هشدار؛ کمبود ذخایر خونی کشور در بحران کرونا/ ویروس کرونا از خون منتقل نمی‌شود

طبق اظهارات کارشناسان امکان انتقال ویروس کرونا از طریق خون وجود نداشته و اهدای خون در شرایط کاملا استریل و محافظت شده انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  خون یک ماده حیاتی و ضروری برای تمام افراد و به ویژه بیماران محسوب می‌شود که در این میان مصدومان حوادث ترافیکی و بیماران تالاسمی هموفیلی و سرطانی نیاز بیشتری به خون و فرآورده‌های خونی دارند امروزه نیاز به خون و فرآورده‌های خونی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به صورت روزانه است و این طور نبوده که با شیوع بیماری به دلیل کاهش مراجعه مردم نیاز بیمارستان‌ها و بیماران به خون و فرآورده‌های خونی کاهش پیدا کند.

به گفته مسئولان سازمان انتقال خون ویروس کرونا با اهدای خون به افراد منتقل نمی‌شود و متاسفانه یک تصور غلط در بین مردم به وجود آمده که ویروس از طریق اهدای خون قابلیت انتشار دارد. به دلیل ترس از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ میزان مراجعه افراد به مراکز انتقال خون کاهش چشمگیری پیدا کرده است .

افراد خیر و نوع دوست نباید در چنین شرایطی بیماران و نیازمندان به خون و انواع فرآورده‌های خونی را تنها گذاشته و با مشارکت خود و مراجعه به مراکز انتقال خون باعث برطرف شدن نیاز بیمارستان‌ها و بیماران به خصوص افراد مبتلا به  تالاسمی، هموفیلی و سرطان شوند.

کرونا اهدا خون را به فراموشی نسپارد

پیمان عشقی مدیر عامل سازمان انتقال خون اظهار کرد: بیماران تالاسمی جزء مصرف کنندگان مستمر خون بوده و نباید هیچ نگرانی در خصوص کیفیت و کمیت خون مورد نیاز این بیماران چه قبل از شیوع کرونا، چه در حین شیوع این ویروس و چه پس از فروکش کردن آن ایجاد شود.

مدیر عامل سازمان انتقال خون بیان کرد: باید توجه داشت که رفت و آمد، تراکم و تجمع بی جهت در مراکز درمانی و به هم ریختن نظم و روند درمان ممکن است بیماران تالاسمی را در معرض خطر قرار دهد.

عشقی بیان کرد: بیماران تالاسمی روزهایی که برای تزریق خون به درمانگاه و مراکز درمانی مراجعه می‌کنند چه در امتداد مسیر و چه در درمانگاه از ماسک استفاده کنند و شست‌وشوی مکرر دست ها را فراموش نکنند.

 

هشدار؛ کمبود ذخایر خونی کشور در بحران کرونا/ مردم نگران نباشند کرونا از خون منتقل نمی شود/ مردم نگران نباشند اهدای خون خطری ندارد/ اهدای خون در شرایط کاملا استریل و محافظت شده

او افزود: از آنجایی که عمده بیماران تالاسمی در سنین جوانی هستند، خوشبختانه در معرض ریسک کمتری نسبت به ویروس کرونا قرار دارند.


بیشتر بخوانید:  آخرین آمار کرونا در ایران؛ تعداد مبتلایان به ویروس کرونا به ۱۱۳۶۴ نفر افزایش یافت


عشقی ادامه داد: از همه افرادی که امکان اهدا خون دارند خواهشمندیم که آن را امری غیرضروری تلقی نکنند.

کیفیت فدای کمیت نمی شود

بشیر حاجی بیگی سخنگوی سازمان انتقال خون کشور اظهار کرد : نکات بهداشتی و دستورالعمل‌های علمی در تمام مراکز انتقال خون رعایت شده و اهدای خون همچون گذشته تحت شرایط کاملا استریل انجام می شود.

او ادامه داد: تمامی تجهیزات انتقال خون استریل است و در هر فرآیند اهدای خون نیز از ملزومات یکبار مصرف، استریل و استاندارد استفاده می‌شود.

حاجی بیگی بیان کرد: اهداکنندگان مستمر خون در سراسر کشور با اصول اولیه خود مراقبتی آشنا هستند و با رعایت این اصول و دیگر مسائل بهداشتی در هر شرایطی به حفظ سلامت خود و دیگران کمک می‌کنند.

او بیان کرد: سازمان انتقال خون هیچگاه کیفیت را فدای کمی نمی‌کند و مانند روزهای گذشته معاینه و مشاوره پزشکی در مراکز اهدای خون انجام می‌شود.

حاجی بیگی یادآوری کرد: در صورتی که اهدا کنندگان با علائم بیماری سرماخوردگی به مراکز اهدای خون مراجعه کنند توسط پزشک بخش از اهدای خون معاف می‌شوند.

او گفت: در حال حاضر از نظر تامین خون و فرآورده های اورژانسی در بیمارستان های تهران هیچ مشکلی نداریم.

حاجی بیگی افزود: نیاز به خون و فرآورده‌های آن روزانه و همیشگی است و سازمان انتقال خون نیازمند حضور روزانه اهداکنندگان خون است.

سخنگوی سازمان انتقال خون کشور در تاکید کرد: ۲۵ درصد خون اهدایی در تهران مصرف می‌شود و این در حالی است که تنها ۱۶ درصد خون‌های اهدایی از تهران بوده‌اند.

 

هشدار؛ کمبود ذخایر خونی کشور در بحران کرونا/ مردم نگران نباشند کرونا از خون منتقل نمی شود/ مردم نگران نباشند اهدای خون خطری ندارد/ اهدای خون در شرایط کاملا استریل و محافظت شده

استریل و ضد عفونی مراکز انتقال خون و تجهیزات اهدا خون

محمدرضا مهدی زاده مدیرکل انتقال خون استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی ،  با اشاره به میزان ذخیره انواع گروه‌های خونی و فرآورده‌های خونی در سطح استان تهران اظهار کرد: خوشبختانه میزان ذخایر خون و فرآورده‌های خونی با مدیریت خوبی که انجام شده بین چهار تا ۵ روز است و اگر مشکلی در زمینه تامین خون به وجود آید شبکه خون رسانی ملی نیاز هر استان را به خون و فرآورده‌های خونی استان مورد نظر را تامین می‌کنند.

او ادامه داد : ویروس کرونا از طریق خون و تجهیزات اهدای خون به هیچ عنوان منتقل نمی‌شود و ما به طور دقیق اهدا کنندگان خون را قبل از انجام این کار خیر و خداپسندانه مورد غربالگری و معاینه قرار می‌دهیم.

مدیرکل انتقال خون استان تهران تاکید کرد: اگر موارد مشکوکی از نظر بیماری کووید ۱۹ یا هر عارضه دیگری در بین اهدا کنندگان خون توسط پزشک هر مرکز تشخیص داده شود، اهدا کننده مذکور  به مدت یک ماه از اهدا خون معاف می‌شود.

مهدی زاده افزود: ما تمام مراکز انتقال خون در سطح استان تهران را روزانه دو بار ضدعفونی می‌کنیم و سلامت پرسنل قبل از شروع کار در هر روز مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. فرآیند اهدا خون در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود. 

مهدی‌زاده تاکید کرد: در آستانه بهار و در این روز‌های سخت، باید افراد در کنار بیماران نیازمند به خون بمانند و همه با هم برای ایجاد لبخند بیماران، در پویش بزرگ لبخند بهار و اهدا خون شرکت کنیم.

 

هشدار؛ کمبود ذخایر خونی کشور در بحران کرونا/ مردم نگران نباشند کرونا از خون منتقل نمی شود/ مردم نگران نباشند اهدای خون خطری ندارد/ اهدای خون در شرایط کاملا استریل و محافظت شده

مدیر کل انتقال خون استان تهران گفت: نگاه کودکان، مادران و همه بیماران به وفاداری و اهدای خون افراد نیکوکار است؛ ان‌شاءاللّه در آستانه بهار، با افزایش مشارکت در کار خیر اهدا خون، جان دوباره‌ای به بیماران داده می‌شود.

مهدی زاده بیان کرد: مردم می‌توانند با رعایت مسائل بهداشتی و در کمال آرامش و اطمینان با مراجعه به مراکز انتقال خون اقدام به اهدای خون کنند.

مدیرکل انتقال خون استان تهران تاکید کرد: تمام مراکز اهدا و انتقال خون  در سطح استان تهران در روز دو بار ضد عفونی می‌شود؛ همچنین تجهیزات به کار رفته برای اهدا خون کاملاً استریلیزه و ضد عفونی شده است.

او ادامه داد: اهداکنندگان مستمر و باسابقه اگر مبتلا به سرماخوردگی جزئی هستند جهت اهدای به مراکز انتقال خون به هیچ عنوان مراجعه نکنند. مردم اطمینان کامل داشته باشند که هیچ مشکلی برای آن‌ها در هنگام مراجعه به مراکز انتقال خون ایجاد نمی‌شود.

او گفت: فرد هنگام مراجعه برای انتقال خون توسط پزشک مورد معاینه قرار می‌گیرد و در صورتی که فرد مشکوک به بیماری باشد از ورود او به سالن اصلی اهدای خون جلوگیری به عمل می‌آید.

مهدی زاده بیان کرد: به طور کلی اسفند ماه یکی از ایام پر مصرف خون در طول سال است به همین دلیل به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ابلاغ کرده‌ایم که از انجام عمل‌های غیراورژانسی در این زمان پرهیز کنند تا بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از نظر تامین خون و فرآورده‌های خونی اورژانسی دچار مشکل نشوند.

او تاکید کرد: میزان ذخایر خون و فرآورده‌های خونی کاهش پیدا کرده اما خوشبختانه هنوز به مرحله بحرانی نرسیده‌ایم.

 


بیشتر بخوانید: کاهش چشمگیر اهدا خون مردم تهران با شیوع بیماری کرونا


مهدی زاده بیان کرد: با شیوع بیماری کرونا در کشور متاسفانه میزان مراجعه کنندگان به مراکز انتقال خون کاهش چشمگیری پیدا کرده است.

او ادامه داد: نیاز بیمارستان‌ها و استان‌های مختلف به خون و انواع فرآورده‌های خونی از همین مراکز تامین می‌شود اما اگر این روند ادامه داشته باشد به دلیل کاهش مراجعه مردم در زمینه تامین خون بیماران و نیازمندان با مشکل مواجه خواهیم شد.

مدیر کل انتقال خون استان تهران تاکید کرد: از اول اسفند تا به امروز ۸۹۴۳ نفر به مراکز انتقال خون استان تهران مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۷ هزار و ۱۴۸ نفر موفق به اهدای خون شده‌اند.

او گفت: از این تعداد ۶۷۳ واحد پلاکت در مراکز انتقال خون سطح استان تهران اهدا شده است. امیدواریم مردم مشارکت بیشتری در خصوص اهدا خون با هدف رفع نیاز بیماران و مراجعه کنندگان داشته باشند.

مهدی زاده یادآور شد: از ابتدای امسال تا آخر بهمن تعداد ۱۶۱ هزار و ۲۶۰ نفر در سطح استان تهران برای اهدای خون به مراکز انتقال خون مراجعه کردند که از این تعداد ۲۹۰ هزار و ۶۳۷ نفر موفق به اهدای خون و فرآورده‌های خونی مانند پلاکت و پلاسما شده‌اند.

او افزود: در حال حاضر وضعیت ذخایر انواع گروه خونی در تهران بهتر از سایر استان‌های کشور است اما به طور کلی در برخی از گروه‌های خونی، میزان ذخیره بین ۲ تا ۳ روز و در برخی دیگر هفت روز است .


بیشتر بخوانید: قطره‌های خون زیباترین هدیه به شکرانه سلامتی


مهدی زاده در پایان گفت: این میزان ذخیره خون طی ۱۵ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. امیدواریم شهروندان تهرانی در جهت رفع نیاز بیماران و نیازمندان مشارکت بیشتری در کار خیر و خداپسندانه اهدای خون داشته باشند.

مدیر کل انتقال خون استان تهران ادامه داد: برای افزایش میزان مراجعه مردم برای اهدا خون  پویشی تحت عنوان لبخند بهار تشکیل داده‌ایم و هدف از انجام این کار تشویق مردم خیر و نوع دوست برای اهدا خون و رفع نیاز بیمارستان‌ها‌ی سراسر کشور است.

مهدی زاده گفت: در حال حاضر به صورت تلفنی و پیامکی از افراد با سابقه و مستمر جهت اهدا خون و مشارکت در این کار خیر دعوت کرده‌ایم.

او یاد آوری کرد: میزان ذخیره خون به مرز بحران نرسیده است، اما با توجه به میزان مصرف بالای خون و انجام عمل‌های جراحی سنگین، از مردم تقاضا داریم که در این کار خداپسندانه شرکت کنند.

لغو عمل های جراحی غیر اورژانسی

سهیلا خسروی مدیرکل انتقال استان سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی ،  ببا اشاره به کاهش میزان مراجعه به مراکز انتقال خون جهت اهدای خون و فرآورده‌های خونی اظهار کرد: با شیوع بیماری کووید ۱۹ در کشور میزان مراجعه مردم به مراکز انتقال خون استان تهران سیستان و بلوچستان کاهش پیدا کرده است اما خوشبختانه با کمک شبکه ملی خون نشانی کشور نیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به انواع گروه خونی و فرآورده های آن برطرف شده است.

او ادامه داد: استان سیستان و بلوچستان یکی از مناطقی است که بیشترین بیماران تالاسمی را در خود جای داده است به همین دلیل نیاز زیادی به خون و فرآورده های خونی دارد.

با ابلاغ وزارت بهداشت انتقال عمل های جراحی غیر اورژانسی به زمانی دیگر

خسروی بیان کرد: بر اساس دستورالعمل ابلاغی وزارت بهداشت در حال حاضر اولویت تامین خون با عمل‌های جراحی اورژانسی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی انجام می‌شود و در چنین شرایطی عمل‌های جراحی غیر اورژانسی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی سطح استان سیستان و بلوچستان به زمان دیگری موکول می‌شود.

مدیر کل انتقال خون استان سیستان و بلوچستان گفت: اگر میزان مراجعه مردم به مراکز انتقال خون به همین منوال پیش برود ممکن است در تامین خون و فرآورده های خونی در آینده دچار مشکلاتی شویم.

 

هشدار؛ کمبود ذخایر خونی کشور در بحران کرونا/ مردم نگران نباشند کرونا از خون منتقل نمی شود/ مردم نگران نباشند اهدای خون خطری ندارد/ اهدای خون در شرایط کاملا استریل و محافظت شده

 پاکدل مدیر کل انتقال خون استان گیلان در گفتگو با خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی  با اشاره به کاهش میزان ذخایر خون و فرآورده‌های خونی در استان گیلان اظهار کرد : به طور کلی میزان مراجعه مردم جهت اهدای خون در آخرین روزهای سال معمولا کاهش پیدا می‌کند و امسال به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹ و نگرانی مردم از ابتلای آن‌ها به این عارضه میزان مراجعه مردم جهت اهدای خون و مشارکت در این کار خداپسندانه به مراکز انتقال خون استان گیلان کاهش پیدا کرده است.

او ادامه داد: من از همه مردم درخواست دارم که کار اهدای خون را فراموش نکنند زیرا نیاز به خون و فرآورده‌های خونی همیشگی است و بیماران تالاسمی، هموفیلی و حتی کسانی که دچار سوانح ترافیکی شده نیاز مبرم به خون و فرآورده‌های خونی دارند.

پاکدل با اشاره به اینکه بیماران شیمی درمانی نیاز جدی به پلاکت داشته و طول عمر این فرآورده ببن ۳ تا ۵ روز است، تاکید کرد: ویروس کرونا از طریق خون به افراد منتقل نمی شود و من این اطمینان را به همه اهدا کنندگان و مردم خیر می‌دهم که تمام تجهیزات اهدا خون استریل می‌شود و همه تجهیزات یکبار مصرف است و هیچ مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

او افزود: مردم و مراجعه کنندگان می‌توانند بدون هیچ دغدغه‌ای با مراجعه به مراکز انتقال خون در این کار خیر و خداپسندانه مشارکت داشته باشند. خوشبختانه باید بگویم که شبکه خونرسانی ملی نیاز استان‌ها را به خون و انواع فرآورده‌های خونی برطرف می‌کند .امید است، همانطور که مردم همیشه در صحنه ایران در زمان‌های حساس به فریاد هموطنان می‌رسند، اکنون هم در چنین شرایط حساسی نیازمندی بیماران به خون و فرآورده های خونی را فراموش نکنند.

انتهای پیام/

گزارش از حمید جنیدی مقدم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار