گزارش/

پیمان‌سپاری ارزی؛ بستری برای قاچاق زعفران/ ۹۷ درصد زعفران جهان را ایران تولید می‌کند

تعهد پیمان‌سپاری ارزی به دلیل برگشت ارز حاصل از صادرات از مهمترین مشکلات صادر کنندگان زعفران است.

پیمان سپاری ارزی بستری برای قاچاق زعفرانحسین زینلی مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی  در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: از سطح زیر کشت ۱۱۶ هزار هکتار زعفران تولید حدود ۴۳۰-۴۴۰ تنی این محصول پیش بینی شده است.


وی با اشاره به اینکه هر چند امسال در تولید زعفران افزایش ۳۰ درصدی داشتیم، اما در صادرات این محصول با کاهش قابل ملاحظه‌ای مواجه شدیم. بطوریکه در سال ۹۷، ۲۸۰ تن زعفران به ارزش ۳۵۱ میلیون دلارصادر شد و در ۹ ماه اول سال ۹۸، ۱۸۶ تن زعفران به ارزش ۱۹۹ میلیون دلار صادر شده است.


وی تعهد پیمان سپاری ارزی را مهمترین مشکل صادر کنندگان زعفران دانست و افزود: برگشت ارز حاصل از صادرات زمینه را برای قاچاق این محصول فراهم کرده است و اگر مشکل پیمان سپاری ارز حل شود علاوه بر اینکه صادرات زعفران رونق می‌گیرد از قاچاق این محصول جلوگیری خواهد شد.

وی ادامه داد: حمل و نقل، تحریم‌ها و بالا بودن سود تسهیلات بخش دولتی در قسمت صنایع و بازرگانی از دیگر مشکلات صادر کنندگان است و اگر سود تسهیلات بانکی پایین باشد و پرداخت وام‌ها تسهیل شود بخشی از مشکلات صادرکنندگان حل خواهد شد.

زینلی تصریح کرد: با تقویت بخش خصوصی و حضور صادرکنندگان در نمایشگاه‌های خارجی شاهد پیشرفت تجار درعرصه‌های بین المللی و افزایش صادرات و ارز آوری این محصول برای کشور خواهیم بود.


مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در پایان گفت: با مکانیزه کردن تولید و برداشت زعفران به دنبال کاهش هزینه‌های تولید این محصول، افزایش درآمد خالص کشاورز و افزایش ارزش افزوده این محصول هستیم.

۹۷ درصد زعفران جهان را ایران تولید می‌کند

علی جلالی رییس کمیته بین المللی بازار گیاهان دارویی و طب سنتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: ایران ۹۷ درصد زعفران دنیا را تولید می‌کند، اما سهم تجارت جهانی این محصول فقط ۳ در صد است.

وی افزود: علت این کاهش تجارت موانعی است که بر سر راه صادرات این محصول وجود دارد. موانعی، چون ضعف تکنولوژی، بروکراسی صادراتی مانند کد سفر، کیف پول بانکی که در مسیر صادرات ترمز ایجاد می‌کند و تولیدکننده را از کار اصلی خود دور می‌کند و درگیر بروکراسی صادراتی می‌شود.


بیشتربخوانید:نحوه توزیع اقلام اساسی شب عید مشخص شد / قیمت‌ها نیازمند نظارتِ بر خط


وی با بیان اینکه ورود تکنولوژی‌های جدید نیازمند حمایت مسئولین ذی ربط است، ادامه داد: از تولید کنندگان و صادر کنندگان زعفران در تخصیص ارز حمایت نمی‌شود و ثابت نبودن قیمت ارزباعث شده تا نتوانیم تکنولوژی‌های جدید دنیا را وارد کشور کنیم و حتی برخی از کارخانجاتی که دستگاه‌های جدید را وارد کشور کرده اند به دلیل مشکلات ارزی در گمرک معطل مانده اند.

جلالی تصریح کرد: به عنوان صادر کننده باید باید بخشی از ارز را به صورت ارز آزاد به چرخه بانکی برگردانم که این امر طبق قوانین کشور ممنوع است، ولی کار ممنوع را از ما می‌خواهند انجام دهیم.

وی گفت: صادر کننده مجبور است این ارز را از بازار آزاد تهیه کرده و در اختیار سیستم بانکی قرار دهد که این خود باعث قاچاق زعفران می‌شود و کسانی که کمتر قانون مدار هستند رو به قاچاق این محصول می‌آورند به طوری که زعفران ایرانی از مرز به افغانستان قاچاق می‌شود و به اسم زعفران افغانستانی به کشور‌های اروپای غربی و سایر کشور‌ها صادر می‌شود.

کشاورزی قراردادی راه نجات قاچاق زعفران

عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: دستگاه‌های مسئول و گمرک قاچاق زعفران را باید جدی‌تر بگیرند و مبادی خروجی را به شدت کنترل کنند.

وی افزود: هرچند با قاچاق این محصول ارزشمند مخالفیم، ولی اقدام رسمی از سوی وزارت جهاد کشاورزی انجام نمی‌شود و باید دستگاه‌های ذی ریط در این خصوص وارد کار شوند.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: تلاش براین است تا از صادرات فله‌ای و قاچاق زعفران جلوگیری شود و راهش این است که وارد تجارت کشاورزی قراردادی با کشور‌های مقصد صادرات این محصول شویم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمدی فریدنی
۲۰:۱۰ ۲۵ اسفند ۱۳۹۸
با ضعیفترین دولت بعداز انقلاب روبرو هستیم که درشرایط تحریم حتی نتوانسته از ظرفیتهای صادراتی کشور از جمله زعفران و بادام و فراورده دهای دامی وکشاورزی استفاده کند هنوز هم به دنبال حل مشکلات از طریق کدخداهاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۲۵ اسفند ۱۳۹۸
هر سال این موضوعات در مورد زعفران مطرح میشه و ادامه داره مسئولین خائن بیکفایت نمیخوان درست شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۲۵ اسفند ۱۳۹۸
هر سال این موضوعات در مورد زعفران مطرح میشه و ادامه داره مسئولین بیکفایت نمیخوان درست شه
Germany
ناشناس
۱۹:۴۴ ۲۵ اسفند ۱۳۹۸
توی اروپا زعفران به نام افغانستان داره فروش میده!
ایران باید بسته بندی به فروش ببره نه به صورت فله ای
یا مثلا خرما به اسم ترکیه و افغانستان و روسیه !
واقعا مدیریت می خواد !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۳ ۲۵ اسفند ۱۳۹۸
وای وای یعنی باید ایران فقیر داشته باشد yjcخدایش خودت قضاوت کن نفت گاز معادن مس طلا آهن و ....
Iran (Islamic Republic of)
کاظم
۱۹:۱۱ ۲۵ اسفند ۱۳۹۸
متاسفانه دولت هیچگونه فعالیت که به کمک کشاورز و صادر کننده باشد انجام نمیدهد چرا که در طرح خرید حمایتی زعفران که گفتند به صورت نقدی خرید انجام میشود ولی باگذشت پنج ماه فقط بیست درصد پرداخت شده وهیچ تاریخ مشخص نمیکنند که کشاورز بفهمد کی به پولش می رسد .
-
ناشناس
۱۹:۰۴ ۲۵ اسفند ۱۳۹۸
یعنی کسی که زعفرون میکاره شانس بهش رو کرده و همه رو صادر کنه و پول رو پول بزاره اینجوری که نمیشه، باید ارز رو برگردونه نه این که از این بر زعفرون خارج کنه لز اونبر جنس بیاره چند برابر بفروشه، این همش میشه سود تو جیب یک نفر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۲۵ اسفند ۱۳۹۸
مالیات خروج زعفران از کشور را افزایش دهید
آخرین اخبار