ویروس کرونا؛ بیماران دیابتی چگونه از خود مراقبت کنند؟

یک فوق تخصص بیماری‌های غدد گفت: افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند باید با توجه به ویروس کرونا کنترل فشار و قند خود را داشته باشند.

پوپک اسدی فوق تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در ارتباط با بیماری کووید ۱۹ با افراد مبتلا به بیماری دیابت گفت: افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند باید کنترل فشار و قند داشته باشند و با پزشک خود مرتب به منظور کنترل آن‌ها در تماس باشند.

او افزود: افراد مبتلا به دیابت اگر کنترل مناسب قند و یا فشار نداشته باشند هم احتمال ابتلا به کرونا و هم شدت این بیماری در آن‌ها افزایش می‌یابد.

اسدی تصریح کرد: در نتیجه بیماران دیابتی باید یک سری اصول ایمنی را رعایت کنند فاصله کافی با افراد بیمار یا ناقل داشته باشند که معادل یک و نیم تا دو متر باشد و هنگام خروج از منزل استفاده از دستکش مهم‌تر از استفاده از ماسک است و حواس خود را جمع کنند تا دست آلوده را به ناحیه T Zone که (شامل چشم ها، بینی و دهان است) نزنند و در این شرایط بحرانی تمامی افراد باید اصولی مشابه هم را رعایت کنند و از آن غافل نشوند.


بیشتر بخوانید: چگونه بعد از خرید کرونا را به خانه نیاوریم؟


اسدی افزود: جهت افزایش سیستم ایمنی باید خواب مناسب (۹ ساعت در شبانه روز) و تغذیه مناسب داشته باشند. تمامی افراد به خصوص افراد دیابتی باید مصرف کربوهیدرات خصوصا شکر را محدود کنند؛ چرا که افزایش مصرف آن‌ها باعث ضعف سیستم ایمنی می‌شود.

او گفت: استرس باید کاهش یابد به علت اینکه با افزایش سطح کورتیزول سطح ایمنی کاهش می‌یابد.

فوق تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم اظهار کرد: همچنین شستشوی مرتب و اصولی دست‌ها که ترجیحا با آب و صابون باشد؛ چرا که مصرف مواد زیاد مواد ضدعفونی کننده و الکل خود باعث خشکی دست‌ها و حتی در صورت استنشاق باعث آسیب سیستم ایمنی می‌شود.

فوق تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم ادامه داد: نوشیدن مایعات، هیدراتاسیون در طول شبانه روز باید کافی باشد و به هیچ عنوان مصرف ویتامین‌های مختلف و زینک (روی) بدون دستور پزشک مصرف نشود.

او ادامه داد: در صورتی که به هر علتی افراد دیابتی در بیمارستان بستری شدند ممکن است قرص متفورمین برای آن‌ها قطع شود و در آن شرایط خاص از انسولین در صورت لزوم استفاده شود.


بیشتر بخوانید: ویروس کرونا؛ فاصله یک متری در صف‌های نانوایی را رعایت کنید


اسدی با اشاره به مصرف قرص ویتامین D اظهار کرد: طبق نظر مشترک انجمن غدد و انجمن روماتولوژی ایران، در این شرایط بحرانی نیاز به تعیین چک سطح ویتامین D نیست.

او افزود: اگر افراددر گذشته تحت درمان با ویتامین D بوده اند، باید به همان صورت، مصرف آنرا ادامه دهند در غیر اینصورت میزان مصرف ویتامین D پنجاه هزار واحد (۵۰۰۰۰ IU) در افراد بالای ۱۲ سال هر هفته یک عدد به مدت یک ماه آتی و در کودکان ۲ تا ۱۲ سال هر دو ماه یک عدد باید باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمد علی شهبازی
۲۳:۵۶ ۲۳ فروردين ۱۳۹۹
بنظر بنده کسی که یک ماه تو خانه ماند وقتی سه شب بیمارستان می خوابه روز ترخص نباید چون بیمه ندارد یک میلیون شش صد هزار تومان بگیرند چون کورنا یک مریضی ناخا نده است ان بیمارستان تمام دولتی
آخرین اخبار