است به‌وسیله ٔ شنا، جیجه‌ها را تعقیب کند. ضمناً باید مراقب باشد کسى خودش را به دکه نرساند. اگر خروس موفق شد یکى از جیجه‌ها را گر کند برنده مى‌شود و اگر موفق نشد، یعنى اگر جیجه‌اى خود را به سردکه رسانید، باز خروس بازنده است و بازى به‌همین ترتیب از نو شروع مى‌شود.

بازی محلی چوکیلی

این بازی مخصوص مردان می‌بود. م یک چوب بزرگ ۸۰ سانتی‌متر و یک چوب کوچک ۱۰ سانتی تهیه کرده و زمین بازی به شکل یک دایره می‌باشد که به آن داکه می‌گویند و گروه برنده در آن دایره چوب کوچک را به سمت بیرون پرتاب می‌کنند و تیم مقابل متقابلاً آن را به طرف دایره (داکه) پرتاب می‌کنند که تیم برتر بایستی از ورود چوب کوچک (کیلی) به درون دایره جلوگیری بعمل آورند.

منبع: تالاب

انتهای پیام/

برچسب ها: بازی محلی ، بوشهر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۱۱ بهمن ۱۳۹۹
خوب نبود بد هم نبود
آخرین اخبار