فداکاری و از خود گذشتگی این بار در خط مقدم جبهه سلامت

روایتی از سپید پوشانی که پرستاران دوران مقدس را الگو قرار داده و در آزمونی بزرگ از جان مایه گذاشتند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، نام پرستار با شخصیت عظیم و گرانقدری همچون حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها) گره خورده است نقش‌آفرینی پرستاران متعهد در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی بی نظیر بوده است.

به طوری که دوران دفاع مقدس شاهد ایثارگری و رشادت‌های بانوان رزمنده‌ای بود، که نقش بسزایی در پشتیبانی از رزمندگان داشتند و چه بسا که خود در این راه به مجروحیت، اسارت یا شهادت می‌رسیدند.

پرستاران/ روایتی از فداکاری سفید پوشان جاده سلامت

روایت جهادگری پرستاران و امدادگران در آن برهه حساس تاریخی وجهه دیگری از الگوی زن مسلمان و انقلابی را بازآفرینی می‌کند که در همه عرصه‌ها حضور فعال و مثمر ثمر دارد.

پرستاران/ روایتی از فداکاری سفید پوشان جاده سلامت

در دوران دفاع مقدس گاه ضرورت نجات رزمندگان به حدی بود که این بانوان امدادگر در هفته سه بار خون می‌دادند، بدون آنکه غذای کافی برای جبران خون از دست رفته داشته باشند؛ بنابراین پرستاران نقش کلیدی و مهمی در دوران جنگ تحمیلی بر عهده داشتند و شاید اگر پرستاران در دوران جنگ نبودند، مشکلات بسیاری برای رزمندگان پیش می‌آمد.

پرستاران/ روایتی از فداکاری سفید پوشان جاده سلامت

امام خمینی (ره) ارزش مبارزه و تلاش زنان را بالاتر و ارزشمندتر از مردان اعلام کرد و فرمودند: عواطفی که در بانوان است، مخصوص خودشان است و در مرد‌ها این عواطف نیست و به موجب این عواطف زنان برای جبهه کار‌های بسیار مفید انجام داده اند و می‌دهند.

روایتی از فداکاری سفید پوشان جاده سلامت

در روز‌های آغازین جنگ تحمیلی، بخشی از بانوان در خرمشهر به حمل مجروحین جنگی از خط مقدم به عقب مشغول بودند.

آن‌ها در آن دوره باید نقش روانشناس، جامعه شناس، روانکاو، مشاور و مربی را در آن شرایط ایفا می‌کردند؛ بنابر این کار پرستاران تنها پرستاری و درمان مجروحان نبود، بلکه آن‌ها هم سنگ صبور رزمندگان و هم در برهه‌ای از تاریخ جنگ تحمیلی که امکان اهدای خون به مجروحان و آسیب‌دیدگان وجود نداشت، این وظیفه را بر عهده می‌گرفتند و پیشقدم می‌شدند.

از جمله بانوی امدادگری که ماسک خود را به رزمنده مجروح می‌دهد تا جان وی را نجات دهد.

پرستاران/ روایتی از فداکاری سفید پوشان جاده سلامت

اعزام داوطلبانه به مرز‌های جنگی

در هشت سال دفاع مقدس برای رفتن به خط مقدم که اوج بحران گزارش می‌شد با وجود مسئولیت‌های شخصی و وابستگی‌هایی که داشتند گروه گروه داوطلب می‌رسید.

پرستاران/ روایتی از فداکاری سفید پوشان جاده سلامت

سربلندانِ پر غروری که با تلاش و همت بلند  زنان مردان  مرز و بوم   به جنگ تحمیلی پایان دادند.

امروز در ایران ۱۳۹۹حالا از جنس سربازان وطن در خط مقدم دیگری مشغول به خدمت هستند.

مادرانی که هنوز در بستن پیشانی بند فرزندانشان پیشتازند.

پرستاران/ روایتی از فداکاری سفید پوشان جاده سلامت

پرستاران دیروز الگوی پرستاران امروز

وقتی پرستاران امروزی پرستاران دیروز را الگوی خود قرار داده و در سنگری دیگر مشغول به خدمت هستند.

آری، سنگر همان سنگر است و مردم همان مردم روحیه فداکاری و ایثار در این روز‌هایی که بیماری کرونا به جان مردم افتاده است سفید پوشان از جان خود مایه گذاشتند.

روایتی از فداکاری سفید پوشان جاده سلامت

زهرا یکی از پرستاران در بیمارستان می‌گوید: هرکدام از رزمندگان خط مقدم سلامت ۱۵ روزی است که از خانه و خانواده دور هستند آن‌ها همه بیماران را از خانواده‌های خود می‌دانند و عاشقانه خدمت می‌کنند.

مدافعان امنیت و آرامش این روز‌ها کمر همت بسته اند تا درد‌های مردم را التیام بخشند.

روایتی از فداکاری سفید پوشان جاده سلامت

سفید پوشانی با یک دنیایی پر از تکاپو، عشق و ایثار با همدلی و همکاری یکدیگر قرار گذاشتند مدافع سلامت مردم باشند.

وارد بیمارستان که می‌شوی با آدم‌هایی برخورد می‌کنی که تمام وقت خود را برای سلامت هم وطنان خود وقف کرده اند.

روایتی از فداکاری سفید پوشان جاده سلامت

در این روز‌هایی که کرونا ویروس نفس های مردم را به شماره انداخته، هستند افرادی که خم به ابرو نیاورده و مثل کوه با این سختی‌ها مبارزه می‌کنند.

راحله یکی دیگر از پرستاران می‌گوید: ساعت ۳/۵ شب بود که به اتفاق دیگر همکاران تازه از کنار بیماران کرونایی به داخل بخش اومدیم که خبر رسید چند بیمار کرونایی دیگر بستری شدند ما بدون هیچ وقفه‌ای برای رسیدگی و مداوا به کنار این بیماران رفته و آن‌ها روز به روز حالشون بهتر می‌شد و خدا را شکر اکثر آن‌ها با پای خود به آغوش گرم خانواده بازگشتند و این لحظه بهترین زمان برای ما پرستاران است.

روایتی از فداکاری سفید پوشان جاده سلامت

او با اشاره به حجم زیاد مبتلایان به این بیماری و آمار فوتی ها، می‌افزاید: ما در این بیمارستان همکارانی داریم که خود مبتلا شدند بعد از گذشت دوره درمان در کنار بیماران قرار دارند و به آن‌ها خدمات می‌دهند.

قدردانی رهبر معظم انقلاب از پرستاران

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به جامعه پزشکی و پرستاری با تشکر صمیمانه از وزارت بهداشت و همکاران وزیر، پزشکان، پرستاران و کادر‌های درمانی و مجموعه دست اندرکاران پزشکی کشور در مواجهه و مبارزه با ویروس کرونا، تصریح کردند: این زحمات بسیار با ارزش، جایگاه جامعه پزشکی و پرستاری را در جامعه بالا می‌برد که برده است و اجر و ثواب الهی را به دنبال خواهد داشت.

روایتی از فداکاری سفید پوشان جاده سلامت

ایشان با اشاره به تلاش خستگی ناپذیر پرستاران، گفتند: کارتان بسیار با ارزش است هم ارزش جامعه پزشکی و پرستاری را در جامعه بالا می‌برد که برده، هم مهمتر از این، ثواب الهی است که خدای متعال قطعاً به شما اجر  و ثواب خواهد داد و امیدواریم که ان‌شاءالله این کار برجسته و سنگین خیلی هم طولانی نشود و ان‌شاءالله زودتر کلک این ویروس منحوس گرفته بشود. ان‌شاءالله.

گزارش از صدیقه فلاحتی

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار