افزایش عملکرد محصول با انجام کشت انتظاری به جای کشت بهاره دیم

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: تحقیقات کشاورزی نشان می‌دهد که انجام کشت انتظاری به جای کشت بهاره دیم به دلیل فراهم بودن بارش‌های زمستانه و طول دوره رویشی بیشتر، بسیار مناسب بوده و افزایش عملکرد محصول از حداقل 50 تا حداکثر 70 درصد را به دنبال دارد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان هایباشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،علی رخ افروز  معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی به همراه مدیر امور زراعت سازمان و مدیر جهاد کشاورزی مرند از آخرین وضعیت مزارع سبز نخود رقم منصور (کشت انتظاری) که برای اولین بار در شهرستان مرند و در روستای تازه کند آخوندکشت شده است بازدید کردند.

اودر این بازدید ضمن تقدیر و تشکر از مدیر جهاد کشاورزی شهرستان و کارشناسان پهنه دفتر جهاد کشاورزی زنوز در ترویج کشت نخود انتظاری به مزایای کشت پاییزه و انتظاری نخود اشاره کرد و گفت: در کشت پاییزه و انتظاری نخود علاوه بر این‌که امکان استفاده گیاه از آب سبز (آب باران) وجود دارد و زمان گلدهی و رسیدن گیاه با خشکی مواجه شده و موجب افزایش عملکرد خواهد شد.

او افزود: اکنون ارقام خوبی از نخود کشت انتظاری مثل ارقام آتا، آنا، سعید، گوکسو، عادل و منصور را در استان داریم که ضمن پابلند بودن، امکان استفاده از ادوات کشاورزی برای مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت محصول وجود دارد.

او ادامه داد: در صورتی که مراحل کاشت و داشت ارقام پابلند به صورت مکانیزه انجام گیرد، برداشت مکانیزه امکان پذیر بوده و صرفه جویی در وقت و هزینه خواهد شد.

رخ افروز با اشاره به مزایای اجرای طرح کشت حبوباب دیم از بذر ارقام اصلاح شده، تصریح کرد: مهمترین هدف در اجرای این طرح توجه و رعایت تناوب زراعی در اراضی دیم به ویژه گندم است و براساس تحقیقات انجام شده با کاشت حبوبات و علوفه‌های دیم تناوب در اراضی دیم رعایت می‌شود و خارج شدن زمین از حالت آیش به تولید گندم پایدار کمک می‌کند.

اواظهار کرد: کشت انتظاری زمانی انجام می‌شود که احساس کنیم بعد از کشت، سرما از راه می‌رسد؛ بذر نخود در این روش در خاک به صورت انتظار (زندانی) باقی می‌مانند و پس از گرم شدن هوا در اواخر زمستان جوانه می‌زنند و به رشد خود ادامه می‌دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.