پاسخ به سوالات شما؛

شیوع کرونا سلامتی کودکان را تهدید نمی‌کند؟

با توجه به تحقیقات پژوهشگران و مقاله‌های منتشر شده تا کنون گزارش‌هایی مبنی بر ابتلا کودکان به ویروس کرونا از سراسر جهان داشته‌ایم.

به گزارش خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با وجود اینکه ویروس کرونای جدید به شدت در سراسر دنیا در حال گسترش است، پزشکان متوجه شدند، تعداد کمی از کودکان به این بیماری مبتلا شده‌اند و البته بیماری آن دسته از کودکان مبتلا هم بسیار خفیف است.

در چین که منشاء این ویروس بود، فقط ۲،۴ درصد کودکان به ویروس کرونای جدید مبتلا و از میان آن‌ها فقط ۰،۲ درصدشان واقعا بیمار شده بودند و بیماری باقی کودکان بسیار خفیف بوده است.

این وضعیت برخلاف بیماری آنفلوآنزاست که در فصول رایج این بیماری، کودکان بسیاری به این بیماری مبتلا می‌شوند و حتی ممکن است جان‌شان به خطر افتد.

برخی معتقدند که ویروس کرونا سلامتی کودکان را تهدید نمی‌کند، اما کارشناسان بین‌المللی به این نتیجه رسیده‌اند که میزان ابتلای کودکان و نوجوانان به این ویروس تقریبا هم‌سطح ابتلای بزرگسالان است با این تفاوت که عارضه‌های ناشی از آن در میان کودکان ونوجوانان ناملموس‌تر است.

جاستین لسلر، یکی از اعضای گروه پژوهشی می‌گوید: احتمال ابتلای کودکان به اندازه بزرگسالان است، اما علائم بیماری در آن‌ها ظهور نمی‌کند، به همین دلیل کودکان می‌توانند "ناقلان نامحسوس" این ویروس باشند.

اگرچه محققان دقیقا نمی‌دانند چرا کودکان نسبت به ویروس کرونای جدید مقاوم‌تر هستند، آن‌ها بر این باورند این تفاوت در سیستم ایمنی کودکان و بزرگسالان نهفته است. سیستم ایمنی افراد با بالا رفتن سن‌شان، در مقایسه با قبل، ضعیف‌تر می‌شود و آن‌ها به‌طور بالقوه در برابر بیماری‌ها حساس‌تر می‌شوند.

این وضعیت در بیماری‌هایی مانند آبله‌مرغان دیده می‌شود. آبله مرغان بزرگسالان بسیار سخت‌تر از کودکان است.

همچنین سیستم ایمنی بدن کودکان در مقایسه با بزرگترها، در برابر بیماری‌های جدید، محکم‌تر و بهتر عمل می‌کند. در واقع سیستم ایمنی بدن در دوران خردسالی دایما در معرض حملات مختلف است و به همین دلیل در برابر انواع بیماری‌زا‌ها به سرعت واکنش نشان می‌دهد.

همچنین کودکان به دلیل اینکه کمتر از بزرگسالان در معرض سیگار و آلوده‌کننده‌ها هستند، شش‌های سالم و مقاوم‌تری دارند.

 بچه‌ها مبتلا به ویروس کرونا را می‌شوند یا خیر؟

تصور اینکه بچه‌ها ویروس کرونا نمی‌گیرند غلط است، پس این باور را از ذهنمان پاک کنیم، کودکان مبتلا به ویروس کرونا می‌شوند، اما علائم این ویروس در کودکان خفیف‌تر است.

مواردی که از شهر ووهان چین گزارش شد، در زمانی بود که سال نو چینی بود و مدارس‌شان بسته بود بنابراین انتشار این ویروس در بین بچه‌ها کمتر بود.

اخیراً بر اساس یکی از مقالات منتشر شده مجله پدیاتریک فرمولوژی که موضوع آن مربوط به ریه اطفال بود، ۲۰ کودک مبتلا به کرونا را بررسی کردند و ۱۳ تا از این ۲۰ کودک علائمی را داشتند که نشان می‌داد این کودکان از بزرگسالان این بیماری را گرفتند.

۷ نفر دیگر مشخص نبود چگونه مبتلا به کرونا شده‌اند، اما ۱۳ نفر به طور یقین شرح حال این موضوع را می‌دادند که بزرگسالان به آن‌ها انتقال داده‌اند.

از این ۲۰ کودک، ۶۰ درصد آن‌ها تب داشتند، ۶۵ درصد آن‌ها سرفه داشتند و نتیجه آزمایش PCT (پروکلسیتونین) ۸۰ درصد آن‌ها مثبت بود.

جالب است که این آزمایش در افراد بالغ به اندازه کودکان کاربرد ندارد، شاید این آزمایش در چند روز آینده در پروتکل تشخیصی کودکان بیاید.

از نتایج این آزمایش‌ها فهمیدند که ۴۰ درصد از این ۲۰ کودک دچار عفونت چرکی هستند، یعنی اول مبتلا به عفوت‌های ناشی از ویروس کرونا شدند و بعد عفونت چرکی یا باکتریال در آن‌ها ظاهر شد.

این کودکان نیاز به تزریق آنتی بیوتیک داشتند، پس ۴۰ درصد عفونتی مجدد با یک نوع عفونت دیگر داشتند،۶ نفر از این ۲۰ کودک درگیری یک طرفه ریه، ۱۰ نفر درگیری دو طرفه ریه و ۴ نفر درگیری ۲ طرفه ریه نداشتند. از این مطالعه به این نتیجه می‌رسیم کرونا در فرزندانمان دست کم نگیریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار