رکود بی‌سابقه اقتصاد جهان از دهه ۱۹۳۰

رویترز در گزارشی نوشت کاهش شدید اخیر در چرخه کسب و کار جهانی از نظر شدت و آغاز ناگهانی آن از زمان جنگ جهانی دوم بی‌سابقه بوده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری رویترز گزارش داد: رکود غالبا با یک کاهش کوچک در فعالیت شروع می‌شود و بعد در ماه‌های بعدی عمیق‌تر می‌گردد. اما کاهش شدید اخیر در چرخه کسب و کار امری بسیار متفاوت است.

این کاهش از نظر شدت و آغاز ناگهانی آن از زمان جنگ جهانی دوم بی سابقه بوده است. شوک اولیه ناشی از بروز کرونا و تعطیلی بسیاری از سامانه‌های حمل و نقل و کسب و کار، هم شوکی بزرگ بود و هم ناگهانی.

هنوز هیچ آماری رسمی درباره شدت این کاهش منتشر نشده، اما با در نظر گرفتن صنعت نفت به عنوان صنعتی نیابتی برای تقاضای اقتصادی، به نظر می‌رسد مصرف نفت در عرض یک ماه حدود ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.

در سال ۱۹۴۵، برچیدن تجهیزات و تبدیل اوضاع از حالت تولید در زمان جنگ به حالت تولید در زمان صلح موجب شد تولید صنعتی حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد در عرض ۱۲ ماه کاهش یابد. در رکود ۱۹۷۴-۱۹۷۵، تولید صنعتی آمریکا در عرض ۲۰ ماه حدود ۱۵ درصد کاهش یافت.

در سال‌های ۲۰۰۸-۲۰۰۹ تولید صنعتی آمریکا حدود ۲۰ درصد از نقطه اوج قبل از رکود سقوط کرد؛ اما این کاهش در عرض ۱۸ ماه صورت گرفت. اما کاهش کنونی از سال ۱۹۴۵ تاکنون شدیدترین کاهش است.

این کاهش از نظر شدت و نیز شروع ناگهانی بیشتر شبیه دوران افسردگی در دهه ۳۰ قرن گذشته یا نابودی خشونت بار کسب و کار در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار