سفر به تخت جمشید در دنیای مجازی

با شیوع ویروس کرونا و پویش ماندن در خانه می توان با سفر در دنیای مجازی از جاذبه های تاریخی و گردشگری از جمله مجموعه جهانی تخت جمشید دیدن کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، گردشگری مجازی به معنای حضور مجازی و غیر فیزیکی در یک جاذبه تاریخی، مذهبی، فرهنگی است، که اطلاعات کامل و جامعی را در اختیار مسافر مجازی قرار می دهد.

این نوع گردشگری که با عنوان گردشگری الکترونیک نیز شناخته می‌شود، عمری کمتر از ۲۰ سال دارد، اما در بسیاری از کشور‌های جهان برای معرفی برخی جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری خود برای جذب گردشگران به آن توجه ویژه شده است.

گردشگری مجازی می‌تواند به تغییر نگرش و  ترغیب در گردشگران برای سفر به یک کشور شود.

تخت جمشید در جلگه مرودشت واقع شده است و برای بازدید از این مجموعه جهانی به ۲ تا سه ساعت زمان نیازاست که به صورت مجازی و  با خواندن مطالب مربوطه می توان در کمتر از ۱۵ دقیقه بخش‌های مختلف آن را در ذهن مجسم کرد.

پلکان ورودی

پارسه یا تخت جمشید بر روی یک سکوی مرتفع بنا شده است که برای بازدید از آن باید از پلکان ۲ سویه‌ای که در هر طرف ۱۱۱ پله دارد، بالارفت،  پله‌هایی کوتاه که با ارتفاعی حدود ۱۰ سانتیمتر، بالا رفتن را برای واردشوندگان آسان می‌کند.

دروازه ملل

پس از پیمودن پله‌های ورودی وارد دروازه ملل می شویم که به دروازه خشایارشا نیز معروف است،که نمایندگان ملل مختلف به این دروازه هدایت می‌شدند تا به سایر نقاط تخت جمشید بروند.

در اینجا شاهد تلفیق هنر آشوری و هخامنشی هستیم که موجوداتی افسانه‌ای با تلفیق بال عقاب، سر انسان و تنه گاو را با حکاکی بر سنگ، نقش آفرینی کرده، که تلفیقی از هنر آشوری و هخامنشی است.

در درگاه غربی، ۲ گاو بسیار بزرگ و بر دروازه شرقی، ۲ گاو عظیم‌الجثه بالدار با سر انسان به چشم می‌خورند که به معنای نیرو‌های افسانه‌ای و تفکر انسانی است، که بر بلندای این دروازه باشکوه، کتیبه‌ای به زبان پارسی باستان، عیلامی و بابلی حکاکی شده که در آن خشایارشا خود را معرفی می‌کند.

آپادانا

کاخ (آپادانا)  از زیباترین بخش‌های تخت جمشید است که پلکان شرقی آن، تصویرنگاری تاریخی بی نظیری را به نمایش می‌گذارد.

نمایشی از اقوام مختلف تحت فرمان هخامنشی که در نوروز، هدایای خود را برای شاه می‌آورند.

درختان نخل، سرو، سربازان مادی و پارسی که در کنار یکدیگر قرار دارند، هر کدام توضیحات و توصیفات مفصلی دارند که نشان می‌دهد در آن روز‌های باستان چه آداب و سننی، چه ادوات و لباس‌هایی و چه اقوامی تحت یک فرانروایی بزرگ قرار داشته اند.

تچر

کاخ (تچر) که کاخ اختصاصی (داریوش) است، کاخی دنج و زیبا است که به دلیل داشتن سنگ‌های بسیاری صیقلی شده با نام تالار آینه نیز شناخته می‌شود.

(تچر) به معنای منزل زمستانی بوده، که طول این کاخ ۴۰ و عرض آن ۳۰ متر است و اطراف آن، نقوش برجسته زیبایی وجود دارد که هر کدام حکایتی دارد.

در حکاکی‌های سنگی اطراف کاخ، نقش برجسته معروف و مکرر پیروزی شیر بر گاو نر که نشان از پایان زمستان و فرا رسیدن بهار است که به چشم می‌خورد، و همان نقشی که برپایی مراسم نوروزی در تخت جمشید را حکایت می‌کند.

هدیش

بعد  از کاخ داریوش، کاخ زیبای هدیش  در ضلع شرقی کاخ اختصاصی (اردشیر) و جنوب‌شرقی کاخ (تچر) واقع شده است.

کاخی که در ایوان شمالی، کتیبه‌ای دارد که در آن نقل می‌شود،: گوید خشایارشا، شاه بزرگ، به خواست اهورامزدا این هدیش را من ساختم.

برخی گفته اند که هدیش  نام همسر خشایارشا بوده است.

کاخ هدیش بیش از هر کاخ دیگری آسیب دیده و آثار آتش اسکندر در آن ملموس‌تر است و گفته می‌شود که آتش اسکندر از این کاخ آغاز شد.

درگاه ورودی و خروجی در این کاخ به چشم می‌خورد که خشایارشا را با تاج صاف و بی‌کنگره نشان می‌دهد که بر فراز این تصویر، کتیبه‌ای به زبان پارسی باستان، عیلامی و بابلی به چشم می‌خورد.

موزه

کمی جلوتر  در سمت راست، کاخ ملکه است که در حال حاضر به موزه تخت جمشید تبدیل شده و آثاری را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته، این کاخ به فرمان خشایارشا ساخته شد که شامل یک تالار اصلی و تعداد زیادی اتاق و راهرو است.

درگاه‌های این کاخ با نقوش خشایارشا و خدمه مخصوص و جنگ شاه با شیر و هیولا مزین شده و تالار اصلی موزه را تشکیل می‌دهد که سقف آن بر ۱۲ ستون چوبی استوار است.

صد ستون

کاخ (صد ستون)  به دلیل برخورداری از یکصد ستون ۱۴ متری در تالار مرکزی به این نام خوانده  و گفته می‌شود که بزرگترین تالار سرپوشیده جهان است.

خشایارشا، ساخت این کاخ را آغاز می‌کند که تا زمان اردشیر یکم هخامنشی، ساخت آن ادامه می‌یابد.

آرامگاه‌هایی بر فراز کوه

بر بلندای کوه و با پیمودن یک مسیر شیب دار و مرتفع، یکی در سمت راست و دیگری چپ  آرامگاه (اردشیر دوم) و (اردشیر سوم) هخامنشی وجود دارد که بر فراز کوه رحمت قرار گرفته و نقوش برجسته‌ای بر فراز آن‌ها به چشم می‌خورد.

در این نقوش، شهریار هخامنشی با کمانی در دست و در مقابل آتش مقدس دیده می‌شود و در زیر آن، نقوش نمایندگان ملل تابعه، به تصویر کشیده شده است.

منبع: شبستان

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.