آموزش تهیه خورشت بندری سوراغ خوشمزه

در این مطلب دستوالعمل تهیه خورشت بندری سوراغ را به شما عزیزان آموزش داده‌ایم.

آموزش تهیه خورشت بندری سوراغ خوشمزهبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، خورشت بندری سوراغ با طعم عالی و خوشمزه برای مردم جنوب محبوبیت زیادی دارد و ما هم می‌خواهیم امروز این خورشت را درست کنیم. سوراغ یک نوع خورشت بندری هاست که قدمت هزار ساله دارد. البته باید آن را نوعی دسر نامید، چون برای طعم دادن به غذا از آن استفاده می‌شود.

مواد لازم:

روغن مایع به میزان لازم
پیاز خردکرده ۲ عدد
زردچوبه به میزان لازم
ادویه کاری یا فلفل تند ۱ قاشق سوپخوری
گوجه فرنگی رنده کرده ۱ عدد
سوراغ ۴ تا ۵ قاشق غذاخوری
آب ۴ تا ۵ پیمانه
میگوی لافتی (میگوی ریز خشک) ۲۵۰ گرم
ماش نیم پز ۱ پیمانه
برنج ۳ پیمانه

طرز تهیه:

۱-در تابه‌ای مقداری روغن بریزید و پیاز را در آن تفت دهید تا طلائی رنگ شود. آن‌گاه زردچوبه، فلفل یا ادویه کاری را بیفزائید و کمی تفت دهید.

۲-سپس گوجه‌فرنگی را در تابه بریزید و بعد از چند دقیقه میگو‌ها را – که از یک ساعت قبل خیسانده‌اید – اضافه کنید و تفت دهید. حالا سوراغ را در آب حل کنید و پس از صاف کردن، آن را به میگو‌ها اضافه کنید.

۳-بعد از آن که چند جوش زد، ماش نیم پز و برنج را به مخلوط قبلی بیفزائید و حرارت اجاق را زیاد کنید تا آب برنج کشیده شود. آن‌گاه صبر کنید تا برنج دم بکشد. اکنون چکوی میگو را در دیس زیبائی بکشید و مصرف کنید.

یادآوری ۱: به دلیل شور بودن سوراغ، در این غذا از نمک استفاده نکنید. چنانچه سوراغ در دسترس نبود، می‌توانید آن را حذف نمائید و فقط به مقدار لازم آب به برنج بیفزائید.

یادآوری ۲: سوراغ، از مخلوط کردن نوعی ماهی به نام «مُمَخ» و نوعی گل سرخ به نام «گِلک» – که از گیاهان مخصوص جزیره هرمز می‌باشد – همراه با نمک و پوست نارنج به دست می‌آید.

۴-مخلوط فوق را در حلب می‌ریزند و آن را در مقابل حرارت آفتاب گرم جزیره قرار می‌دهند تا تبدیل به محلول قرمز رنگی شود که به آن سوراغ می‌گویند.

منبع: پارس ناز

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
پسر هرمزی
۱۷:۱۰ ۲۵ آبان ۱۴۰۰
سلام دوستمان که میگه از ابداعات پرتغالی ها هست طبق چه شواهدی مطرح می کنند
این در حالی هست که در آثار و کوزه های به جامانده از قبل از پرتغالی ها هم کاسه ها و کوزه های گِلی در موزه جامع هرمزشناسی واقع در جزیره هرمز به جا مانده
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۳:۵۶ ۲۳ دی ۱۳۹۹
سلام.
در ترکیب سوراغ از گل سرخ(Gol)استفاده نمیشه بلکه از گل سرخ(Gel) که خاک سرخ هم معروفه استفاده میشه.
که تنها خاک خوراکی دنیاست و این سوراغ از ابداعات پرتغالی هاست
آخرین اخبار