دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی اصفهان:

تصمیم برای بازگشایی زاینده رود منوط به میزان بارش ها است

اسفندیار امینی گفت: تصمیم برای نوبت بعدی بازگشایی زاینده رود منوط به میزان بارش ها در حوضه زاینده رود خواهد بود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، اسفندیار امینی دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی اصفهان اظهار داشت: امسال در پاییز کشت بهنگام انجام شد و به صورت تخمینی ۷۰ درصد اراضی کشاورزی زیر کشت غله، صیفی و علوفه رفته است.

او افزود: با اینکه نوبت دوم آبیاری با تأخیر شش روزه انجام شد، اما آب رهاسازی شده شرایط کشت صیفی جات را برای کشاورزان مقدور ساخت.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی اصفهان با اشاره به اینکه تصمیم گیری برای نوبت بعدی آبیاری منوط به میزان بارش‌ها در حوضه زاینده رود است، تصریح کرد: اگر میزان بارش‌ها مطلوب نباشد مرحله بعدی رهاسازی آب برای کشاورزان، دهه اول فروردین ماه خواهد بود، اما چنانچه بارش‌هایی در حوضه زاینده رود رخ دهد بازگشایی با تأخیر همراه می‌شود.

او بیان داشت: ۴۰ درصد اراضی کشاورزی زیر کشت غله رفت که کمبود کود ازته یکی از مشکلات مهم کشاورزان است و همین کمبود کشاورزان را به خرید از بازار سیاه و یا با کاهش کود دهی واداشت.

امینی با ابراز گله از وضعیت کود مورد نیاز کشاورزان پیشنهاد داد: امیدواریم با درایت بیشتر نیاز کودی کشاورزان حل شود و اگر کود شیمیایی از طریق پتروشیمی در بازار سیاه عرضه می‌شود تصمیم‌هایی مبنی بر تأمین این کود‌ها در تعاونی‌های کشاورزی گرفته شود که حتی اگر کشاورزان مجبور به خرید با نرخ آزاد هستند کمتر متضرر شوند.

او افزود: نیاز کشاورزان برای هر هکتار زمین زیر کشت غله به کود ازته معادل ۲۵۰ کیلوگرم است این درحالی است که ۵۰ تا ۷۰ کیلوگرم کود شیمیایی سهمیه‌ای برای کشاورزان توزیع شد و مابقی را از بازار آزاد تأمین کردند.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی اصفهان عدم پایبندی بیمه کشاورزی را به تعهدات خود از علل عدم استقبال کشاورزان برای بیمه کشاورزی و دامی برشمرد و گفت: با اینکه پانزده روزی است که بیمه کشاورزی توانسته اعتماد کشاورزان را جلب کند، اما بدعهدی بیمه با کشاورزان موجب شده است که این قشر زیر بار بیمه کردن محصولات کشاورزی و دامی خود نروند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.