سواد رسانه‌ای در مواجهه با شایعات کرونایی چه نقشی دارد؟

در حال حاضر رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی سرشار از پیام‌ها و اطلاعات مختلف پیرامون ویروس کرونا هستند و خواست و ناخواسته این پیام‌ها چشم‌ها و گوش‌های ما را نشانه گرفته اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،در حال حاضر رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی سرشار از پیام‌ها و اطلاعات مختلف پیرامون ویروس کرونا هستند و چه ما درستی این پیام‌ها را تشخیص بدهیم و چه ندهیم، این پیام‌ها دائم چشم‌ها و گوش‌های ما را نشانه گرفته اند، زمانی که ما خود را بدست امواج رسانه‌ای می‌رسانیم، و در عین حال نیز رصد و پالایشی پیرامون پیام‌ها نداریم،  این سبب خواهد شد به پیام‌هایی که ممکن است برای ما سودمند باشند توجه نکنیم و ندانیم چه چیزی را از دست می‌دهیم.

غرق شدن در پیام‌های رسانه‌ای باعث ایجاد خستگی پیام در بلندمدت در مخاطب می‌شود طوری که توانایی تمرکز را از دست می‌دهد،در حالی که انتخاب‌ها بی شمارند، اما این انتخاب‌های بیش از حد می‌تواند ما را فلج کند و نتوانیم دست به کنش بزنیم.

در شرایط کنونی ویروس کرونا به فضای مجازی رخنه کرده است. در تبلیغات فضای مجازی گونه‌ای تبلیغ است که اصطلاحاً به آن پیام‌های ویروسی یا تبلیغات ویروسی گفته می‌شود، یعنی پیام‌هایی که بدون اطمینان به صحت یا نادرستی آن‌ها به هر شکلی منتقل می‌شوند و کاملاً قابل انتقال است و از آنجایی که شاخص‌های اصلی پیام‌های جذاب و قابل انتقال یعنی مبهم بودن و ترسناک بودن را با خود دارد، البته ترسی که به واسطه ناآگاهی به وجود می‌آید، اکنون خبر‌های مربوط به ویروس کرونا به شکل پیام‌های ویروسی منتقل می‌شوند و این شروع یک موج خبری سریع و پر از هیجان است.

دو چیزی که برای مخاطب بسیار جالب و سرگرم کننده است؛ سرعت دریافت و انتقال پیام از یک سو و از سوی دیگر هیجانی که به همراه دارد.

بسیاری از افراد متأسفانه بکارگیری رسانه را بلد نیستند، فرقی نمی‌کند این رسانه جمعی باشد یا شبکه اجتماعی شخصی شان باشد، هر کسی به خود اجازه می‌دهد اظهارنظر تخصصی و غیرتخصصی خود را نشر داده و بیشتر جامعه را تحت تأثیر یک اتفاق قرار دهد و جامعه را با رعب و وحشت بیشتری روبرو کند.
 

نقش تفکر انتقادی در پایش مطالب منتشر شده در فضای مجازی

در مواجهه با اخبار چه در تلویزیون، رادیو، فضای مجازی و سایت‌ها بحثی به نام تفکر انتقادی بسیار تأثیرگذار است چرا که مخاطب با داشتن تفکر انتقادی نسبت به مطالب منتشر شده می‌تواند پایش داشته باشد و هر مطلبی را باور نمی‌کند.

باید برای ورود اطلاعات به ذهن نگهبان داشته باشیم و ما از کلمه "چرا" به عنوان این نگهبان یاد می‌کنیم و هر فرد می‌تواند در مقابل هر مطلبی که از هر رسانه‌ای شنید واژه چرا را قرار دهد و به این ترتیب از ورود افسار گسیخته اطلاعات به ذهن خود جلوگیری کرده و مطالب توسط ذهن سنجیده و پایش می‌شود.

در این مواقع بهتر است برای بهداشت روانی خود، عزیزانمان و هموطنانمان در این برهه زمانی احترام قائل باشیم و به عنوان سفیران سواد رسانه‌ای مراقب افکار و اندیشه خود و دیگران باشیم و هر پیامی را بلافاصله برای اعضای خانواده، آشنایان، دوستان و هموطنانمان بازنشر نکنیم.

در مواجهه با پیام‌های کرونایی مثل یک دروازه بان در لحظه دفع پنالتی با دقت، تمرکز و آگاهی عمل کرده و با انتشار اخبار نگران کننده، خود و دیگران را دچار «شکنجه خاموش» نکنیم و به آثار و تبعات اجتماعی و اخلاقی انتشار پیام‌ها توجه داشته باشیم.

عدم زود باورپذیری، تأمل به جای واکنش هیجانی به ویژه در برابر پیام‌هایی که در فضای مجازی با آن رو به رو می‌شویم؛ عدم ارسال سریع محتوا‌های بی پایه برای دیگران و نیز حفظ آرامش در برابر پیام‌های رسانه‌ای از الزامات سواد رسانه‌ای در چنین بحران هایی است
 
انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.