سخنگوی وزارت بهداشت:

کمک‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی را نمی‌پذیریم

جهانپور گفت: از ایالات متحده و رژیم اشغالگر قدس کمکی دریافت نخواهیم کرد البته حساب گروه‌های مردمی آمریکا با دولت آن جداست.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران اظهار کرد: کسانی که علامت ابتلا به کرونا دارند به سامانه salamat.gov.ir مراجعه و خود اظهاری کنند.

او ادامه داد: نحوه تعطیلی ادارات مورد بررسی قرار گرفت و مصوبه این است که حداکثر تا یک سوم جمعیت کارکنان برای انجام امور ضروری به صورت شیفت بندی در ادارات حضور پیدا کنند و این می‌تواند فاصله افراد را کم کند.

جهانپور گفت: هموطنان صرف برای امور ضروری به ادارات مراجعه کنند و طرف فاصله گذاری به ستاد ملی مقابله با کرونا واگذار و مقرر شد در کمیسیون اجتماعی با ریاست وزیر کشور حسب مورد با در نظر گرفتن امکانات درباره ورود شهر‌ها تصمیم گیری شود.

سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرد: تاکنون بیش از ۴۱ میلیون نفر در کشور در بسیج ملی مقابله با کرونا غربالگری شدند.

او درباره استفاده از سشوار برای گرم کردن بینی بیان کرد: استفاده از سشوار و بخور در موارد شبه آنفلوانزا و سرماخوردگی را نمی‌توان نهی کرد، اما موثر یا مضر بودن آن مشخص نیست و نمی‌توان اظهار نظر علمی کرد.

جزییات کمک پزشکان بدون مرز به ایران

جهانپور در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره کمک پزشکان بدون مرز به ایران و همزمانی سیل با بحران کرونا در برخی استان‌ها اظهار کرد: ما از هر کمکی استقبال می‌کنیم و یک کمیته با نظارت یک تیم چهار نفره توزیع خواهد شد و رونوشت و نحوه توزیع آن ارسال خواهد شد. کمک آن‌ها شامل یک بیمارستان سیار با ۴۸ تخت خواب بود و ارسال کمک به ما اعلام نشده بود و ما در برابر یک اقدام انجام شده قرار گرفتیم.

او ادامه داد: نوع کمک پزشکان بدون مرز فرانسه تاسیس بیمارستان ۴۸ تخت خوابه بود. هلال احمر و نیرو‌های مسلح برای کمک به وزارت بهداشت به کمک ما آمده اند و آماده هستند که در صورت نیاز بیمارستان‌های سیار را ایجاد کنند.

جهانپور گفت: اکنون بیش از هزار تخت بیمارستانی و ۱۰ هزار تخت پسا بیمارستانی خالی داریم و ضمن پوزش و تقدیر از پزشکان بدون مرز؛ در نظر داریم تا این گروه از یکی از مراکز ما بازدید کرده و مشاهده کنند که ۴۸ تخت بیمارستانی، کمکی به ما نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: از ایالات متحده و رژیم اشغالگر قدس کمکی دریافت نخواهیم کرد البته حساب گروه‌های مردمی آمریکا با دولت آمریکا جداست.

بحران کرونا با سیل سال قبل، قابل مقایسه نیست

جهانپور درباره همزمانی بحران کرونا و سیل در برخی استان‌های کشور گفت: ما سال ۹۸ را با سیلاب شروع کردیم؛ سیل اخیر هم در همان استان‌ها رخ داده است و ابعاد بحران کنونی با بحران سال قبل قابل مقایسه نیست. با دستور وزیر بهداشت امکانات لجستیکی برای تامین نیاز مناطق سیل زده در پایتخت آماده شده است و ارسال خواهد شد.

او با بیان اینکه استان‌های معین برای کمک به مناطق سیل زده در نظر گرفته شده است، گفت: در سازمان غذا و دارو ستاد راهبردی برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی ایجاد کرده ایم که نیاز سیل زدگان را پوشش دهند و دارو و تجهیزات پزشکی و اقلام مورد نیاز را تدارک و تامین کنند؛ بنابراین دغدغه و نگرانی در مناطق سیل زده وجود ندارد.

اعمال محدودیت تردد در روز طبیعت در انتظار تایید ریاست جمهوری

جهانپور درباره احتمال خروج مردم از منزل در سیزده بدر اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های ما، روز طبیعت ( سیزده بدر) و حضور مردم در پارک‌ها و تفرجگاه هاست. ستاد ملی مدیریت کرونا برنامه‌ای ذیل طرح فاصله گذاری اجتماعی برای محدودیت در تردد و رفت و آمد در سیزده بدر برنامه دارد و امیدواریم با تصویب و تایید ریاست جمهوری بتوانیم در کنترل بیماری و رفع این دغدغه موفق باشیم.

تعطیلی کامل در ادارات و بانک‌ها نداریم

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا تعطیلی کامل در ادارات و بانک‌ها نداریم تا وقفه در امورات ضروری کشور نداشته باشیم. مصوب شده فقط یک سوم کارکنان هر نهاد و ارگان دولتی به صورت شیفت بندی در ادارات حضور پیدا کنند. طرح ساماندهی فاصله گذاری اجتماعی به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه شده، اما هنوز ابلاغ نشده است و در اولین نشست مشترک با اعضای کمیته امنیتی و اجتماعی با در نظر گرفتن امکانات تصمیم گیری شود.

او ادامه داد: نمی‌توانیم از فاصله گذاری اجتماعی جزییاتی اعلام کنیم چرا که موجب تشتت افکار عمومی خواهیم شد و برای ساماندهی فاصله گذاری و کاهش شیوع بیماری تدوین و طراحی شده است و وظایف دستگاه‌ها را مشخص کرده ایم.

روند افزایشی بیماری کرونا در تهران

سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرد: در روز‌های اخیر همچنان شاهد افزایش موارد بیماری کووید ۱۹ و موارد فوت ناشی از آن در تهران و بسیاری از استان‌ها بودیم. در هر ۱۰ دقیقه‌ یک ایرانی بر اثر کرونا و عوارض آن جان خود را از دست می‌دهد. همچنان میزان ابتلا و فوت در برخی از استان‌ها از جمله تهران بالاست البته برخی استان‌ها تعداد فوت نسبت به کل مبتلایان کاهش پیدا کرده، اما در استان‌های دیگری مثل اصفهان، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی این میزان بالاست.

جهانپور ادامه داد: جان هر فرد ایرانی برای ما محترم و ارزشمند است، اما آمار فوت و ابتلا در ایران با کشور‌هایی مثل آمریکا و کشور‌های اروپایی که در بحران شدیدی گرفتار هستند، قابل مقایسه نیست.

تست کرونا برای بیماران کرونایی رایگان است

او در پاسخ به سوالی درباره هزینه درمان بیماران کرونایی گفت: تعرفه مشخص است و تست کرونا و PCR برای بیماران کرونایی رایگان است، اما خدمات، دارو و تجهیزات پزشکی مورد استفاده برای بیماران کرونا، با دیگر بیماران تفاوت ندارد. 

سخنگوی وزارت بهداشت درباره ایجاد انگیزه در کادر درمان خط مقدم مقابله با کرونا با پرداخت کارانه گفت: روال کار اداری محاسبه و پرداخت زمان‌بر است و هر زمان که مطالبات وزارت بهداشت وصول شود، مطالبات بین دانشگاه‌های علوم پزشکی توزیع و نهایتاً کارانه کادر درمان پرداخت خواهد شد.

او تاکید کرد: با توجه به تعطیلات نوروز پرداخت کارانه لحظه‌ای انجام نمی‌شود، اما با سعی و تلاش معاونت توسعه وزارت بهداشت در نظر داریم هر چه سریع‌تر بدهی‌ها را با اولویت پزشکان و پرستاران و بعد از آن سایر پرسنل و شرکت‌های پخش دارو پرداخت کنیم و جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

۹۰ درصد هزینه بستری بیمار در بیمارستان  برعهده بیمه است

جهانپور ادامه داد: بیمه‌ها ۹۰ درصد هزینه بستری بیمار در بیمارستان را پرداخت می‌کنند و ۱۰ درصد هزینه به صورت فرانشیز از بیماران گرفته می‌شود و نمی‌توان انتظار داشت که همه هزینه درمان بیماران کرونایی رایگان باشد.
 
او با تاکید بر اینکه در خانه ماندن تنها راه شکست ویروس کرونا زنجیره انتقال بیماری است، گفت: اگر ۷۵ درصد مردم در خانه بمانند و به توصیه های وزارت بهداشت عمل کنند بعد از دو هفته می توانیم شاهد روند کاهشی بیماری در کشور باشیم و وارد شیب نزولی ابتلا به بیماری شویم.

چیز‌ی به عنوان طب اسلامی نداریم

جهانپور درباره دخالت مدعیان طب اسلامی در امور درمان کرونا و استفاده وزارت بهداشت از ظرفیت طب سنتی گفت: همناطور که بار‌ها مراجع عظام دینی اعلام کرده اند، چیز‌ی به عنوان طب اسلامی نداریم و داعیه طب سنتی صرفا به دنبال نوعی مغالطه و پنهان شدن پشت دین برای انجام کار‌های غیر قانونی و غیر مجاز و حتی کلاهبرداری و شیادی است.

او ادامه داد: البته باید توجه داشت که طب سنتی ایرانی که به صورت آکادمیک آموزش داده می‌شود مورد تایید وزارت بهداشت است چرا که این طب حاصل قرن‌ها تحقیقات بوده و از طب سنتی سایر هم بهره گرفته ایم و فارغ التحصیلان آکادمیک طب سنتی ایران در دانشگاه‌های علوم پزشکی دانش آموخته پزشکی و داروسازی هستند.

جهانپور گفت: طب ایرانی می‌تواند در پیشگیری از بیماری‌های واگیر حرف‌های داشته باشد. طب سنتی مربوط به قرن‌ها پیش است، نمی‌توان برای درمان کرونا به طب سنتی مراجعه کرد، طب رایج و مدرن به دنبال درمان کروناست و ما از تحقیق و پژوهش برای درمان کرونا در طب ایرانی و طب‌های مکمل استقبال می‌کنیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: تاکنون ۸۰ طرح تحقیقاتی برای درمان کرونا در مراکز تحقیقاتی کشور در حال انجام است و هر اقدامی که بتواند به بهبود و افزایش طول عمر بیماران کمک کند از آن استقبال می‌کنیم.

کمک به کشورهای همسایه منوط به عبور از بحران کرونا

جهانپور بیان کرد: اگر بتوانیم از بحران کرونا عبور کنیم می توانیم با اعزام پزشکان و پرستاران و امکانات به کشورهای همسایه به یاری آنها بشتابیم اما در شرایط کنونی با توجه به نیاز کشور ارائه خدمات به اتباع کشورهای دیگر مثل افغانستانی ها مکن نیست.

سخنگوی وزارت بهداشت در واکنش به پیام اینستاگرامی وزیر سابق بهداشت مبنی هشدار درباره کرونا از آذر گفت: در مورد نامه ها و حرف هایی که برخی افراد می زنند اعلام می کنیم که این ادعا مصداق معما «چون حل گشت آسان شود» است، ما در وزارت بهداشت قدرت پیش بینی و پیشگویی نداریم و اینکه افراد ادعا کنند از آذر یا مهر این بیمار را پیش بینی می کردند مصداق پیشگویی است که جزو توانمندی های وزارت بهداشت نیست.

جهانپور ادامه داد: وزارت بهداشت به محض شناسایی اولین مورد کرونا در ۲۹ بهمن بلافاصله آن را اعلام کرد و قبل از آن هم از دی و بهمن بارها اعلام کرده بودیم که کرونا پشت مرزهاست و صدای پای آن را می شنویم و باید آماده باشیم. اگر پزشکانی هم باشند که توانایی مشاهده ویروس را هنگام ورود به کشور داشته اند، ما از آن بی خبریم یا اگر پزشکی باشد که بیماری را دیده و گزارش نکرده باشد، موضوع مشمول قصور است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۷ ۰۵ فروردين ۱۳۹۹
ما از تروریستهای نامرد آمریکایی واسراییلی توقعی نداریم .امیدی ب خیر این جماعت نیست شر نرسانند. فقط تکیه ب داخل .نیروهای انقلابی بلدند چکار کنند حالا اگه کسی بگه من بلد نیستم ازش توقع بلد بودن نمیره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۲ ۰۵ فروردين ۱۳۹۹
خواهش می کنم که مردم رو با نیروهای خودمان و در بیمارستان های خودمان درمان کنید
خواهش می کنم بیماری رو به دست این پزشکان بدون مرز و آمریکا و اسرائیل ندهید

واقعاً ترسناک هستند
معلوم نیست که هستند و چه کاری می خواهند انجام دهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۱ ۰۵ فروردين ۱۳۹۹
از دولت و مجلس و سپاه و ارتش می خواهم که سیزده به در رو هم ممنوع کنند تا کارهای انجام شده در این یک ماه و نیم به هدر نرود
پارک ها را ببندید

من هیچ وقت سیزده به در بیرون نرفته ام چون بسیار شلوغ است و از شلوغی خوشم نمی آید
بعضی از همسایه های ما در سالهای گذشته در حیاط خانه به تفریح سیزه به در می پرداختند
بعضی هم در پشت بام خانه

چه اشکال داره
هم در خانه هستند و هم بهداشت را می توانند رعایت کنند.

البته امسال بدون حضور فامیل و بدون شلوغی باید برگزار شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۰۵ فروردين ۱۳۹۹
مگه فقط آمریکا و اسرائیل تو دنیا ماسک میزنن ؟