همه آنچه باید درباره صفحه نمایش گوشی‌های موبایل بدانید

صفحه نمایش‌های IPS از یک صفحه همیشه روشن در پشت پیکسل‌ها تشکیل شده و یک ردیف فیلتر جلوی این صفحه همیشه روشن قرار می‌گیرد که رنگ هر پیکسل را مشخص می‌کند. در صفحه‌نمایش‌های AMOLED هر کدام از پیکسل‌ها نور مستقل خودشان را دارند و در هر زمان می‌توانند رنگ مورد نظر را به خود بگیرند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، صفحه نمایش سوپر امولد با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ با تراکم پیکسلی ۴۰۸ ppi که می‌تواند ۱۶ میلیون رنگ را به نمایش بگذارد. اگر چندان با مشخصات صفحه نمایش گوشی‌ها آشنا نباشید، احتمالا با شنیدن جمله‌های این چنینی از فروشنده موبایل حسابی گیج شوید. هر کدام از این عبارت‌ها یکی از مشخصات صفحه نمایش را به شما نشان خواهد داد که با مقایسه این ارقام در گوشی‌های مختلف، می‌توانید قبل از مراجعه حضوری به فروشگاه موبایل، متوجه شوید کدام گوشی صفحه نمایش باکیفیت‌تری دارد. این گزارش به شما کمک می‌کند تا بیشتر با مشخصات صفحه نمایش گوشی‌ها آشنا شوید.

صفحه نمایش AMOLED بهتر است یا IPS؟
همه چیز از تکنولوژی ساخت شروع می‌شود. در حال حاضر اغلب گوشی‌های موجود در بازار از یکی دو فناوری AMOLED و IPS استفاده می‌کنند. به طور قطعی نمی‌توان گفت: کدام یک از این دو فناوری برای تولید پنل بهت است، چراکه هرکدام آن‌ها مزیت‌های خاص خودشان را دارند و در زمان‌های مختلف عملکرد مطلوب‌تری از خود نشان می‌دهند. صفحه نمایش‌های IPS از یک صفحه همیشه روشن تشکیل شده است. در این صفحه نمایش‌ها یک ردیف فیلتر جلوی این صفحه همیشه روشن قرار می‌گیرد و با تغییر رنگ فیلتر، شاهد صفحه رنگی خواهیم بود. با این حساب پیکسل‌ها در صفحه‌های IPS نور مستقلی از خودشان ندارند و همه‌چیز زیر سر یک صفحه نمایش همیشه روشن در پشت پیکسل‌ها است. در طرف مقابل صفحه‌نمایش‌های AMOLED به کلی سراغ یک تئوری دیگر برای ساخت نور رفته‌اند. در گوشی‌هایی که از این تکنولوژی استفاده می‌کنند، دیگر خبری از یک صفحه همیشه روشن در پشت پیکسل‌ها نیست. هر کدام از آن‌ها نور مستقل خودشان را دارند و در هر زمان می‌توانند نور را کم یا زیاد کنند.

یکی از مزیت‌های اصلی صفحه نمایش AMOLED مطلق بودن رنگ مشکی در آن‌ها است. چراکه وقتی این صفحه نمایش می‌خواهد رنگ مشکی را نشان بدهد، پیکسل مورد نظر به کلی خاموش می‌شود. در طرف مقابل در صفحه نمایش IPS صرفا یک فیلتر روی صفحه روشن به رنگ مشکی در می‌آید. هرچقدر این فیلتر قوی باشد، باز هم نمی‌تواند به طور کامل جلوی نور صفحه همیشه روشن را بگیرد. برای همین رنگ مشکی در صفحات IPS کمی روشن‌تر از مشکی در صفحات AMOLED است. با این تفسیر می‌توان گفت: صفحات AMOLED کنتراست بسیار بالاتری نسبت به IPS دارند. این مورد در شفافیت صفحه نمایش تاثیر زیادی دارد.

خیلی‌ها معتقدند صفحات AMOLED مصرف باطری کمتری نسبت به IPS دارند. چراکه در زمان تاریک بودن صفحه پیکسل‌ها به کلی خاموش می‌شوند و دیگر نیازی به انرژی نخواهند داشت. این ایده مخالفانی هم دارد. آن‌ها می‌گویند درست است در زمان نشان دادن رنگ مشکی مصرف انرژی AMOLED کمتر است، اما در طرف مقابل زمانی که صفحه نمایش قرار است رنگ سفید را نمایش دهد، این صفحه‌های IPS هستند که انرژی کمتری صرف روشن کردن تمام صفحه می‌کنند. برای همین اگر بیشتر علاقه‌مند به تم‌های مشکی هستید، احتمالا گوشی‌هایی با صفحه نمایش AMOLED برایتان مناسب‌تر باشد و در طرف مقابل اگر تم‌های روشن می‌پسندید یا نور صفحه را عموما بالا می‌برید، صفحه نمایش IPS برایتان گزینه بهتری خواهد بود.

یکی از معایب بزرگ صفحه نمایش‌های AMOLED این است که بعد از مدتی امکان سوختن پیکسل‌ها وجود دارد. بعضی می‌گویند این صفحه نمایش‌ها بعد از مدتی به تصویری که نشان می‌دهند عادت می‌کنند. طوری که مثلا بعد از چند ماه ممکن است پیکسل‌هایی که صفحه اصلی گوشی شما را نشان می‌دادند، در همان حالت باقی بمانند و با تغییر صفحه، همچنان هاله‌ای از صفحه اصلی گوشی را نمایش دهند. این اتفاق در صورتی رخ می‌دهد که شما نور صفحه گوشی‌تان را بیش از حد زیاد کنید. در چنین حالتی در طولانی مدت شاهد هاله در صفحه نمایشتان خواهید بود که نمی‌توان آن را از بین برد.

گفته می‌شود رنگ‌هایی که صفحه نمایش AMOLED نشان می‌دهد، با استاندارد RGB منطبق نیست. برای همین رنگ‌های این صفحه نمایش‌ها غیرطبیعی هستند و ممکن است بعد از مدتی دلتان را بزند. بعضی توصیه می‌کنند اگر می‌خواهید تصاویر را همانطور که هستند ببینید، بهتر است سراغ گوشی‌هایی با صفحه نمایش IPS بروید.

صفحه نمایش گوشی‌های جدید سامسونگ اغلب از نوع Super AMOLED است که نسخه ارتقا یافته AMOLED به حساب می‌آید. آن‌ها از نظر تکنولوژی ساخت رنگ تفاوتی با هم ندارند و در هر دو پیکسل‌ها به طور مستقل روشن و خاموش می‌شوند. تفاوت آن‌ها در حسگر تاچ است. صفحه نمایش‌های Super AMOLED حسگر تاچ پیشرفته‌تری دارند. آن‌ها به جای اضافه کردن یک صفحه تاچ روی صفحه نمایش، حسگر‌ها را داخل LED کار گذاشته‌اند. با این حساب نوری که توسط پیکسل‌ها تولید می‌شود دیگر از فیلتر تاچ عبور نکرده و شفافیت بیشتری دارند.

چرا نسبت تصویر معیار خوبی برای اندازه‌گیری کیفیت آن نیست؟
احتمالا رزولوشن یا نسبت نسبت تصویر در بین مشخصات صفحه نمایش گوشی به چشمتان خورده باشد. اعدادی مشابه ۱۰۸۰*۲۴۰۰ که نشان می‌دهند در طول و عرض صفحه نمایش گوشی، چند پیکسل وجود دارد. این رقم با توجه به ابعاد صفحه نمایش ممکن است تغییر کند. برای مثال بعضی گوشی‌ها صفحه نمایش با طول کمی دارند. از جمله آن‌ها می‌توان به شیائومی redmi note ۸ اشاره کرد که نسبت تصویر در آن ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ پیکسل است. طبیعتا با تغییر ابعاد صفحه نمایش، نسبت تصویر دیگر یکسان نخواهد بود. گوشی‌هایی که صفحه نمایش بزرگتری دارند، عموما نسبت تصویر یا رزولوشن آن‌ها بالاتر است. باید توجه داشته باشید که رزولوشن به تنهایی نمی‌تواند نشان دهنده کیفیت تصویر باشد. چراکه در صفحه نمایش‌های بزرگتر تصاویر باید ابعاد بزرگتری باشد که باکیفیت به نظر برسد. ممکن است یک گوشی صفحه نمایش کوچکتری با همان نسبت تصویر داشته باشد که در این صورت کیفیت آن به مراتب بالاتر خواهد بود. آنچه که می‌تواند کیفیت تصویر را نشان بدهد، نه رزولوشن، بلکه تراکم پیکسل‌ها است.


صفحه نمایش موبایل چقدر دقیق است؟
تراکم پیکسلی به شما نشان می‌دهد دقت صفحه نمایش گوشی مورد نظرتان چقدر بالاست. تراکم پیکسلی که با واحد ppi اندازه‌گیری می‌شود، نشان می‌دهد چه تعداد پیکسل در هر اینچ از صفحه نمایش جاسازی شده است. طبیعتا هر چه تراکم پیکسلی بیشتر باشد، تصاویر جزئیات بیشتری خواهند داشت. تراکم پیکسلی گوشی‌های امروزی عموما رقمی در حدود ۴۰۰ ppi است که در بهترین حالت به ۴۵۰ ppi می‌رسد. گفته می‌شود چشم انسان نمی‌تواند تراکم پیکسلی بالاتر از ۳۰۰ ppi را متوجه شود. احتمالا تا به حال از نزدیک به صفحه لپتاپ نگاه کرده‌اید. چشم انسان می‌تواند از نزدیک پیکسل‌های صفحه نمایش لپتاپ را مشاهده کند، اما این اتفاق در گوشی‌های موبایل کمتر مشاهده می‌شود. چراکه تراکم پیکسلی صفحه نمایش موبایل‌ها بالاتر از ۳۰۰ ppi است.

احتمالا در بین مشخصات گوشی با واحد dpi هم بربخورید. واحد اندازه‌گیری برای تراکم نقاط که نشان می‌دهد در هر اینچ از صفحه نمایش، چند نقطه نورانی وجود دارد. تراکم نقاط هم مشابه تراکم پیکسلی در نشان دادن کیفیت تصویر صفحه نمایش شما را کمک خواهد کرد.

منبع: فرارو

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار