گزارش/

کشور نیازی به واردات برنج ندارد / کمبود واردات بهانه‌ای برای افزایش قیمت برنج

این روز‌ها دلالان بازار برنج به بهانه کمبود واردات اقدام به افزایش قیمت این محصول می‌کنند در حالی که کشور نیازی به واردات ندارد.

سودجویی سوداگران بازار برنج را برهم زد/کمبود واردات بهانه ای برای افزایش قیمت برنج/ نیازی به واردات برنج نداریمبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، طبق روال همه ساله بازار برنج در ایام پیک مصرف همچون شب عید با نوساناتی روبرو می‌شود که هر یک از فعالان بازار بهانه‌ای برای این گرانی‌ها مطرح می‌کنند.

با وجود شرایط مساعد اقلیمی و رشد ۲۰۰ هزارتنی تولید برنج نسبت به مدت مشابه سال قبل و رسیدن به مرز خودکفایی انتظار بر آن بود که بازار برنج در آرامش با حداقل نوسان قیمت به سر برد که متاسفانه برخی عوامل واسطه و دلال به بهانه کمبود عرضه بازار را با اختلالاتی مواجه کردند که این امر بسیاری از خانوار‌ها را در تامین مایحتاج خود دچار مشکل کرده است.

بسیاری از مسئولان امر بر این باورند که کشاورزان پس از فصل برداشت به سبب تامین امرار معاش خود اقدام به فروش محصول می‌کنند و تنها دلالان و عوامل واسطه با احتکار ساختگی و بهانه کمبود برنج خارجی به سبب کسب سود بیشتر اقدام به فروش محصول با نرخ‌های دلخواه می‌کنند.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می‌رویم تا از آخرین وضعیت تولید برنج ایرانی، میزان واردات و دلایل التهاب قیمت در بازار با خبر شویم:

نیازی به واردات برنج نداریم/ قیمت هر کیلو برنج با کیفیت ایرانی ۲۰ هزار تومان

جمیل علی زاده شایق دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج در گفت و گو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از ثبات قیمت برنج در بازار خبر داد و گفت: طی یک ماه و نیم گذشته، قیمت برنج در استان‌های شمالی تغییری نداشته است.

وی با اشاره به اینکه قیمت برنج در بازار تهران‌ملاک‌نیست، افزود: بازار تهران در دست عده‌ای سوداگر است که به بهانه‌های مختلف قیمت برنج در بازار را افزایش می‌دهند.

علی زاده شایق قیمت هر کیلو برنج با کیفیت ایرانی با صفر درصد خرده در استان‌های شمالی را ۲۰ هزار تومان اعلام کرد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج با انتقاد از واردات بی رویه برنج بیان کرد: همه ساله دولت مجوز واردات مقداری برنج به منظور تامین کسری نیاز داخل را می‌دهد که بلافاصله پس از واردات اقدام به ترخیص از گمرکات و توزیع می‌کند و‌حال ماندن برنج در گمرکات پدیده‌ای تازه‌ای است که از سوی واردکنندگان مطرح می‌شود.


بیشتربخوانید:اجرای طرح نظارتی نوروز از اول اسفند تا ۱۵ فروردین


وی ادامه داد: آخرین بار مهر  امسال بود که واردکنندگان با این ادعا که ۲۰۰ هزار تن برنج در گمرک‌مانده است، وزارت جهاد را وادار به ترخیص برنج کردند و حال جای این سوال مطرح است که این برنج‌ها از کجا آمده که واردکنندگان نگران ترخیص آن هستند.

علی زاده شایق با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر میزان واردات برنج بیش از نیاز کشور بوده است، بیان کرد: طی سال‌های ۹۶،۹۷ و ۹۸ به وفور برنج خارجی وارد شده و امسال جای تعجب است که وزارت جهاد کشاورزی نسبت به واردات برنج انعطاف نشان داده است، در حالیکه امسال میزان تولید به سبب بارش‌های بهاره و آفتاب مناسب تابستان نسبت به سال‌های قبل از نظر کمی و کیفی مناسب بوده است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج از رشد تولید برنج در بازار خبر داد و گفت: امسال تولید برنج با رشد ۲۰۰ هزارتنی نسبت به سال قبل حداقل ۲ میلیون و ۴۰۰ هزارتن بوده است.

این مقام مسئول در پایان با اشاره به اینکه نیازی به واردات برنج نداریم، تصریح کرد: هم اکنون به میزان کافی برنج ایرانی و خارجی در بازار و انبار‌ها موجود است و واردکنندگان باید اقدام به خروج برنج از انبار‌ها کنند، هر چند که در صورت عدم ترخیص برنج از انبارها، محصول به اندازه کافی با قیمت مناسب در بازار موجود است.

به گفته وی، با توجه به افزایش میزان واردات طی سال های اخیر  و افزایش تولید برنج در سال گذشته حال جای این سوال مطرح است که چرا وزارت جهاد کشاورزی اجازه واردات برنج را داده است.

بانک مرکزی باید پاسخگوی کمبود برنج خارجی در بازار باشد

مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه تامین به موقع برنج در امنیت غذایی کشور اهمیت بسزایی دارد، اظهار کرد: با توجه به اهمیت بالای برنج به عنوان دومین محصول غذایی پرمصرف بعد از نان، نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور ارسال کردیم تا علت تعلل بانک مرکزی و سو مدیریت وزارت صمت در موضوع واردات برنج را بررسی کند.

وی از کمبود عرضه برنج خارجی در بازار خبر داد و گفت: در شرایطی که در سطح عرضه برنجی برای توزیع نداریم، بدیهی است که قیمت برنج به سبب سودجویی عوامل واسطه و دلال در بازار افزایش‌می یابد.

کشاورز با اشاره به اینکه ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تن برنج در گمرکات کشور است، بیان کرد: بانک مرکزی برای تنظیم بازار و جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت هر چه سریع‌تر باید ارز مورد نیاز را تخصیص دهد، در غیر این صورت باید پاسخگوی افزایش قیمت برنج در بازار باشند.

به گفته این مقام مسئول، علی رغم آنکه طی هفته‌هایی اخیر انجمن واردکنندگان برنج بار‌ها در خصوص وضعیت برنج هشدار داده است، اما مسئولان وزارت صمت و بانک مرکزی توجهی به این موضوع نداشتند، در حالیکه کمبود عرضه برنج بر التهاب قیمت در بازار دامن می‌زند.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به اینکه انفعال بانک مرکزی و وزارت صمت تجارت خارجی کشور را مختل کرده است، بیان کرد: در آستانه سال نو و ماه مبارک رمضان که تقاضا برای خرید برنج در بازار افزایش می‌یابد، سنگ اندازی پیش روی واردات، بازار را با معضل کمبود عرضه و افزایش قیمت روبرو می‌کند.کشاورز ادامه داد: با وجود آنکه واردکنندگان به تعهدات خود مبنی بر تامین کسری برنج مورد نیاز امسال کردند، جای این سوال مطرح است که چرا بانک‌مرکزی ارز مورد نیاز را تخصیص نمی‌دهد؟ در حالیکه این موضوع تهدید جدی برای امنیت غذایی کشور به شمار می‌رود.

باتوجه به شرایط مساعد اقلیمی و رشد تولید برنج در سال گذشته ، صدور مجوز واردات تهدیدی برای تولید داخل به شمار می رود، به همین خاطر از وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید انتظار می رود نسبت به تولید داخل حمایت همه جانبه داشته باشد تا تولیدکنندگان نسبت به آینده تولید دلگرم شوند و امنیت غذایی در معرض خطر قرار نگیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار