طرز تهیه خورش به

خورش بِه یا همان خورش معروف به آلو یکی از خورش‌های معروف ایرانی است که در گذشته با نام قلیه به یا قرومه‌ به شناخته می‌شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  اگر قصد تهیه یک خورش به آلوی خوشمزه و مغذی را دارید می‌توانید از مطلب طرز تهیه خورش به آلو استفاده نمائید؛ اما در این مطلب به معرفی این خورش لذیذ از کتاب آشپزی دوره صفوی که یکی از قدیمی‌ترین متون مکتوب آشپزی در ایران است می‌پردازیم.

تقریبا می‌توان گفت برای تمام کسانی که دوست‌دار غذا و آشپزی هستند بررسی جنبه‌های تاریخی خوراک‌هایی که امروز تهیه می‌کنیم، بسیار جذاب است. مطلب پیش رو تنها دستور خلاصه‌ی خورش است، البته در کتاب خوراک‌های ایرانی در زمان قاجار نوشته نادرمیرزا نیز مطالب مفصل‌تری از آن مطرح شده است. نادرمیرزا در معرفی این خوراک آورده است: «این خورش به ماه آخر خزان باید پخت که آبی (به معنای بِه) نیک رسیده، چون رنگ دلدادگان و برپا گردیده باشد. بدان که: آبی نیز نیرو دهنده جان و فزاینده‌ی هوش و تریاک زهرهاست، و به ایران زمین این میوه نیکو شود به ویژه اصبهان که در همه جهان چونان نباشد به بوی، و به همه‌ی جای بَرند از آن شهر.»

مانند هم باشد. بیارند گوشت گوسفند جوان فربه و ریزه کنند از بادام بزرگ‌تر، و آب به قدر حاجت در دیگ ریزند. چون آب گرم شود گوشت را بیاندازند و کف بگیرند و قلیه و آب صاف کنند و باز در دیگ بچینند و آب بقدر حاجت، و نیمن پیاز حلقه و نیمن نخود مقشٌردر روی قلیه کنند و آتش تند کنند.

چون قلیه نیمرس شود کوفته ریزه بیاندازند. چون کوفته ریزه خود را بگیرد بِه یا سیب (هر کدام خواهند) در روی قلیه بیاندازند و کرفس و نعناع خشک یا‌تر بیاندازند و سردم کنند. اگر ترشی کمی کند از آب غوره یا آب لیمو یا عرق نعناع هر کدام باشد بیاندازند، و اگر ترشی باشد چاشنی قند دهند. در محل فروآمدن سیر کوفته و نعناع ساویده بیاندازند.

جذاب ترین و سرگرم کننده ترین مطالب در سرویس وبگردی

آموزش آشپزی؛ از سوسیس خانگی و کیک گل سرخ تا ته‌دیگ آردی و مُفطح + تصاویر

دانستنی‌ها؛ از خطرناک‌ترین اسباب‌بازی‌ها تا سلطان گواهینامه!

خانه‌داری؛ از رفع بوی بد خانه تا دفع پشه‌های ریز گلدان‌ها

منبع: مجله تصویری فرهنگ غذا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار