۵ اشتباه رایج در ویرایش عکس‌ها

در این مطلب به توضیح اشتباهات رایج در ویرایش عکس‌ها می‌پردازیم.

5 اشتباه رایج در ویرایش عکس‌هابه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در عصر حاضر این شانس را داریم که در فرمت دیجیتال عکاسی نماییم و سپس با کمک نرم‌افزار‌های مختلف به ویرایش عکس‌ها بپردازیم. با وجود این نرم‌افزار‌ها شما تنها با چند کلیک قادر به تنظیم تراز سفیدی (White balance)، نوردهی (Exposure) و تغییر پس‌زمینه خواهید بود.

توانایی ویرایش عکس‌ها به هنگام نیاز بسیار کارآمد و مفید است، اما باید دقت داشته باشیم که بیش‌از‌اندازه از این توانایی استفاده نکنیم.

در این مقاله به توضیح ۵ اشتباه رایج در ویرایش عکس‌ها می‌پردازیم. امیدوارم شما دوستداران عکاسی از این مطلب استفاده ببرید.

۱. رنگ‌آمیزی انتخابی

گاهی اوقات المان خاصی در فریم توجه ما را چنان به خود جلب می‌کند که ما بدون توجه به موارد دیگر تنها به فکر هایلایت‌کردن آن می‌افتیم. یکی از گزینه‌هایی که برای این منظور ممکن است به آن فکر کنیم، رنگ‌آمیزی انتخابی (selective coloring) است. در این تکنیک درحالی‌که شما یک قسمت منتخب از عکس را رنگی نگه می‌دارید، مابقی عکس به رنگ سیاه و سفید تغییر می‌کند.

به عنوان یک تازه‌کار ممکن است هنگام کار با رنگ‌آمیزی انتخابی بسیار هیجان‌زده شوید. اما برای بالابردن کیفیت عکاسی و ارایه کار‌های حرفه‌ای باید از این کار خودداری کنید.

در عوض به شما پیشنهاد می‌کنم که اگر می‌خواهید شی یا رنگی را در فریم هایلایت نمایید، بیشتر بر روی پرسپکتیو و ترکیب‌بندی عکس، تمرکز کنید. سعی کنید به‌گونه‌ای آن موضوع هایلایت‌شده را نمایش دهید که در فریم متمایز باشد و در آن بدرخشد.

در غیر این‌صورت شما می‌توانید با تنظیم نوردهی و میزان اشباع (saturation) بدون استفاده از رنگ‌آمیزی انتخابی به ویرایش عکس‌ها بپردازید. همان‌طور که در بالا می‌بینید تصویر سمت چپ بسیار حرفه‌ای‌تر از تصویر سمت راست به نظر می‌رسد.

۲. استفاده بیش‌از‌حد از تکنیک‌های HDR

در فهرست ۵ اشتباه رایج در ویرایش عکس‌ها، یکی از مهم‌ترین موارد افکت HDR است. به گفته Kunal Malhotra، وی در دو سال آغازین حرفه خود تقریبا میزان نوردهی همه چیز را تغییر می‌داد و سپس با ترکیب نوردهی‌ها به یک افکت HDR می‌رسید و به‌شدت از کار خود احساس رضایت می‌کرد.

شما باید معنای واقعی HDR که همان رنج دینامیکی بالا است را درک کنید. شما باید تنها زمانی از این تکنیک استفاده کنید که دوربین قادر به تصویربرداری رنج دینامیکی صحنه به نحوی که عکاس آن را می‌بیند، نباشد. تنها کاری که باید انجام دهید عکاسی در ۳، ۶ یا ۹ فریم با نوردهی متفاوت و سپس ترکیب آن‌ها به کمک Adobe Lightroom است. در تصویر زیر یک نمونه زیاده‌روی در استفاده از تکنیک HDR را مشاهده می‌نمایید.

اپ‌های متفاوتی وجود دارند که به ما اجازه می‌دهدند با استفاده از یک عکس به افکت HDR دسترسی پیدا کنیم؛ اما فراموش نکنید که همیشه باید از این تکنیک با وسواس و به دقت استفاده نمایید.

۳. افزایش بیش‌از‌حد میزان اشباع رنگ

همه ما با تصاویر خوش‌رنگ و لعاب و جذاب، به‌خصوص در اینستاگرام برخورد کرده‌ایم. برای دسترسی به چنین تصاویری باید میزان اشباع رنگ را به شدت افزایش دهید. افزایش بیش از اندازه میزان اشباع باعث می‌شود که یک فریم خوش‌ترکیب شبیه به یک تصویر عادی به‌نظر برسد؛ زیرا شما بیش از اندازه لازم رنگ‌ها را دستکاری کرده‌اید. در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که زیاده‌روی در افزایش میزان اشباع رنگ موجب به تغییر غیرطبیعی رنگ پوست صورت شده است.

زمانی‌که در ۳ تا ۵ دقیقه و یا بیشتر به ویرایش عکس‌ها می‌پردازید گفتن این که میزان اشباع رنگ در آن‌ها مناسب یا بیش‌از‌حد است، سخت به‌نظر می‌رسد. برای نتیجه‌گیری درست از این روش استفاده کنید: بعد از ویرایش نهایی عکس، ۲ دقیقه از آن چشم بردارید؛ سپس به مانیتور برگردید و میزان اشباع رنگ را بررسی کنید. باور کنید که همین روش ساده برای ویرایش عکس‌هایی که بالای ۴ دقیقه زمان می‌برند، بسیار کارآمد است.

۴. تبدیل غیرضروری عکس‌ها به سیاه‌وسفید

تغییر میزان اشباع رنگ به ۱۰۰- باعث نمی‌شود تصویر مونوکروم خوبی به‌دست آید. هنگام سیاه‌وسفید کردن عکس‌ها ابتدا باید کنتراست فریم را بررسی کنید و اگر کنتراستی در فریم وجود نداشت از تبدیل آن به سیاه‌وسفید خودداری کنید.

۵ اشتباه رایج در ویرایش عکس‌هاحتی اگر عکس از کنتراست خوبی برخوردار بود، بررسی نمایید که آیا رنگ برجسته‌ای عکس رنگی را کامل می‌کند یا خیر؟ ممکن است فریم شما یک غروب زیبا و خیره کننده را نشان بدهد، اما چون شما به سیاه‌وسفید کردن عکس‌ها عادت کرده‌اید، از روی عادت تصمیم نادرستی بگیرید.

صبور باشید و عکس‌ها را آنالیز نمایید؛ سپس اگر احساس کردید که رنگ‌های عکس چندان رضایت‌بخش نیستند و یا عکس کنتراست بالایی دارد می‌توانید رنگ آن را به سیاه‌وسفید تغییر دهید.

۵. استفاده بیش‌ازحد از افکت vignetting

کاربرد استفاده از افکت vignetting یک انتخاب شخصی است. اغلب عکاسان مبتدی از افکت‌های شدید vignetting، به‌خصوص در پرتره‌ها استفاده می‌کنند.
من نیز دوست دارم گاهی اوقات هنگامی‌که می‌خواهم بر روی موضوعی در فریم تاکید کنم از افکت vignetting استفاده نمایم.

سعی کنید در ویرایش عکاس‌های لنداسکیپ از این افکت استفاده نکنید. شما همچین می‌توانید با استفاده نامحسوس از این افکت زیبایی کلی فریم را حفظ نمایید.

آیا شما نیز تاکنون مرتکب یکی از این ۵ اشتباه رایج در ویرایش عکس‌ها شده‌اید؟ تجربیات خود را با ما درمیان بگذارید.

منبع: آی تی رسان

انتهای پیام/

برچسب ها: عکس ، نرم افزار ها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار