هانی زاده در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد؛

رد پای کاخ سفید در تحلیف همزمان غنی و عبدالله

کارشناس مسائل منطقه گفت: با ادامه سیاست های واشنگتن٬ امکان حضور دو رئیس جمهور در افغانستان وجود دارد .

افغانستانحسن هانی زاده کارشناس مسائل  غرب آسیا  و تحلیلگر مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به برگزاری همزمان دو مراسم تحلیف ریاست جمهوری در افغانستان اظهار کرد: انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با وجود دو چهره شاخص سیاسی این کشور یعنی اشرف غنی و عبدالله عبدالله، فرآیند جدید را تجربه کرد و برای نخستین بار دو نامزد انتخاباتی این کشور خود را پیروز میدان دانسته و هر دو در یک زمان سوگند ریاست جمهوری به جا آوردند که پدیده ای نادر در عالم سیاست محسوب می‌شود.

کارشناس مسائل غرب آسیا با تأکید بر اینکه  افغانستان  از نظر سیاسی وارد مرحله جدید‌ی شده است، تصریح کرد:به قدرت رسیدن طالبان تنها نتیجه رایزنی و مذاکرات طولانی طالبان و آمریکا است. چراکه واشنگتن ثابت کرد٬ هرگاه مورد انتقاد افکار عمومی قرار گرفته و ناچار به کاهش نیرو در کشوری شده است،  بی ثباتی امنیتی و سیاسی را در آن کشور دامن زده است.

تحلیلگر مسائل منطقه تصریح کرد: به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها  پشت پرده مسائل اخیر افغانستان هستند و اگر این روند ادامه یابد امکان دارد٬ شاهد استمرار دو حاکمیت جدید در افغانستان باشیم، واشنگتن  با دخالت در امور داخلی این کشور به دنبال قدرت گرفتن طالبان  است.

هانی زاده افزود: مقامات بلند پایه افغانستان در صدد هستند که قدرت را میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله تقسیم کنند، اما کاخ سفید به دنبال این است که طالبان در آینده این کشور نقش مهمی را در اتفاقات سیاسی داشته باشد.

تحلیلگر مسائل منطقه گفت: به نظر می‌رسد اگر دو نامزد ریاست جمهوری‌به توافق مطلوب و عاقلانه‌ای دست پیدا کنند، باید در آینده شاهد حاکمیت چندگانه که از یک سو اشرف غنی،  از یک سو عبدالله عبدالله و در سویی دیگر طالبان خود را حاکم مطلق افغانستان بدانند.

کارشناس سیاست خارجی ادامه داد: حامد کرزای رئیس جمهور سابق افغانستان در حال رایزنی با دو طرف مدعی ریاست جمهوری است که قدرت را بین این دو شخصیت تقسیم کند تا بهانه جویی‌ها را از طالبان و آمریکا گرفته و مانع از دست یافتن طالبان به قدرت شود.

او با اشاره به موضع ایران درباره تحولات اخیر افغانستان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره خواستار استقلال سیاسی کشور‌های منطقه بوده و از دولت قانونی این کشور که با رای و مشارکت مردم انتخاب شده است، حمایت می‌کند.

پس از اعلام این نتایج، عبدالله عبدالله، رقیب انتخاباتی اشرف غنی و شریک ۵۰ درصد قدرت در دولت کنونی افغانستان اعلام کرد که در انتخابات تقلب شده و این نتیجه را نمی‌پذیرد. او و حامیان قدرتمند سیاسی او تاکید کردند که آن‌ها به عنوان پیروز حقیقی انتخابات، دولت خود را تشکیل خواهند داد. اشرف غنی و عبدالله عبدالله، دو رقیب انتخابات ریاست جمهوری افغانستان روز دوشنبه (۱۹ حوت/ اسفند) در مراسم های جداگانه و همزمان به عنوان رئیس جمهور مراسم تحلیف برگزار کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
France
ناشناس
۲۱:۰۹ ۲۴ اسفند ۱۳۹۸
در هر کشور اگه مردم اتحاد داشته باشند وبه قوانین اون کشور پایبند باشند نه نیروی بیگانه جرات ورود به آن کشور پیدا میکند و نه هرج مرج اتفاق میافتد متاسفانه امریکا از همین روزنه های تفرقه استفاده میکنه و بهانه پیدا میکنه در اون کشور حضور داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
ali
۰۹:۵۹ ۲۴ اسفند ۱۳۹۸
به نظرم هر دوی اینها لیاقت ریاست جمهوری ندارن. چون که بصیرت ندارن و برای مردم زجر کشیده افغانستان متاسفم
آخرین اخبار