به همت دانشجویان مخترع سمنانی؛

تولید قاشق هوشمند برای بیماران پارکینسونی

مخترعان دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان قاشق هوشمند برای بیماران پارکینسونی و کسانی که دچار مشکلات عصبی هستند تولید کردند.

دکتر رضا نقدی سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، با بیان اینکه قاشق هوشمند برای بیماران پارکینسونی توسط دو دانشجوی سمنانی تولید شد، گفت: دو محقق ایرانی و دانشجوی مقطع کارشناسی رشته مهندسی برق دانشکده فنی و حرفه‌ای پسران سمنان توانستند قاشقی را بسازند که می‌تواند از شدت لرزش دست این بیماران کاسته و در خوردن غذا به آن‌ها کمک کند.

او افزود: این دانشگاه می‌کوشد تا از طریق تربیت تکنسین‌ها و مهندسان ماهر، شایسته و کارآفرین و نیز تعامل با مراکز صنعتی و بخش‌های دولتی و خصوصی، زمینه‌های لازم را برای کسب مهارت، ایجاد اشتغال و کارآفرینی برای جوانان سرافراز میهن اسلامی فراهم کند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان بابیان اینکه این دانشگاه در حال حاضر بیش از چهار هزار دانشجو و چهار دانشکده در شهرستان‌های سمنان، شاهرود و امیرآباد دامغان دارد، ابراز داشت: تربیت نیروی انسانی متخصص، کارآفرین و متناسب با فرصت‌های جدید شغلی برای پاسخگویی به نیاز‌های بازار کار در حوزه‌های مهارتی و تکنولوژی و همچنین افزایش اشتغال مولد و کاهش بیکاری، رسالت و مأموریت مهمترین هدفی که این دانشگاه دنبال می‌کند.

رضا نوری یکی از مجریان این طرح، در خصوص قاشق هوشمندی که ابداع کردند،گفت: این قاشق نه تنها مخصوص بیماران پارکینسونی است بلکه کسانی که دچار لغزش و مشکلات عصبی هستند نیز می‌توانند از آن استفاده کنند تا هنگام غذا خوردن مشکلی نداشته باشند.

او افزود: با توجه به اینکه یک درصد افراد مبتلابه این بیماری در ایران زندگی می‌کنند این نیاز می‌طلبید تا شرایط زندگی آن‌ها بهبود یابد از این‌رو در مطالعات خود اقدام به طراحی و ساخت قاشق‌های ویژه برای این دسته از بیماران کردیم.

دانشجوی رشته مهندسی برق دانشکده فنی و حرفه‌ای پسران سمنان با اشاره به وجود موتور‌هایی در داخل این قاشق، ابراز داشت: این موتور‌ها با اندازه‌گیری میزان اغتشاش واردشده به دست متناسب با آن پاسخ می‌دهد یا به‌نوعی حرکت عکس اعمال‌شده را ایجاد می‌کند تا دست تا حدی ثابت بماند از این طریق بیمار می‌تواند بدون نیاز به کمک غذای خود را میل کند.

نوری قابلیت تعویض و شستشوی بخش جلویی قاشق و قابلیت نصب چنگال را از مزیت‌های دیگر این محصول نام برد و تصریح کرد: با تخمین تمامی هزینه‌ها چیزی حدود ۵۰۰ هزار تومان برای ساخت این وسیله صرف شد با توجه به اینکه نمونه مشابه آن پنج میلیون تومان است طبیعتاً ساخت کالای داخلی با همان کیفیت می‌تواند با هزینه کمتری به دست مصرف‌کننده برسد.

این دانشجوی مخترع بابیان اینکه این محصول می‌تواند با اقداماتی، به تولید انبوه برسد، افزود: طراحی این قاشق به این صورت است که با لرزش دست عکس‌العملی معکوس نشان می‌دهد و نمی‌گذارد محتوای درون قاشق به بیرون بریزد و تعادل شخص را حفظ می‌کند.

شایان ذکر است، رضا نوری را در این اختراع مجتبی زارع مقدم یاری رساند و این دو محقق از دانشجویان برتر رشته مهندسی برق دانشکده فنی و حرفه‌ای پسران سمنان هستند.

انتهای پیام / ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار