باشگاه خبرنگاران جوان مازندران گزارش می دهد؛

کرونا در بانک هم قربانی می‌گیرد + فیلم

بانک ها با رفتارهای غیربهداشتی برخی مردم ، به جای پول می توانند توزیع کننده کرونا باشند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، در خانه نشسته ام و خبر‌های کرونایی را برعکس ورق می‌زنم ، می‌خواهم بدانم از کجا در تیررس این ویروس سمج قرار گرفته ایم که می‌رسم به چهارم اسفند ، به روز مرگ اولین مسافر تهرانی که تنکابن را برای سفر انتخاب کرده بود و  در همین شهر هم جان خود را از دست داد، حادثه‌ای که شاید مسبب ابتلا‌های زنجیره وار شد و مبتلایان به کرونا در مازندران را پس از چهار هفته ، چهار رقمی کرد و خیلی‌ها را از ترس مبتلا شدن به این ویروس وارداتی ، خانه نشین.

خودم هم مدتی است خانه نشین شده ام اگر گزارشی باشد به محل کارم می‌روم و باقی روز‌ها را در خانه می‌مانم، هم ترس از کرونا دارم هم راستش خیابان‌ها دیگر بوی اسفند نمی‌دهند.
 
ترجیح می‌دهم سرم را گرم کنم به نظافت و مرتب کردن وسایل که کارت بانکی ام را می‌بینم ، تاریخش مثل خیلی از چیز‌های دیگر گذشته ، در ترس و تردید بین رفتن و ماندن به بانک برای تعویض کارت ، به خودم می‌گویم راهی نیست تا بانک ، فقط چند دقیقه می‌روی و می‌آیی، پس لباس جنگ با ویروس را دوباره باید بپوشم، ماسکی که هنوز نایاب است و دستکش لاتکسی که یک دانه اش را تهیه کرده بودم و محلول ضدعفونی جیره بندی شده از اداره مان را داخل کیفم می‌گذارم و خود را به خدا می سپارم و می زنم به خیابان.

خیابان رنگ و بوی اسفند ندارد ، اما خالی از رفت و آمد هم نیست ، حتی حاجی فیروز هم با آن لباس ساتن سرخ رنگش آمده است، دل و دماغ هم انکار ندارد فقط قدم می زند مثل من که قدم زنان به بانک می‌رسم، وارد بانک که می شوم دکمه نوبت دهی را می زنم و کاغذ را می‌گیرم  و می فهمم بانک با روز‌های عادی انگار فرقی ندارد ۲۷ نفر پیش از من در صف هستند.
 
کرونا در بانک قربانی می‌گیرد + فیلم

به اطراف نگاه می‌کنم افراد داخل بانک دو دسته هستند ، یک طرف کارمندان بانک پشت شیشه با ماسک و دستکش و طرف خودمان سی چهل نفری که در یک فضای سی چهل متری یا کنار هم نشستند یا شانه به شانه هم ایستاده اند که نوبتم می‌شود و وقتی می‌گویم برای تعویض کارت تاریخ گذشته آمده ام تحویلدار از ابلاغیه بانک می‌گوید" همه کارت‌های تاریخ گذشته تا سه ماه دیگه اعتبار دارن" و تازه می‌فهمم ندانسته لباس رزم پوشیده بودم اما آیا واقعا تمام این مراجعات ضروری است؟

کرونا در بانک قربانی می‌گیرد + فیلم

خطر نزدیک است درست کنار جیبمان

یکی از نقاطی که در بازدید‌های میدانی باعث ایجاد موجی از نگرانی در کارشناسان بهداشت و درمان شده است، حضور متراکم و تردد فراوان شهروندان در شعب بانکهاست. رد و بدل شدن پول که از آلوده‌ترین موارد در انتقال بیماری است و عدم استفاده برخی مشتریان از وسایل بهداشتی می‌تواند این خطر را افزایش دهد.

همین چند روز پیش بود که با نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت برای مدیریت بیماری کرونا در استان‌های مازندران و گلستان مصاحبه گرفته بودم و گفته بود دستگاه‌های عابر بانک آلوده‌ترین مکان برای انتقال بیماری هستند و کاش فکری بحالشان شود.

بیشتر بخوانید: بستری شدن روزانه ۳۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در دو استان شمالی

با یکی از مشتریان درباره علت حضورش در بانک گفت و گو می‌کنم  می‌گوید: برای افتتاح حساب به بانک مراجعه کردم تا وام دریافت کنم، اما معلوم شد این روز‌ها کار بانک‌ها محدود شده و وامی پرداخت نمی‌شود.

یکی دیگر از مشتریان هم بدون ماسک و دستکش همانند روزهایی که خبری از کرونا نبود برای برداشت پول به بانک آمده  ، انگار عذاب وجدان گرفته باشد می‌گوید" اشتباه کردم نباید می آمدم"
 
کرونا در بانک قربانی می‌گیرد

خطر در کمین کارمندان بانکها

هنوز گیج از این حجم حضورمردم هستم که تحویلدار بانک ، شیشه ای که ما بین ما قرار گرفته را نشان می دهد و می گوید" رد دست های مردم را ببینید انگار هنوز جدی نگرفتند که هم خودشان در خطر هستند و هم ما ".

راست می گوید همین چند روز پیش بود که همتی رئیس بانک مرکزی گفته بود تاکنون ۱۷ نفر از کارکنان بانک های کشور بر اثر ویروس کرونا جان باختند و برخی ها نیز در قرنطینه هستند.

کرونا در بانک هم قربانی می‌گیرد + فیلم

زکی پور یکی از کارمندان بانک می‌گوید: اوضاع بسیار خطرناک است و ما هر روز با نگرانی در محل کار حاضر می‌شویم.

با بغضی که به گلویش چسبیده می‌گوید:  ۲ هفته پیش یکی از همکاران من به کرونا مبتلا شد و ناخواسته ویروس را از بانک به خانه برد و الان به همراه ۵ تن از اعضای خانواده اش قرنطینه هستند.

می گوید: ما تلاش می کنیم مسائل بهداشتی را رعایت کنیم اما برخی مردم متاسفانه رعایت نمی کنند. 
 
قاسمی معاون شعبه هم می گوید: دستگاه‌های خودپرداز و پیشخوان بانک‌ها و سالن‌ها به صورت مستمر و هر روز دو تا سه بار ضدعفونی می‌شوند و ... در آخر جمله ای می گوید که فکر می کنم تا مدت ها در ذهنم بماند " از مردم همیشه در صحنه خواهش می‌کنم، در این صحنه واقعا نباشید.."

کرونا در بانک هم قربانی می‌گیرد + فیلم

تمهیدات بانکی برای مقابله با کرونا

روز‌های پایانی سال همیشه کارمندان بانک به حد کفایت کار دارند، اما این روز‌ها عجیب در تیررس برخی آدم‌ها قرار گرفتند آدم‌هایی که می‌شود در قبال رفتار‌های آنان دو فرضیه نزدیک به هم، اما متفاوت داشت یا هنوز مسئولان و رسانه‌ها نتوانسته اند مجابشان کنند که خطر کرونا جدی است یا این که به روال معمول خودشان قصد مجاب شدن ندارند، که به بنظر دومی صحیح است یک مشکل جدی فرهنگی و اجتماعی که بار‌ها در مواقع دیگر هم دیده شده، اما بانک‌ها برای کاهش آسیب به کارکنان خود و مردم چه تدابیری دارند؟

رشیدی دبیر شورای هماهنگی امور بانک‌های مازندران در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌گوید: هم اکنون کشور در شرایط خاص قرار دارد و مبارزه با این ویروس همتی همگانی می‌طلبد به همین دلیل مردم برای جلوگیری از انتقال آلودگی باید تا حد امکان از خدمات الکترونیکی استفاده کنند و بانک‌ها نیز باید در حد توان خود نسبت به جایگزینی خدمات حضوری با خدمات مجازی اقدام کنند.

 می‌گوید: به منظور تسهیل در امور بانکی شهروندان، پول گذاری در دستگاه‌های خودپرداز به طور مداوم انجام می‌شود و سقف انتقال وجه از طریق دستگاه‌های خودپرداز  تاکنون ۳ میلیون تومان بوده که در چند روز گذشته ابتدا به ۵ میلیون و سپس به ۱۰ میلیون تومان افزایش یافت.

رشیدی از مردم می خواهد تا عادی شدن شرائط از نرم افزارهای موبایلی یا خدمات الکترونیکی برای کارهای بانکی خود استفاده کنند.
 
کرونا در بانک قربانی می‌گیرد

پایان گزارش در حال برگشت به خانه دائم جمله معاون بانک در ذهنم می چرخد "مردم همیشه در صحنه لطفا در این صحنه نباشید" ، که به خانه می رسم گوشی را بعد از ضد عفونی کردن باز می کنم و خبر‌های کرونایی را ور ق می زنم که یک خبر در سر تیتر رسانه های استان آمده است" یکی از کارکنان موسسه مالی اعتباری در ساری بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داد.

بیشتر بخوانید: درگذشت اولین کارمند بانک مازندران بر اثر کرونا

 


نکاتی که در مراجعه به شعب بانک‌ها باید رعایت کرد

سعی کنید حتی الامکان به شعب بانک ها مراجعه نکنید و کارهای بانکی را تا حد امکان با اپلیکیشن های نصب شده بر روی گوشی خود انجام دهید

کرونا در بانک هم قربانی می‌گیرد + فیلم


اگر قصد مراجعه به بانک دارید حتماً با خودتان حداقل یک عدد دستکش یکبار مصرف به همراه ببرید و با دست دستکش دار اقدام به انجام عملیات بانکی کنید.

کرونا در بانک هم قربانی می‌گیرد + فیلم

در صورت نیاز به در نوبت ایستادن حتماً فاصله حداقل ۱.۵ متری را با دیگران رعایت کنید وتا حد امکان به اشیای داخل بانک مانند میز، صندلی، پیشخوان، خودکار دست نزنید مگر در شرایط ضروری.


کرونا در بانک هم قربانی می‌گیرد + فیلم

اگر ناچار شدید از استامپ استفاده کنید بلافاصله اگر محلول ضدعفونی در اطرافتان بود انگشتانتان را ضدعفونی کرده در غیر اینصورت با دستمال کاغذی انگشت خود را پاک کنید و بعد در اولین فرصت اقدام به شستشوی دست خود با آب و صابون کنید.


کرونا در بانک هم قربانی می‌گیرد + فیلم

پس از اتمام کار بانکی و خروج از بانک دستکش را طوری از دستتان خارج کنید که هیچ جای بدنتان با قسمت رویی دستکش که در تماس با دستگاه قرار گرفته است، تماس پیدا نکند.
کرونا در بانک هم قربانی می‌گیرد + فیلم

بلافاصله دستکش را در اولین سطل زباله نزدیک خودتان بیندازید و در نزدیکترین مکان اقدام به شستشوی دست خود با آب و صابون به مدت ۴۰ ثانیه کنید.

کرونا در بانک هم قربانی می‌گیرد + فیلم

گزارش از سارا فرهمند راد
 
انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۲۸ اسفند ۱۳۹۸
شما از پست گفتی ایشون هم از بانک ولی مثل اینکه فراموش کردین کارمندان خدوم ناجا که در این شرایط سخت به ملت خدمات میدن همیشه تو این کشور مظلوم وتوسری خور بودن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۲۸ اسفند ۱۳۹۸
جای تعجب است فقط از بانک گزارش اهیمه می کنند در صورتیکه کارمندان پست به مراتب بیشتر در خطرند چراکه کارمندان پست نه تجهزاتی دارند و نه پول که تجهیزات بخرند و مانند تجهیزاتی به آنها داده می شود

آیا کارمندان بانک که کارشان به صورت تعطیل و نیمه نعطیل در آمده و 90 درصد خدمات را در بستر اینترنت و فضای مجازی ارائه می دهند بیشتر در خطرند یا کارمندان پست که انواع بسته آلوده از شهرها و استانها آلوده و حتی خارج را دریافت و توزیع می کنند و خدمات نیابتی سایر دستگاهها را نیز بصورت حضور انجام می دهند
چرا ما کارمندان مظلوم پست نه مانند پرستاران در صورت از بین رفتن در محیط کار به واسطه کرونا ایثار گر محسوب می شویم و نه مانند دستگاههای برخوردار نظیر بانک دریافتی و امتیازات گونانی و نجومی دارم
چرا درد ما را منعکس نمی کنید؟؟؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۲ ۲۸ اسفند ۱۳۹۸
با یکی از مشتریان درباره علت حضورش در بانک گفتگو می‌کنم می‌گوید: برای افتتاح حساب به بانک مراجعه کردم تا وام دریافت کنم، اما معلوم شد این روز‌ها کار بانک‌ها محدود شده و وامی پرداخت نمی‌شود.

بانکها از بهمن دیگه وام پرداخت نمیکنن
آخرین اخبار