توصیه به کشاورزان جهت جلوگیری از سرمای بهاره

با انجام اقداماتی می‌توان از ورود سرمای بهاره و بروز خسارت به محصولات کشاورزی جلوگیری کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، زاهد حاجی میرزایی مدیرامور باغبانی جهاد کشاورزی استان کردستان با بیان اینکه درختان میوه در معرض سرمازدگی هستند گفت: سوزاندن کاه و کلش و یا بقایای فضولات حیوانی و ایجاد دود و آتش در باغات از راهکار‌های کاهش آسیب‌های سرما زدگی است.

او استفاده از سیستم آبیاری بارانی را جهت جلوگیری از سرمازدگی بهاره ضروری بیان کرد و افزود: در این روش آبیاری، قطرات آب روی شاخ و برگ‌های روبه رشد قرار گرفته و دما گیاه را در صفر درجه نگه داشته و از بروز خسارت جلوگیری میکند.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه بیشترین خسارت به باغات در دما‌های منفی رخ می‌دهد اظهار داشت: میزان بروز خسارت وابسته به مرحله رشد و گلدهی گیاه یا درخت می‌تواند متفاوت باشد.

مدیرامور باغبانی جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: هرچقدر درخت از مرحله جوانه زنی به مرحله تمام گل رشد خود راطی کند و به تشکیل میوه برسد حساس‌تر می‌شود و دما‌های حداقلی حساسیت و آسیب‌های بیشتری را به گیاه وارد می‌کند.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴۷ هزارو ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت باغات استان است گفت: پیش بینی می‌شود امسال ۳۵۰ تن انواع محصولات باغی در استان تولید شود.

انتهای پیام/ع

برچسب ها: هواشناسی ، سرمازدگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.