معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

ورود قطار باری حامل فولاد شمش به رشت

رسولی گفت: اولین قطار باری حامل محموله فولاد و شمش امروز وارد رشت می‌شود.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید رسولی مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در مراسم بهره‌برداری از چهار پروژه بزرگ ریلی گفت: بهره‌برداری از ۳۲۲ دستگاه انواع واگن‌های باری، مسافری، لوکوموتیو و ریل باس خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی افزود: این سومین مرحله از مراسم آغاز بهره‌برداری از ناوگان ریلی جدید امسال خواهد بود که طبق وعده‌ای که داده بودیم تا پایان اسفند بهره‌برداری از آن انجام خواهد شد.

او اظهار کرد: در مرحله اول ۲۱۳ دستگاه انواع ناوگان ریلی و در مرحله دوم ۲۴۳ دستگاه و در این مرحله هم ۳۲۲ دستگاه انواع ناوگان ریلی به بهره‌برداری خواهد رسید و لذا امسال جمعاً ٧٧٨ دستگاه انواع ناوگان ریلی به شبکه راه آهن کشور اضافه شده است و این تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل با ٨٤ درصد رشد مواجه بوده و البته همه این ٧٧٨ دستگاه در کارخانجات تولیدی داخل و به دست صنعتگران و تولیدکنندگان کشورمان ساخته شده است و خوشبختانه امسال به هیچ وجه ورود ناوگان خارجی نداشته‌ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ارزش ریالی این ٣٢٢ دستگاه ناوگانی که هفته آینده به بهره‌برداری می‌رسند، ۷۵۰ میلیارد تومان است که در چند بخش باری، مسافری، لوکوموتیو و ریل باس ساخته شده و تمامی این پروژه‌ها توسط کارخانجات داخلی کشور و توسط تولیدکنندگان داخلی ساخته شده است

رسولی یاد آور شد: همچنین در هفته آینده پروژه مهم اصلاح هندسی خطوط و اصلاح سوزنبندی ایستگاه کرج با ۳۰ دستگاه سوزن جدید نصب شده و جابه‌جایی ١٢ دستگاه سوزن دیگر که در راه‌آهن کرج اجرا شده است به صورت رسمی افتتاح می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ارزش ریالی این پروژه بالغ بر ٣٥ میلیارد تومان است که توسط شرکت راه آهن تأمین و اجرا شده است، ادامه داد: با این اصلاح اساسی به عمل آمده در ساختار سوزنبندی و خطوط ایستگاه راه‌آهن کرج، کار پذیرش و اعزام قطار‌ها در ایستگاه راه‌آهن سرعت می‌یابد. پیش از این در اعزام و پذیرش قطار‌ها در این ایستگاه راه‌آهن گلوگاه ترافیکی داشتیم که از این پس این مشکل رفع می‌شود و ضمن اینکه در مسیر ورود و خروج تهران از سمت غرب تأخیرات ناشی از تلاقی قطار‌ها کاهش می‌یابد، ایمنی سیر قطار‌ها نیز افزایش می‌یابد.

رسولی یادآور شد: او با اشاره به اینکه پل روگذر قزلحصار یکی دیگر از پروژه‌هایی است که تا چند روز آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

او گفت: پیش از تکمیل پل روگذر قزل‌حصار در منطقه قزل حصار خودرو‌ها از روی خط آهن عبور می‌کردند و این از مشکلات عمده مردم منطقه بود.

مدیر عامل شرکت راه آهن با اشاره به اینکه این پروژه با رقم ١٠ میلیارد تومان اجرا شد، افزود: با عملیات جهادی در چند ماه گذشته توانستیم این پل روگذر را تکمیل کنیم که موجب حذف گره ترافیکی منطقه، صرفه‌جویی در وقت مردم، صرفه‌جویی در کاهش مصرف سوخت خودرو‌ها و کاهش ترافیک شد. پیش از این بابت عبور یک رام قطار در این منطقه صف طولانی خودرو‌ها تشکیل می‌شد که امروز این صف و ترافیک حذف شده و موجب ارتقای ایمنی و افزایش آسایش مردم است.

او ادامه داد: دیگر پروژه‌ای که هفته آینده با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری می‌رسد افتتاح ۳۴ کیلومتر خط ریلی دوم در مسیر کرج - قزوین حدفاصل کرج تا هشتگرد است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: ارزش ریالی اجرای این قطعه از خط دوم کرج - قزوین بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان است. که با همت مهندسان و کارگران شریف ایرانی به اتمام رسید.

رسولی افزود: البته قطعه بعدی از هشتگرد تا قزوین نیز به طول ۷۰ کیلومتر در آستانه تکمیل است، اما چون عهد بسته‌ایم و پروژه‌هایی که افتتاح می‌شود همان روز قابل بهره‌برداری است، بنابراین پروژه هشتگرد تا قزوین در خط دوم به محض انجام کار‌های کم باقیمانده و آماده شدن، افتتاح می‌شود.

او اظهار کرد:‌ این ۳۴ کیلومتر خط دوم ریلی بین کرج تا هشتگرد موجب تسهیل تردد قطارها، کاهش زمان سیر قطار‌های مسافری و باری به سمت تبریز و رشت و سایر شهر‌های این محور و همچنین افزایش آسایش مسافران عزیز قطار‌ها خواهد شد. همچنین ارتقای ایمنی از دیگر دستاورد‌های این خط دوم ریلی است.

رسولی با اشاره به اینکه بخشی از خط دوم کرج _قزوین اواسط فروردین ماه به بهره‌برداری خواهد رسید، گفت: اهم کار‌های مربوط به اخداث خط ریلی هشتگرد تا قزوین انجام شده و اوایل سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

او گفت: امضای تفاهم‌نامه بین سازمان بنادر و دریانوردی و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برای توسعه خطوط ریلی در بنادر و به روزرسانی سند راهبردی نقشه راه افزایش سهم حمل و نقل ریلی در جابه‌جایی بار در بنادر است.


بیشتر بخوانید: تبادل ۶ قرارداد سرمایه گذاری ۱۳ هزار و ۷۳۵ میلیارد ریالی منعقد شد 


رسولی توضیح داد: پروژه سرمایه‌گذاری بین شرکت راه آهن و شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در استان کرمان برای احداث ۹۲ کیلومتر خط ریلی فرعی برای حمل مواد اولیه و محصولات معدنی و صنعتی با ناوگان حمل و نقل ریلی با سرمایه‌گذاری ۵ هزار و ۴۷۸ میلیارد ریال است.

او افزود: تأمین ۲۰۰ دستگاه واگن مخزن دار مخصوص حمل اسید و ۲۰۰ دستگاه تانک مخصوص حمله اسید با راه‌آهن و ساخت ۲۵ کیلومتر خط راه‌آهن برای حمل بار از خاتون آباد در استان کرمان و توسعه خطوط ایستگاهی و تجهیزات بارگیری و تخلیه در مس سرچشمه و بندرعباس به ارزش سرمایه‌گذاری ۵ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال منعقد شد.

او بیان کرد: تأمین ۶۰۰ دستگاه واگن باری کانتینر بر ساخت ۳ کیلومتر خط آهن فرعی و ساخت خطوط فرعی پلیمر کرمانشاه به طول ۵ کیلومتر در استان‌های کرمانشاه لرستان، کردستان و آذربایجان غربی به ارزش هزار و ۹۸۰ میلیارد ریال است.

معاون وزیر راه وشهرسازی اظهار کرد: احداث ۱۸ کیلومتر خط ریلی فرعی در استان یزد برای حمل مواد اولیه و محصولات مجتمع‌های فولادی و ارزش ۹۳۶ میلیارد ریال ساخت ۲ کیلومتر خط آهن فرعی در استان قزوین برای حمل مواد اولیه سرمایه گذاری ۱۲۱ میلیارد ریال منعقد شد.

معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه امروز ۶ سند تفاهم نامه همکاری با بخش‌های مختلف از جمله سازمان بنادر و دریا نوردی منعقد شده است، افزود: امروز حمل بار فولادی شمش از فولاد ایران به کارخانه فولاد رشت آغاز شده و حرکت کرده است.

افزایش ظرفیت حمل بار به ۱۶ میلیون تن می‌رسد

او توضیح داد: ظرفیت برای حمل بار در بخش ریلی کشور به ۱۶.۵ میلیون تن در سال خواهد رسید و میزان ظرفیت حمل بار راه آهن به ۵۰ میلیون تن خواهد رسید که جهش بزرگی در این حوزه به شمار می‌رود.

او افزود: ارزش سرمایه‌گذاری این حوزه ۱۳ هزار و ۷۳۵ میلیارد ریال است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار