دانشجویان به سمت کپی پیست کردن هدایت می‌شوند

ستادیار دانشگاه آزاد گفت: ناخودآگاه دانشجویان به سمتی پیش می‌روند که بهترین راه کپی پیست کردن پروژه‌ها است و با این کار خیلی راحت‌تر به مدرکشان می‌رسند.

فرشاد مفاخر استادیار دانشگاه آزاد در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره رشد کمی تعداد دانشجویان و میزان انطباق آن با نیاز‌های جامعه اظهار کرد: زمانی نیاز داشتیم به دانشگا‌هایی که نسل یک و دو بودند و زمینه نیاز ما نیز آموزش و تحقیق بود. روسای دانشگاه در واقع مسئولیت و مدیریت دانشگاه را داشتند و آموزش ما صرفا مدرک گرفتن بود که در آن زمان جوابگوی نیاز‌ها بود.

مفاخر در ادامه با طرح این پرسش که ولی الان باید چه کنیم؟ گفت: فارغ التحصیلان کنونی دانشگاه به علت نقصی که در بازار کار وجود دارد تمایل دارند جذب هیات علمی بشوند، اما ما چه میزان به متخصص و پژوهشگر نیاز داریم؟ اگر شاخص مهم میزان نسبت محققان را به جمعیت در نظر بگیریم در کشور‌هایی مثل انگلستان و آمریکا هر هزار نفر چهار نفر محقق باید وجود داشته باشد در حالی که ۸۰ هزار هیات علمی داریم و ۱۰۰ هزار دانشجوی دکتری در کشور داریم. با توجه به آمار بالای فارغ التحصیلان با کمبود محقق مواجه هستیم.

مفاخر گفت: افزوده شدن تعداد دانشگا‌ها لطمه‌ای به این هدف نمی‌زند بلکه مسئله زیر ساخت و هدف این دانشگاه‌ها است و اینکه بتوانیم آموزش این دانشگاه‌ها را جهت دار کنیم. شاید بهتر باشد الگو‌های دانشگاه‌های دیگر را که انجام داده و موفق شده اند را بررسی کنیم. این کشور‌های ارتباط بازار جامعه و دانشگاه را سنجش کردند و در تعداد معدود افرادی را تربیت می‌کردند که وارد بازار کار شوند این افراد در کالج‌ها آموزش می‌دیدند نه دانشگاه که مدرگ بگیرند.


بیشتر بخوانید: تولید پروتئین نانوساختار که در دمای بالا مقاوم است


مفاخر با بیان اینکه دانشجویان خیلی با استعدادی داریم گفت: دانشجویان علاقه زیادی به کار دارند، ولی زیر ساخت آن در کشور فراهم نشده است. استاد‌ها باید بتوانند به شکل مستقل با دانشجو قرارداد ببندند و همچنین باید توانمند باشند که بتوانند پروژه‌ها را انجام دهند. عملا به شکل ناخودآگاه دانشجویان به سمتی پیش می‌روند که بهترین راه کپی پیست کردن پروژه‌ها است و با این کار خیلی راحت‌تر به مدرکشان می‌رسند، در حالی که خیلی به تحصیل و کار علاقه‌مند هستند.

او ادامه داد: دانشجویان باید با صنعت ارتباط داشته باشند یکی از عوامل این ارتباط دانستن زبان انگلیسی است، ولی این موضوع خیلی در دانشگاه های ما کمرنگ شده است و مورد دیگر این که دانشجو باید دانش روز دنیا را فرا بگیرد و از تجربیات خارجی نیز استفاده کنند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: ما در کشور با کمبود محقق رو به رو به رو شده ایم، چون بسیاری از دانشجو‌های کنونی برای مدرک به دانشگاه آمده اند.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار