چربی های مفید برای بیماران ام سی!

رئیس انجمن تغذیه البرز گفت: اُمگا ٣، روغن سویا و گردو از جمله چربی‌های مفید برای بیماران ام اس است.

فاطمه باقر زاده، رئیس انجمن تغذیه استان البرز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، گفت: چربی‌های اُمگا ۳ مانند انواع ماهی به خصوص ماهی ساردین و سالمون، روغن سویا، جوانه گندم، گردو، روغن تخم کتان از جمله چربی های مفید برای بیماران مبتلا به ام اس است.

او گفت: از جمله غذا‌های مضر برای مبتلایان به این بیماری می‌توان به غذا‌های چرب به ویژه گوشت و تمام چربی‌های حیوانی، فرآورده‌های لبنی پرچرب، سس‌های مایونز، غذا‌های بسیار شیرین، کیک، بیسکوئیت، شیرینی و آب نبات، غذا‌های حساسیت زا مانند تخم مرغ، شیر، سیب زمینی، گوجه فرنگی، بادمجان، نان گندم، شکر، قهوه چای، موادغذایی با رنگ‌ها یا افزودنی مانند نوشابه‌ها یا با مواد غذایی دارای نگهدارنده مانند کنسروها، اشاره کرد.

او با تاکید بر این که علت این بیماری ناشناخته است، افزود: این بیماری در بالغین جوان بین ۲۰ تا ۴۰ سال شایع‌تر بوده و میزان ابتلای در زنان به آن دو برابر مردان است.

باقرزاده گفت: برنامه غذایی مناسب علاوه بر رساندن انرژی اولیه به بدن، موجب حفظ عملکرد مناسب و تقویت دستگاه‌های مختلف بدن از جمله دستگاه ایمنی، قلب و عروق، اعصاب می شود که در نهایت به احساس سلامتی و قرار گرفتن در وضعیت روحی و جسمی مطلوب منجر می شود که در بیماری‌های مزمن اهمیت بیشتری پیدا کنند.

او مصرف مناسب و کافی ویتامین را برای بیماران ام اس ضروری دانست و افزود: این بیماران باید ویتامین‌های C و E وگروه B و املاح معدنی مثل منگنز، منیزیم، مولیبدن، سلنیوم و روی را مصرف کرده و در عین حال مصرف زیاد و نابه جای ویتامین هایی، چون A و B۶ می‌تواند برای آنان خطرناک باشد.

انتهای پیام/ر.خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.