باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

نه به چهارشنبه سوزی کرونایی

تجمع در چهارشنبه آخر سال علاوه بر اینکه احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد زحمات پزشکان و پرستاران بیمارستان را که در گیر کرونا هستند را هم بیشتر می کند .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، چهارشنبه سوری از رسوم قدیمی ساده ای است که متاسفانه با  رفتن به سمت هیجانات کاذب و افزودن مواد محترقه خطرناک  و آسیب‌های ناشی از انفجار  آن  تبدیل به چهارشنبه سوزی شده است.

مردم در گذشته  چهارشنبه آخر سال را با افروختن آتش در غروب سه شنبه و پریدن از روی آن به معنی سوزاندن کینه‌ها و زدودن غبار دلخوری‌ها و کدورت‌ها از دلهایشان برگزار می‌کردند.

اما طی چند سال اخیر شاهد دگرگونی‌هایی در برگزاری این مراسم هستیم به طوری که برخی‌ها با استفاده از مواد منفجره چهارشنبه سوریشان  با تلفات انسانی تبدیل به چهارشنبه سوزی می‌شود و عید را به کام خود و دیگران تلخ می‌کنند. 

 

نه به چهارشنبه سوزی کرونایی

حوادث چهارشنبه پایانی سال گذشته در استان مرکزی ۵۹ نفر را راهی بیمارستان کرد  اگر امسال که بخش عمده نیروهای  بهداشت و درمان درگیر مبارزه با کرونا هستند  هم چهارشنبه سوری مانند سنوات گذشته برگزار شود باری مضاعف خواهد بود بر بار نظام بهداشت و درمان و دل نگرانی و غم مردم.

بیمارستان‌هایی که با روند صعودی تعداد بیماران مبتلا به کرونا، با مشکل جدی از نظر ظرفیت و سرایت مواجه هستند نه تنها جای امنی برای مداوا و درمان زخمی‌های چهارشنبه آخر سال نخواهد بود بلکه ظرفیتی جداگانه برای این مجروحان نخواهند داشت.

علاوه بر این ورود افراد مجروح شده از حوادث چهارشنبه سوری در بیمارستان‌هایی که معمولا بیماران کرونایی هم در آنجا بستری هستند امکان مبتلا شدن مجروحان به این بیماری را افزایش می‌دهد.

کرونا سوزی/ نه به چهارشنبه سوری کرونایی

به کادر درمانی فشار مضاعف وارد نکنیم

 سید محمد جمالیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، گفت: بیمارستان آیت الله خوانساری و بیمارستان ولیعصر اراک برای درمان بیماران کرونایی استفاده می‌شود در حالی که بیمارستان ولیعصر همزمان برای درمان سوختگی هم در نظر گرفته شده است و اگر در چهارشنبه آخر سال حوادثی رخ دهد مجروح‌ها مجبورند به این بیمارستان که بیمار کرونایی در آن بستری هستند مراجعه کنند که این امر سلامتی خود و همراهشان را به خطر می‌اندازد.

کرونا سوزی/ نه به چهارشنبه سوری کرونایی

جمالیان افزود: با وجود اینکه تمام تلاش خود را کرده ایم که بیماران کرونایی را ایزوله نگه داریم، اما اگر حوادث چهارشنبه سوری زیاد باشد و در پی آن مراجعه بیماران به مراکز درمانی زیاد شود احتمال انتقال بیماری به مجروح‌ها و همراهانشان وجود دارد.

او با اشاره به اینکه بیمارستان‌ها حدود سه هفته درگیر بیماری کرونا هستند گفت: در این مدت کادر درمانی تمام انرژی خود را برای مراقب از بیماران کرونایی صرف کرده اند و به دلیل وجود خستگی زیاد طاقت هیچ بحران دیگری مانند حوادث چهارشنبه سوری را ندارند.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی بیان کرد: بخش چشم پزشکی بیمارستان امیر کبیر و بخش تروما و سوختگی بیمارستان ولیعصر برای حوادث احتمالی چهارشنبه آخرسال آمادگی دارد، ولی اگر بیمارستان‌ها شلوغ شود مجبوریم پزشکان و پرستارانی که به صورت آنکال استفاده می‌شوند را وارد شیفت کنیم که این باعث خستگی مضاعف پزشکان و پرستاران می‌شود.

او  ادامه داد: از مردم خواهش می‌کنیم برای سلامتی خودشان و اینکه به کادر درمانی بیمارستان‌ها بار مضاعفی وارد نشود امسال به صورت ویژه در برگزاری چهارشنبه سوری رعایت کنند.

حوادث چهارشنبه سوری باری مضاعف بر دوش نیروی انتظامی

از انفجار منزل مسکونی  به دلیل نگهداری مواد محترقه تا زخمی و مجروح شدن کودکان به دلیل انفجار مواد محترقه صدمات و خساراتی است که در ایام چهارشنبه آخر سال  اتفاق می افتد و نیروی انتظامی هر ساله با تدابیر و تمهیدات لازم تلاش می‌کند تا از فروش مواد محترقه و استفاده آن در چهارشنبه سوری و ایجاد خسارات جلوگیری کند.

نه به چهارشنبه سوزی کرونایی

پیرو مصوبه قرارگاه زیستی استان مرکزی جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تمامی مراکز تجاری و اصناف تعطیل شده اند و امنیت و حفاظت از  مراکز تجاری و مغازه‌ها و جلوگیری از سرقت بر عهده نیروی انتظامی قرار گرفته است.

در این شرایط  حفظ امنیت چهارشنبه آخر سال  باری مضاعف بر وظایف و مسئولیت نیروی انتظامی خواهد بود.

سردار مفخمی شهرستانی، فرمانده انتظامی استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، با بیان اینکه اهتمام پلیس تأمین نظم و امنیت است گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا  پلیس به منظور پیشگیری از سوء استفاده افراد فرصت طلب و سودجو از شرایط اجتماعی و جو روانی ایجاد شده در جامعه، در برنامه ریزی عملیاتی طرح‌های نظارتی  و برخورد با فروشندگان مواد محترقه را با جدیت در دستور کار  قرار داده است.

کرونا سوزی/ نه به چهارشنبه سوری کرونایی

سردارمفخمی  کاهش حوادث احتمالی چهارشنبه آخر سال را مورد توجه قرار داد وافزود: از مردم عزیز و شریف خصوصاً تمامی والدین درخواست می‌کنیم در چهارشنبه پایانی سال در کنار فرزندان خود باشند و با نظارت و کنترل دقیق آن‌ها از بروز حوادث تلخ و ناگوار پیشگیری کنند.

او با بیان اینکه با بی احتیاطی و استفاده از مواد محترقه غیرمجاز فشار مضاعف به کادر درمانی وارد نکنیم اظهار داشت: بروز حادثه برای شهروندان در این شرایط حساس، فشار مضاعف برای کادر درمانی به همراه خواهد داشت و باعث ایجاد خلل در اقدامات درمانی در مبارزه با ویروس کرونا می‌شود.

فرمانده انتظامی استان مرکزی بیان کرد: تجربه تلخ خانواده‌ها در پس رفتار‌های غیرقانونی و ناهنجار برخی افراد که مخل نظم و امنیت هستند، اراده نیروی انتظامی را در برخورد با هنجارشکنان تقویت و دو چندان کرده است و خرید و فروش مواد خطرآفرین، انفجاری و احتراقی که نظم و آرامش جامعه و شهروندان را مخدوش می‌نماید، ممنوع بوده و با متخلفان مطابق قانون برخورد خواهد شد.

او ادامه داد: طی سال‌های اخیر با بلوغ فکری مردم در حوزه فرهنگی و اجتماعی شاهد کاهش صدمات جانی و مالی ناشی از حوادث چهارشنبه آخرسال هستیم که این بیانگر افزایش همراهی صمیمانه اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان با نیروی انتظامی و توجه به آموزش‌های ارائه شده از سوی نیروی انتظامی، سازمان‌های همکار و رسانه‌ها بوده است.

سردار مفخمی در پایان گفت: امیدواریم امسال همانند سال‌های قبل با همکاری خوب مردم و والدین گرامی، جوانان و نوجوانان که نقش بسزایی در پیشگیری از تلفات و خطرات استفاده از این مواد دارند، شاهد کاهش هر چه بیشتر حوادث ناگوار چهارشنبه آخرسال باشیم.

کرونا سوزی/ نه به چهارشنبه سوری کرونایی

  تجمع در خیابان‌ها  در چهارشنبه آخر سال علاوه بر اینکه احتمال ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می‌دهد خطرات بسیار زیادی از جمله آسیب   ناشی از مواد منفجره هم دارد که در این صورت هم برای خانواده مشکل ایجاد می شود هم زحمات پزشکان و پرستاران بیمارستان را که در گیر کرونا هستند را بیشتر می کند و باید  امسال برای حفظ سلامت  خودمان و کمک به نیروهای درمانی بیش از پیش رعایت کنیم.

گزارش از رضا جدیدی

انتهای پیام/ ر

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.