سلسله گزارش‌هایی درباره انتخابات آمریکا؛

کالبدشکافی انتخابات آمریکا (۱)؛ نگاهی به نظام سیاسی آمریکا

انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا روندی بسیار پیچیده و طولانی دارد که شاید بتوان گفت بیش از یکسال به طول می‌انجامد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، روندی بسیار پیچیده و طولانی دارد که شاید بتوان گفت در صورتی که روند جذب منابع مالی و راه اندازی کارزارهای انتخاباتی را نیز بخشی از فرایند آن بدانیم، بیش از یک سال به طول می‌انجامد؛ روندی که در هیچ کجای جهان مشابهی ندارد.

انتخابات ریاست جمهوری در بیشتر کشور‌های جهان روندی ساده دارد؛ اما انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا روندی پیچیده داشته که بیش از یکسال نگاه رسانه‌های جهان را به خود جلب می‌کند. بر خلاف تصور عموم که فکر می‌کنند رئیس جمهور باید به‌طور مستقیم و با رأی مردم انتخاب شود، باید گفت این تلقی در خصوص روند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درست نیست؛ چرا که ساختار سیاسی آمریکا مبتنی بر «دموکراسی نمایندگی» است و بر اساس قانون اساسی این کشور، رئیس جمهور به همراه معاونش با رأی هیئتی ۵۳۸ نفره که «هیئت انتخاب‌کنندگان» یا همان «الکترال کالج» نامیده می‌شود، به کاخ سفید راه می‌یابد و در واقع نقش مردم، تنها در انتخاب نمایندگانِ ایالتی خود در هیئت انتخاب کنندگان یا همان الکترال کالج است.

اما به خاطر فرایند پیچیده‌ای که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دارد و گاه گیج‌کننده می‌شود؛ در سلسله گزارشی شش قسمتی تلاش کردیم به زبانی ساده، فرایند این انتخابات را از ابتدا و با شرح نظام سیاسی این کشور  تا زمان برگزاری مراسم تحلیف بررسی کنیم.

نظام سیاسی در آمریکا

در ابتدا باید دانست اگرچه نامزدان مستقل و احزاب سومی هم در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شرکت می‌کنند؛  نظام سیاسی آمریکا در واقع نظامی دو حزبی است، یعنی «حزب دموکرات» و «حزب جمهوری خواه» که بر سیاست‌های کشور تسلط دارند؛ از این رو افرادی که نتوانند به عنوان نامزد یکی از این دو حزب در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند، شانس چندانی برای راهیابی به کاخ سفید ندارند. اکنون باید گفت آنچه سبب پیچیده و طولانی شدن فرایند انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا می‌شود، روندی است که هر کدام از این دو حزب «جمهوری خواه» و «دموکرات» برای معرفی نامزد نهایی خود طی می‌کنند.

روند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چگونه است؟ ۱/////////

در ادبیات سیاسی آمریکا،  فیل نماد حزب جمهوری‌خواه و الاغ نماد حزب دموکرات است

حزب جمهوری خواه

همانطور که بیان شد حزب جمهوری‌خواه (Republican Party) در آمریکا به همراه حزب دموکرات (Democratic Party) دو حزب سیاسی اصلی در آمریکا هستند که قدرت را در این کشور در دست دارند. جمهوری‌خواهان اغلب با نام «راست‌گرا» یا محافظه‌کاران شناخته می‌شوند. حزب جمهوری‌خواه با عنوان «GOP» که مخفف «Grand Old Party» (به معنای: حزب بزرگ قدیمی) هست نیز شناخته می‌شود. نماد این حزب که فیل است، نخستین بار در سال ۱۸۷۴ توسط «توماس نَست» (Thomas Nast) در یک کاریکاتور سیاسی استفاده شد.

حزب جمهوری‌خواه در سال ۱۸۵۴ در شهر «ریپون ویسکانسین» (واقع در ایالت ویسکانسین) و با کمک «فرانسیس پریستون بلر» (Francis Preston Blair)، روزنامه نگار و سیاستمدار آمریکایی و نیز با همکاری فعالان ضدبرده‌داری در آمریکا تأسیس شد. در واقع این حزب را کسانی تأسیس کردند که مخالف قانونِ ۱۸۵۴ «کانزاس- نبراسکا» بودند؛ این قانون به هر ایالت اجازه «برده داری» می‌داد.

بنیانگذاران حزب جمهوری‎خواه، در واقع اعضای سابق «حزب خاک آزاد» (Free Soil Party) و حزب ویگ (Whig Party) به شمار می‌رفتند که خواهان توقف گسترش برده داری بودند. به عقیده بنیانگذاران این حزب، برده داری مخالف آرمان‌های قانون اساسی و اعلامیه استقلال بود.

اعلامیه استقلال
اعلامیه استقلال آمریکا (United States Declaration of Independence) در واقع بیانیه‌ای بود که در ۴ ژوئیهٔ (جولای) ۱۷۷۶ (مطابق با ۱۴ تیر ۱۱۵۵ در زمان حکومت کریم خان زند در ایران)  به تصویب «کنگرهٔ قاره‌ای» رسید. این اعلامیه، استقلال سیزده مستعمره‌نشین را اعلام می‌‍کرد که در حال جنگ با «بریتانیای کبیر» بودند و به صراحت تصمیم این مستعمره‌نشین‌ها به جدایی از امپراتوری بریتانیای آن زمان را به رسمیت می‌شناخت. هدف  این اعلامیه که عمدتاً «توماس جفرسون» آن را  نگاشته بود، توضیحِ رسمی این واقعیت به جهانیان بود که چرا تقریباً یک سال پس از آغاز جنگ‌های انقلاب آمریکا، کنگرهٔ این کشور رأی به استقلال از بریتانیا داد.

روند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چگونه است؟ ۱/////////

متن اعلامیه استقلال ایالات متحده آمریکا

همه ساله چهارم ژوئیه، به عنوان روز استقلال آمریکا جشن گرفته می‌شود. همچنین از «توماس جفرسون» به عنوان یکی از «پدران بنیانگذار آمریکا» (Founding Fathers)، نویسنده اصلی اعلامیه استقلال و سومین رئیس جمهور آمریکا در سال‌های ۱۸۰۱ تا ۱۸۰۹ یاد می‌شود.

کالبد شکافی انتخابات آمریکا: نظامی سیاسی آمریکا چگونه است؟

توماس جفرسون، نویسنده اعلامیه استقلال آمریکا

 در اینجا باید اشاره شود «جنگ انقلاب آمریکا» که از آن به عنوان «جنگ استقلال آمریکا» نیز یاد می‌شود،  در ابتدا میان «پادشاهی بریتانیای کبیر» و «مستعمرات سیزده گانه» (Thirteen Colonies) در گرفت. این جنگ‌ها سرانجام به آزادی این مستعمرات از  حاکمیت بریتانیای آن زمان و تأسیس «ایالات متحده آمریکا» ختم شد.

روند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چگونه است؟ ۱/////////

حزب دموکرات
حزب دموکرات (Democratic Party) دیگر حزب بزرگ، در عرصه سیاست آمریکاست. این حزب همچنین قدیمی‌ترین حزب سیاسی موجود در آمریکا به شمار می‌رود. مقامات حزب دموکرات ریشه‌های خود را به واسطه الهام گرفتن از حزب «دموکرات- جمهوری‌خواه» مرتبط می‌دانند که توسط «توماس جفرسون» و «جیمز مدیسون» در حدود سال‌های ۱۷۹۰ میلادی تأسیس شده بود. با این حال، حزب دموکرات کنونی در تاریخ هشتم ژانویه ۱۸۲۸ و تقریبا با انتخاب «اندرو جکسون» (هفتمین رئیس جمهور آمریکا) تأسیس شد.

نماد حزب دموکرات در ادبیات سیاسی این کشور «الاغ» است. همچنین از انتخابات سال ۲۰۰۰، رنگ آبی نماد دموکرات‌ها شده است.

همانطور که در بالا ذکر شد، غیر از دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات که تقریبا قدرت را در این کشور بطور کامل در دست دارند، احزاب دیگری هم در عرصه سیاسی آمریکا حضور دارند که به حزب سوم یا «Third party» مشهور هستند؛ از جمله معروفترین آن‌ها می‌توان به  «حزب لیبرترین»، «حزب سبز» و «حزب مشروطه» اشاره کرد.

نماد فیل و الاغ از کجا آمدند؟
همان‌گونه که دو حزب جمهوری خواه و دموکرات، ایده‌های متفاوتی در امر کشورداری دارند، نماد‌های دو حزب نیز متفاوت است. تقریبا از سال ۱۸۵۳، هر رئیس‌جمهوری که در این کشور به قدرت رسیده، متعلق به یکی از این دو حزب سیاسی بوده است. اما چرا نماد حزب جمهوری خواه فیل و نماد حزب دموکرات الاغ است؟

روند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چگونه است؟ ۱/////////

طبق آنچه در پایگاه شبکه «هیستوری» در این باره آمده، ریشه‌های این مسأله به قرن ۱۹ میلادی باز می‌گردد. بطور خاص، ریشه نماد الاغ برای حزب دموکرات، به سال ۱۸۲۸ و مبارزات انتخاباتی «اندرو جکسون» (که در بالا اشاره شد) باز می‌گردد، زمانی که مخالفانش او را «الاغ» نامیدند. اما جکسون که در تاریخ آمریکا از او به عنوان یکی از قهرمانان جنگ ۱۸۱۲ (جنگ میان آمریکا و انگلیس) و کسی که بعدا درمجلس نمایندگان و سنای آمریکا فعالیت کرد، نام می‌برند، بجای ناراحتی و مخالفت با این مسأله، از آن استقبال و از نماد الاغ، در پوستر‌های انتخاباتی خود استفاده کرد. جکسون سپس موفق به شکست «جان کوئینزی آدامز» شد و به عنوان نخستین رئیس‌جمهورِ دموکرات در تاریخ آمریکا به قدرت رسید.

در حدود سال‌های ۱۸۷۰ میلادی، «توماس نست» کاریکاتوریست تأثیرگذار آن زمان، به محبوب شدن نماد الاغ برای تمامی حزب دموکرات کمک کرد.

اما در خصوص نماد فیل باید گفت همانطور که در بالا آمد، حزب دموکرات در سال ۱۸۵۴ تشکیل شد و شش سال بعد، آبراهام لینکلنِ جمهوری‌خواه به عنوان رئیس جمهور به کاخ سفید راه یافت. نخستین بار نماد فیل را یک روزنامه در ایالت ایلینوی و در کمپین انتخاباتی آبراهام لینکلن منتشر کرد. (فیل به عنوان نماد فردی که در طول جنگ داخلی آمریکا تجربه جنگی دارد، به شمار می‌رفت)، هر چند این نماد پس از استفاده توماس نست، پدر کاریکاتور‌های سیاسی مدرن در این کشور جا افتاد.

روند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چگونه است؟ ۱/////////

کاریکاتور توماس نست- ۱۸۷۴

در اینجا باید باید اشاره شود، آبراهام لینکلن در سال ۱۸۶۴ برای نخستین بار خواهان تصویب اصلاحیه سیزدهم قانون اساسی آمریکا شد تا برده داری در این کشور بلافاصله لغو شود و این قانون سرانجام توسط کنگره در تاریخ ۳۱ ژانویه ۱۸۶۵ تصویب و در تاریخ ۶ دسامبر ۱۸۶۵ (مطابق با ۱۵ آذر ۱۲۴۴) به تأیید نهایی رسید و  رسما به برده داری در این کشور پایان داده شد.

اعلام داوطلبی برای نامزدی حزب

شاید بتوان گفت گام نخست در انتخابات پیچیده آمریکا، اعلام داوطلبی برای کسب جایگاه نامزدی نهایی حزب باشد؛ کسب جایگاهی که شاید اهمیتش در فرایند پیچیده انتخاباتی آمریکا، کمتر از راهیابی به کاخ سفید نباشد.

در ابتدا فرد داوطلب، کمیته‌ای از مشاوران و کارشناسان را تشکیل می‌دهد تا مشخص شود که آیا شانسی برای پیروزی در رقابت‌ها دارد یا خیر. پس از کسب حمایت اولیه، چهره‌های پر نفوذ و سرشناس حزب، فرد مورد نظر داوطلبی خود را برای نامزدی رسما اعلام می‌کند.

از این جای کار به بعد، تازه رقابت‌های درون حزبی آغاز می‌شود و داوطلبان سفر‌های ایالتی، گفتگو‌ها و مناظرات رسانه‌ای و انتخاباتی خود را آغاز می‌کنند و با اعلام شماره حساب برای کمک‌های مالی، خود را برای انتخاب‌های ایالتی و مقدماتی مهیا می‌کنند. در بخش دوم این گزارش، به روند برگزاری انتخابات مقدماتی خواهیم پرداخت.

ادامه دارد ....

ترجمه و تنظیم: محمد حسن خلیلی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
India
گمنام
۱۸:۵۰ ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
جدای از خباثت آمریکا در قرن گذشته؛ یکی از منابع بسیار مفید اجتماعی مبتنی بر عدل و اخلاق در جهان نظام انتخاباتی اون هست؛ البته نیاز به تغییر و حذف نقاط ضعف و اصلاح داره؛ اما در حال حاضر به حرات یکی از بهترین نظام های انتخاباتی جهان هست؛ نظامی که حداقل مسئولین باید بیان برنامه هاشون رو به گوش همه برسونند نه اینکه یه هفته ای همه چیز جمع شه و هیچ کس حتی اسم شرکت کنندگان رو هم ندونه!
India
گمنام
۱۸:۵۰ ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
جدای از خباثت آمریکا در قرن گذشته؛ یکی از منابع بسیار مفید اجتماعی مبتنی بر عدل و اخلاق در جهان نظام انتخاباتی اون هست؛ البته نیاز به تغییر و حذف نقاط ضعف و اصلاح داره؛ اما در حال حاضر به حرات یکی از بهترین نظام های انتخاباتی جهان هست؛ نظامی که حداقل مسئولین باید بیان برنامه هاشون رو به گوش همه برسونند نه اینکه یه هفته ای همه چیز جمع شه و هیچ کس حتی اسم شرکت کنندگان رو هم ندونه!
Iran (Islamic Republic of)
دختر همسایه
۱۷:۵۷ ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
داداچ ایران هم اینطوری هست کجا دیدی بغیر از تهرانی یا موقیم تهران از جای دیگه ریس جمهور منتخب مردم باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
همین مونده تو در مورد آمریکا نظر بدی
آخرین اخبار