طرز تهیه برف دوشاب به همراه شیره درخت اربه

اربه دوشاب یا ورف دوشاب یک دسر زمستانی از برف و شیره انگور یا شیره اربه است. این دسر هیجان انگیز بیشتر در شمال کشور استفاده می‌شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، برخی از پیشینیان درباره برف دوشاب این طور بیان می‌کنند، کسی که در زمستان برف دوشاب بخورد کمتر مریض می‌شود یا در تابستان کمتر تشنه می‌شود. برای تهیه برف دوشاب بطور سنتی می‌گویند از بارش برف سوم باید استفاده کرد.
میوه اربه یا اربع در جنگل‌های گیلان و مازندران به صورت خودرو می‌روید. میوه درخت «اربه» را درفصل پاییز از درخت می‌چینند بعد از جدا کردن دمبرک میوه‌ها را در ظرفی چوبی به شکل «ناو» می‌ریزند و آن ظرف را به این مناسبت «اربه ناو یا اربه ناف» گویند.

حدود یک متر از کل ناو را با تخته‌ای جدا می‌کنند و سوراخی در آن تعبیه میکنن ومقداری کولوش (ساقه‌ی برنج) را در جلوی سوراخ قرار می‌دهند که نقش آبکش را دارد.

اربه را در قسمت بزرگتر ناو می‌ریختند و آن را با چوبی سرپهن به شکل «کوبه» له می‌کردند و بعد کمی خاکستر هیزم یا پوست برنج روی آن می‌ریختند و بعد لگد می‌زدند. لگد زدن به تناوب انجام می‌گرفت پس از لگد زدن و چنگ زدن ناو را کمی به طرف خالی ظرف بلند می‌کردند تا «شیره» به دست آمده از آن سوراخ به ظرفی دیگر مثلا تشت منتقل گردد. زمانیکه شیره‌ها کاملا چکیده شدند آن را در دیگی می‌ریزند و روی اجاق می‌گذارند تا بجوشد و کف سفید روی شیره را دور می‌ریزند و گرما می‌دهند تا آبش بخار شود.

طرز تهیه برف دوشاب به همراه شیره درخت اربه

منبع: مجله تصویری فرهنگ غذا

انتهای پیام/

برچسب ها: برف ، برف و کولاک ، اربه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار