رقابت جدید میان سازمان‌های فضایی؛

روس ها به کره ماه می‌روند

در رقابت تنگاتنگ با ناسا، کارشناسان روسی قصد دارند در آینده نه چندان دور، به کره ماه سفر کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،کارشناسان آژانس فضایی روس کاسموس اعلام کره اند پس از ۴۵ سال در نظر دارند درسال ۲۰۲۱ با ساخت سفینه‌ای فضایی زمینه سفر به کره ماه را فراهم کنند.

این پروژه Luna۲۵ نام گذاری شده است و کارشناسان آژانس فضایی روسیه درنظر دارند در رقابت با ماموریت آرتمیس ناسا که در دهه ۲۰۲۰ در صدد بازگشت دوباره به کره ماه است، در مرحله اول سفینه فضایی بدون سرنشین به کره ماه ارسال کنند.


برخلاف دیگر پرتاب‌های روسیه که به طور سنتی از پایگاه فضایی بایکونور در قزاقستان انجام می‌شود، کارشناسان روسی اعلام کرده اند پرتاب سفینه فضایی بدون سرنشین رهسپار به سوی کره ماه از پایگاه فضایی آماده بهره برداری وستوچنی Vostochny Cosmodrome انجام می‌شود.

هدف از این کار کاهش وابستگی به پایگاه فضایی بایکونور است که اکنون درخاک کشور قزاقستان قرار دارد و مقام‌های روسی برای انجام پرتاب‌های خود هزینه‌های سنگین به کشور قزاقستان پرداخت می‌کنند.


بیشتر بخوانید: کرونا؛ ماموریت‌های آژانس فضایی اروپا را به تعویق انداخت


پایگاه فضایی وستوچنی در خاور دور کشور روسیه ساخته شده است. طبق اعلام کارشناسان روسی، این کشور در سال ۲۰۲۹ اولین ماموریت سفینه فضایی سرنشین دار به کره ماه را انجام خواهد داد.


پیش‌تر در سال ۱۹۷۶ روس‌ها در ماموریت Luna۲۴ یک فضاپیما به کره ماه ارسال کرده بودند. به گفته کارشناسان پرتاب سفینه فضایی ماموریت Luna۲۵ در تاریخ اکتبر سال ۲۰۲۱ خواهد بود. کارشناسان روسی، موقعیت مجاور قطب جنوب کره ماه را محل فرود سفینه فضایی بر سطح کره ماه اعلام کرده اند.


پس از موفقیت در ارسال سفینه فضایی ماموریت luna۲۵ در سال ۲۰۲۱، در مرحله بعدی دانشمندان در نظر دارند ماموریت Luna۲۶ برای تهیه نقشه از کره ماه را اجرایی و سطح این قمر سیاره زمین را مورد بررسی و کاوش قرار دهند تا به ترکیب عنصر‌های خاک آن دست یابند.


افزون بر ماموریت سفر به کره ماه، کارشناسان روسی اعلام کرده اند تا سال ۲۰۲۸ آژانس فضایی روس کاسموس، ۴ پرتاب دیگر با هدف‌های مختلف به کره ماه خواهد داشت.

منبع: moondaily
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار