سفر با چاشنی شیوع؛ ورود ۳۵۰ هزار خودرو به مشهد

طی پنج روز گذشته ۳۵۷ هزار و ۵۹۸ خودرو وارد مشهد شده است، هرچند این ارقام در مقایسه با پارسال ۴۱ درصد کاهش داشته است، اما همین تعداد سفر نوروزی بهترین بستر برای شیوع و گسترش ویروس کرونا بین استان‌های کشور است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، علاوه بر توصیه‌های مکرر مسوولان وزارت بهداشت که مردم را از سفر‌های نوروزی منع می‌کند از روز‌ها قبل مدیران استانی خراسان رضوی بار‌ها از هموطنان خواسته اند از سفر به مشهد پرهیز کنند.

هتلها و اقامتگاه‌های نوروی در استان و به ویژه مشهد تعطیل است و از همه مهمتر بارگاه منور رضوی بر اساس تصمیمی که مسوولان محلی آن را " سخت " توصیف کرده اند بر روی زوار و مجاوران بسته است تا از شیوع ویروس کرونا جلوگیری شود.

هر چند آماری که روزانه دستگاه‌های تردد شمار جاده‌ای از ورود خودرو به استان و مشهد ثبت می‌کنند در مقایسه با پارسال با کاهش همراه است، اما به دلیل ماهیت تصاعدی شیوع این ویروس مسری این کاهش‌ها هنوز کافی نیست.

ورود ۳۵۰ هزار خودرو به مشهد طی ٥ روز

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی در تشریح این آمار به ایرنا گفت: از ۲۵ اسفند ۹۸ تا یکم فروردین ماه ۹۹ در مجموع ۳۵۷ هزار و ۵۹۸ دستگاه خودرو از پنج محور سرخس – مشهد، چناران - مشهد، فریمان – مشهد، آزادراه باغچه – مشهد و کلات – مشهد وارد این کلانشهر شده اند.

ابراهیم نصری افزود: از این میزان خودرو ۹۰ درصد معادل ۳۲۰ هزار دستگاه خودروی سواری است که با توجه به ایام نوروز برای هر خودرو می‌توان چهار سرنشین و یا در حقیقت مسافر در نظر گرفت، از سوی دیگر می‌توان تعداد مسافران ورودی به مشهد طی ۵ روز گذشته را بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر تخمین زد.

او به کاهش میزان سفر‌ها نیز اشاره و بیان کرد: میزان سفر با خودروی شخصی به مشهد در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۴۱ درصد کاهش داشته است که می‌توان دلیل آن را اعمال سختگیری‌ها در مبادی ورودی استان‌ها و شهر‌ها از جمله مشهد دانست و از طرفی همکاری مردم برای اجتناب از سفر جهت قطع زنجیره شیوع کرونا نیز دیگر دلیل این کاهش سفر است، به نظر می‌رسد اگر محدودیت‌ها با شدت بیشتر اعمال گردد و مردم نیز بیشتر به توصیه‌های بهداشتی عمل کنند مسافرت‌های جاده‌ای کمتر خواهد شد.

نصری ۷۵ درصد پلاک خودرو‌های ورودی به استان را مربوط به خراسان رضوی اعلام کرد و افزود: باید توجه داشت برخی از این سفر‌ها مربوط به مشهدی‌هایی است که در شهر‌ها و استان‌های دیگر ساکن هستند و در ایام نوروز به موطن سابق خود باز می‌گردند لذا عملا بسیاری از این سفر‌ها غیرقابل اجتناب هستند.

پیش از این ظرف روز‌های ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ تا پایان چهاردهمین روز فروردین ۱۳۹۸ که وضعیت در کشور عادی و خبری از بحران کرونا نبود ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار زائر و مسافر نوروزی به خراسان رضوی سفر کرده بودند.

سفر ۱۲ میلیون نفر از این تعداد زائر و مسافر با استفاده از خودروی شخصی، یک میلیون نفر با ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای و بقیه از طریق راه‌آهن و فرودگاه صورت گرفته بود.

اکنون کرونا این الگو را به هم ریخته است و اگر در سال‌های قبل برای ارائه آمار سفر‌های نوروزی مسوولان از همدیگر در استان‌های مختلف سبقت می‌گرفتند امسال با احتیاط آمار مبتلایان و درگذشتگان کرونا را اعلام می‌کنند.

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی مشهد ظرف روز‌های ۳۰ بهمن ماه گذشته تا یکم فروردین ماه ۱۳۹۹ سه هزار و ۹۷۱ بیمار مبتلا به عفونت حاد تنفسی و مشکوک به بیماری کرونا در بیمارستان‌های خراسان رضوی بستری شده‌اند.

در این مدت تاکنون دو هزار و ۴۴۸ نفر از شهروندان اهل خراسان رضوی که به عفونت حاد تنفسی و مشکوک به بیماری کرونا مبتلا شده بودند بهبود یافته و از بیمارستان‌ها مرخص شده‌اند.

شمار مبتلایان به ویروس کووید ۱۹ عامل بیماری کرونا که نوع بسیار حاد عفونت تنفسی و یک بیماری نوپدید همه‌گیر است در استان خراسان رضوی ۷۵۹ نفر گزارش شده است.
تعداد جانباختگان استان خراسان رضوی بر اثر بیماری کرونا که آزمایش آن‌ها به طور قطعی مثبت شده است ۷۶ تن است.

متاسافانه این رقم‌ها در کشور از مرز ۲۰ هزار مبتلا به کرونا فراتر رفته و همه مسوولان را به ارائه راهکار‌هایی برای قطع زنجیره شیوع این ویروس وادار کرده است.

با وجود هدف مشترک از ارائه این راهکار‌ها باید در نظر داشت راهکار‌ها در تهران، رشت، مشهد، قم، بندرعباس و تبریز متفاوت است و باید برای تحقق واقعی این راهکار‌ها واقعیت‌های محلی مقابله با کرونا پذیرفته شود.
منبع: ایرنا
انتهای پیام / ش ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار