وزارت علوم در خرداد ۹۸؛

از سنگ اندازی آمریکا برای رسیدگی به وضعیت دانشمند ایرانی تا آماده سازی ماهواره دانشگاه علم و صنعت

وزارت علوم در خرداد ۹۸ با اخباری چون پیگیری وضعیت دانشمند ایرانی بازداشت شده در آمریکا و برنامه‌ریزی برای پرتاب ماهواره ساخت دانشگاه علم و صنعت گذشت.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت علوم در سال پر فراز و نشیب ۹۸ همچون دیگر دستگاه‌های کشور به سبب اتفاقات متعدد و اغلب ناگوار تلخ این سال فراز و نشیب بسیاری را پشت سر گذاشت که سعی داریم در قالب یک بسته خبری به طور ماهانه مهم‌ترین وقایع مربوط به این وزارتخانه را بررسی کنیم.

نمی‌توانیم برای «مسعود سلیمانی» وکیل بگیریم

سالار آملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل  درباره آخرین جزئیات از وضعیت استاد بازداشت شده ایرانی در آمریکا اظهار کرد: وزارت امورخارجه درحال پیگیری وضعیت مسعود سلیمانی استاد بازداشت شده ایرانی در آمریکا است.

وی افزود: از آنجایی که ما با دولت آمریکا مراودات سیاسی نداریم، سنگ اندازی‌های آن‌ها مانع از رسیدگی به وضعیت این دانشمند شده و به همین دلیل پیشبرد برنامه‌ها برای بهبود شرایط ایشان به کندی پیش می‌رود.

حوزه غذای دانشجویی خط قرمز نظام است

ناصر مطیعی رئیس صندوق رفاه با اشاره به اینکه تا قبل از تحولات قیمت در حوزه بازار در اکثر دانشگاه‌ها درصد غذاخوری‌ها حدود ۶۰ درصد بوده است گفت:، اما هم اکنون به ۸۰ درصد و در مناطق محروم به ۹۰ درصد رسیده است.

مطیعی با اشاره به اینکه سالانه حدود ۱۱۴ میلیون پرس غذا در دانشگاه‌های کشور طبخ و توزیع می‌شود گفت: بیش از یک‌هزار و ۱۷۰ میلیارد تومان در زمینه طبخ غذا دانشجویان هزینه و یک هزینه کمی از سوی دانشجویان پرداخت می‌شود و حدود ۹۰۰ میلیارد تومان آن را دانشگاه‌ها باید پرداخت کند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان کشور ادامه داد: حدود ۶۰۰ میلیارد تومان برای بخش رفاهی دانشگاه‌ها از سوی سازمان برنامه و بودجه تخصیص داده شده که متأسفانه حوزه غذا را جداگانه دیده نشده است.

وی تصریح کرد: به نهاد‌های تصمیم گیر دولت یادآوری می‌شود که حوزه غذای دانشجویی خط قرمز نظام است و همه در این شرایط اقتصادی کشور باید کمک کنند.

دانشگاه آزاد توانایی برگزاری کنکور جداگانه ندارد

ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش درباره چگونگی برگزاری آزمون جداگانه در دانشگاه آزاد اظهار کرد: امکان برگزاری آزمون جداگانه از سوی دانشگاه آزاد وجود ندارد و این کار قانونی نیست.

رئیس سازمان سنجش با اشاره به صحبت برخی از مسئولان دانشگاه آزاد مبنی بر توانایی برگزاری آزمون جداگانه گفت: دانشگاه آزاد موظف است به صورت متمرکز و همراه با سازمان سنجش کنکور خود را برگزار کند.

وی با اشاره به چگونگی انتخاب رشته در  دانشگاه آزاد بیان کرد: البته انتخاب رشته دانشگاه آزاد بر اساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش انجام می‌شود و این کار از لحاظ قانونی درست است.

آماده سازی ماهواره دانشگاه علم و صنعت تا پایان شهریور ماه

جبارعلی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت با اشاره به پرتاب موفقیت آمیز اولین ماهواره بومی در مرکز تحقیقات فضایی تصریح کرد: در سال هم دومین ماهواره به فضا پرتاپ خواهد شد که امیدوارم این فرایند تا پایان شهریورماه محقق شود.

رئیس دانشگاه علم و صنعت افزود: در حوزه حمل و نقل ریلی هم تنها دانشکده مهندسی راه آهن در خاورمیانه را در این دانشگاه داریم که تاثیر خوبی برای ارتقا راه آهن دارد که می‌توان به توسعه مترو‌ها هم در این حوزه اشاره کرد.

آخرین جزئیات از افزایش شهریه دانشجویان در دانشگاه آزاد

محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد بیان کرد:  با توجه به سطوح مختلف دانشگاه‌ها سعی شده با یک طرح چهار مرحله‌ای در دانشگاه‌های مختلف این افزایش اجرا شود که نتایج قطعی بعد از تصمیم استان‌ها نسبت به نوع رشته و محل دانشگاه صادر می‌شود و متوسط پیشنهادی افزایش شهریه بین ۱۰ تا ۱۵ درصد است و در برخی از رشته‌ها نیز از ۱۵ تا ۲۲ درصد افزایش خواهد داشت.

وی همچنین درباره تسهیل در پرداخت شهریه ثابت دانشجویان انصرافی و دانشجویانی که تحصیل آنان متوقف شده، افزود: یک فرصت طلایی برای دانشجویان دارای وقفه تحصیلی با میزان بدهی بالا در نظر گرفته شده است و این افراد می‌توانند تا شهریورماه به تحصیل خود باز گردند.

توقیف و پلمپ مؤسسات پایان‌نامه فروش ادامه دارد +نرخ فروش پایان‌نامه تقلبی

حسین سیمایی صراف معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم با اشاره به تعداد عرضه‌کنندگان و مصرف‌کنندگان در این آمار استخراج شده، گفت: به طور مثال اگر ۲۰ هزار قرارداد داشته باشیم یعنی حداقل ۴۰ هزار نفر در این پروسه فساد نقش دارند؛ چرا که در هر قرارداد یک نفر پایان‌نامه را تهیه می‌کند، یک نفر پایان‌نامه را ارائه و دفاع می‌کند و یک موسسه و تعدادی کارمند که سرویس ارائه می‌کنند.

او در پاسخ به این سوال که «چه تعداد افراد حقیقی و حقوقی در این جرم نقش دارند؟» تصریح کرد: ۲۵ موسسه پلمپ شده درواقع ۲۵ شخص حقوقی هستند، ولی تمام قرارداد‌ها با اشخاص حقیقی بسته شده است؛ شامل یک رئیس موسسه، فردی که تعهد نموده پایان‌نامه را تدوین نماید و یک دانشجو نیز داوطلب این امر بوده و هزینه‌ای پرداخت کرده است.
 
به گفته سیمایی صراف، نرخ فروش پایان‌نامه در این قرارداد‌ها به صورت متغیر از ۳ تا ۱۵ میلیون تومان تعیین شده و بسیار جالب و باعث تأسف آن است که در برخی موارد صفر تا صد پایان‌نامه کپی‌برداری شده است؛ حتی برخی موسسات متعهد شده‌اند که پاورپوینت ارائه پایان‌نامه را نیز تهیه و در اختیار دانشجو قرار دهند و اشکالات جلسه دفاع را نیز برطرف کنند. به عبارتی احتمالاً یکی از اشخاص آن موسسه در جلسه دفاع حضور پیدا می‌کرده و پس از شنیدن اشکالات به جای دانشجو نسبت به رفع نواقص و تکمیل مجدد پروژه اقدام می‌کرده است.
 

محمدجواد دهقانی سرپرست ISC با اعلام درباره جدیدترین نتایج رتبه‌بندی سال ۲۰۲۰ کیو اس که به تازگی منتشر شده است، اظهار کرد: نشان از حضور ۶ دانشگاه صنعتی شریف با رتبه ۴۰۷، دانشگاه صنعتی امیرکبیر با رتبه ۴۸۹، دانشگاه علم و صنعت ایران با رتبه ۶۵۰-۶۰۱، دانشگاه تهران با رتبه ۶۵۰-۶۰۱ و دانشگاه‌های شهید بهشتی و دانشگاه شیراز با رتبه ۱۰۰۰-۸۰۱ هستند. این درحالی است که تا سال ۲۰۱۶ فقط دو دانشگاه صنعتی شریف با رتبه ۴۸۰-۴۷۱ و دانشگاه تهران با رتبه ۶۰۰-۵۵۱ در این نظام رتبه بندی حضور داشتند.

دهقانی اظهار کرد: در رتبه‌بندی کیو اس در سال ۲۰۲۰ همانند سال ۲۰۱۹ از ایران همین ۶ دانشگاه حضور دارند؛ همچنین دانشگاه‌های صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر و تهران نسبت به سال گذشته دارای رشد رتبه بوده‌اند. به طور خاص دانشگاه صنعتی شریف از ۴۳۲ در سال ۲۰۱۹ به جایگاه ۴۰۷ در سال ۲۰۲۰ (۲۵ پله ارتقا)، دانشگاه صنعتی امیرکبیر از رتبه ۴۹۸ به رتبه ۴۸۹ (۹ پله ارتقا) و دانشگاه تهران از بازه ۷۵۰-۷۰۱ به بازه ۶۵۰-۶۰۱ ارتقای جایگاه داشته‌اند.

انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.