۳۵۰ هزار اصله نهال در شاهرود تولید شد

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود گفت: به منظور تولید نهال مورد نیاز برای توسعه فضای سبز، ۳۵۰ هزار اصله نهال در این شهرستان تولید شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، محمدرضا کشاورزیان رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود  با بیان اینکه که ۶۰ هزار اصله به صورت قلمه و بقیه به بصورت بذر کشت شد، گفت:کاشت نهال به سبب اثرات مستقیم و غیر مستقیم خود نقش اساسی در امر توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع ایفا می‌کند.

او با اشاره به اینکه شهرستان شاهرود به دلیل واقع شدن در رشته کوه‌های البرز شمالی و جنوبی دارای شرایط آب و هوایی متنوعی است، افزود: این امر موجب تنوع پوشش گیاهی، درختچه‌ای و درختی بالایی در نقاط مختلف شهرستان شده است.

کشاورزیان اظهار داشت: به منظور تولید نهال مورد نیاز این اداره در سال ۱۳۶۲ اقدام به احداث نهالستانی در کیلومتر ۵ جاده بسطام و در مجاورت پارک جنگلی " چغولگیر" نمود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود مساحت این نهالستان را ۱۵ هکتار خواند و بیان کرد: بافت خاک نهالستان" لومی رسی" تا "لومی شنی" است و منبع تأمین آب این نهالستان یک حلقه چاه عمیق با آبدهی ۲۵ لیتر در ثانیه است.

او با بیان اینکه مساحت زیر کشت این نهالستان حدود چهار هکتار در هر سال بوده و مابقی برای آیش و تامین کود سبز در نظر گرفته شده، ابراز داشت: مقداری از این نهال‌ها مانند گلابی وحشی، زرشک و بلوط برای جنگل کاری در عرصه‌های جنوبی البرز تولید می‌شود و همچنین نهال‌هایی شامل سنجد، زبان گنجشک، عرعر، اقاقیا، ارغوان، سرو شیراز و خمره‌ای و نقره‌ای در نیمه اسفندماه هر سال بین مردم توزیع می‌شود.

کشاورزیان ادامه داد: سال گذشته در سطح حدود یک هکتار هشت گونه از گیاهان دارویی مانند آویشن، رزماری، گل محمدی، گل گاو زبان و بادرنجبویه جهت توسعه گیاهان دارویی تولید شد.

 وسعت مراتع و عرصه‌های بیابانی شهرستان شاهرود به ترتیب حدود یک میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار و ۲ میلیون ۳۰۰ هزار هکتار است.
از ۹.۷ میلیون هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد نواحی بیابان و خشک، ۳۸.۵ درصد مراتع، ۲ درصد اراضی کشاورزی و ۳.۶ درصد جنگل است.

انتهای پیام / م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.