در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تولید روزانه ۶۹ هزار ملزومات پزشکی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای

مدیر کل حوزه ریاست دانشگاه فنی و حرفه‌ای از تولید روزانه ۶۹ هزار ملزومات پزشکی مورد نیاز کشور توسط این دانشگاه خبر داد.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  شیوع ناگهانی و گسترده ویروس کرونا در سطح جهان، همه چیز را تحت شعاع قرار داد. از رویداد‌های ورزشی تا مدارس و دانشگاه‌ها را به تعطیلی کشاند. در حال حاضر ۱۷۰ کشور جهان به این ویروس مبتلا شده‌اند که کشور ما ایران نیز از جمله آنهاست.

اکنون تمام سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی و مردمی به‌ویژه کادر درمانی برای مهار این اپیدمی بسیج شده‌اند. به دلیل شیوع گسترده این بیماری در کشور نیاز به اقلام ضروری بهداشتی از جمله ماسک، گان و سایر تجهیزات سبب شده تا حتی دانشگاه‌ها هم از ظرفیت خود برای کنترل این وضعیت استفاده کنند و به یاری وزارت بهداشت بشتابند.

دانشگاه فنی و حرفه‌ای از جمله مراکز آموزشی در کشور است که در این راستا پیشگام بوده است. حسین سلمانی مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی این دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی با اشاره به ورود مرکز آموزش عالی فنی و حرفه‌ای به این حوزه با توجه به نیاز امروز کشور گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای در سه حوزه ورود کرده است که یکی از مهمترین آن‌ها بخش تولید ملزومات پزشکی است و ۲۸ کارگاه مشغول تولید این محصولات هستند که شامل انواع ماسک، گان و روپوش آزمایشگاهی و ... می‌شود.

او ادامه داد: در فرآیند تولید اکثر مراکز با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و استانها، بسیج سازندگی، بسیج اساتید، بسیج دانشجویی و همینطور خیرین، تامین مواد اولیه و گذراندن استاندارد‌های لازم را بر عهده گرفته‌اند؛ با توجه به اینکه هنوز درخصوص میزان همه گیری این بیماری اطلاعات کافی در اختیار نیست، ماسک‌هایی هم مازاد بر احتیاج فعلی تولید می‌شود تا زمان حضور دانشجویان پس از تعطیلات به منظور پیشگیری از شیوع این بیماری، در اختیار آن‌ها قرار بگیرد.


بیشتر بخوانید: تولید بومی کیت تشخیص ویروس کرونا توسط جهاد دانشگاهی


سلمانی نکاتی را هم درباره برگزاری آموزش‌های مجازی مطرح کرد و گفت: در بحث برگزاری آموزش مجازی حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ ساعت کلاس آموزشی در نظر گرفته شده است که این کلاس‌ها به سه صورت برگزار خواهد شد. از همان هفته اول یعنی از تاریخ دوم اسفند ما برنامه‌ریزی‌های لازم را در این باره انجام دادیم و در حال حاضر جزء ۲۰ دانشگاهی هستیم که در زمینه آموزش مجازی مشغول فعالیت هستیم.

مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی افزود: مجموع آموزش‌های ما به سه صورت انجام می‌گیرد؛ نخست دوره‌هایی که به صورت آفلاین برگزار می‌شود به این ترتیب که اساتید در کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها ویدئو‌های آزمایشی تهیه می‌کنند و از طریق سایت‌های دانشگاه و شبکه‌های مجازی داخلی دروس را ارائه می‌دهند. دلیل برگزاری کلاس‌های آفلاین برخی واحد‌های عملی است که امکان برگزاری آن‌ها به صورت آنلاین در فضای کارگاهی وجود ندارد، البته تلاش ما این است که کلاس‌های عملی را هم به صورت آنلاین برگزار کنیم.

او برگزاری کلاس‌های آموزشی به صورت آنلاین را هم یکی دیگر از اقدامات آموزشی این دانشگاه در پی تعطیلی ناشی از شیوع کروناویروس خواند و ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات انجام شده برگزاری کلاس‌های آموزشی آنلاین است که بیشتر دروس به همین صورت برگزار می‌شود به طوری که استاد و دانشجویان به صورت مجازی حضور پیدا کرده و آموزش‌های لازم ارائه می‌شود. آموزشکده‌ها هم هر هفته زمان برگزاری کلاس‌ها را مشخص می‌کنند و به صورت آنلاین به سوالات دانشجویان پاسخ می‌دهند.

سلمانی روش سوم را راه اندازی مراکز یادگیری در دانشگاه عنوان کرد و تاکید کرد: این مراکز به نوعی شبیه سازی دروس کارگاهی را انجام می‌دهند. در واقع ما از این بیماری و بحران پیش آمده به عنوان یک فرصت بهره می‌بریم تا بتوانیم بسیاری از دروس کارگاهی خود را هم به همین روش ارائه دهیم. با این روش هر دانشکده‌ای که قطب این مراکز شود می‌تواند به کل کشور این آموزش‌ها را ارائه دهد.

او در پایان یادآوری کرد: با شروع ایام عید و تعطیلات سال نو، طبق نظر سنجی‌هایی که در این باره انجام می‌شود به دنبال آن هستیم که بتوانیم به منظور کاهش بار حضور و تردد دانشجویان، به صورت منسجم دروس را در این روز‌ها هم ارائه دهیم تا دانشجویان از تحصیل باز نمانند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.