فعالیت ۷۰۰ کارگاه مسگری در استان زنجان

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان از فعالیت ۷۰۰ کارگاه مسگری در استان زنجان خبر داد.

فعالیت ۷۰۰ کارگاه مسگری در استان زنجانبه گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان گفت:هنر مسگری یکی از رشته‌های اصیل، تاریخی و ماندگار شهر زنجان و ایران به شمار می‌رود.
 
او افزود:اشیا و ظروف مسی دست ساز از زمان‌های دور در موزه‌ها قابل مشاهده هستند استفاده از فلز برای رفع احتیاجات بشری پس از سنگ، گل و چوب مورد توجه انسان‌های نخستین قرار گرفت و در این میان «مس» به دلیل سهولت در استخراج و بهره‌برداری، شکل‌پذیری و چکش‌خواری مورد توجه بود.

این مقام مسئول  با بیان اینکه قدمت صنعت دستی مس در زنجان به بیش از یک هزار سال قبل و به دوره ساسانیان بر می گرددگفت: در دوران معاصر نیز واژه مس و مسگری در اذهان عموم تداعی کننده زنجان و بازار مسگران آن بوده است  و خوشبختانه صنعت مس و مسگری در استان زنجان پس از سال‌ها احیا شده و علاوه ‌بر ساخت ظروفی که در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت، تنوع و خلاقیت تا حدودی چاشنی تولیدات جدید شده است.

ارجمند گفت:مسگری نقش مهمی در ایجاد اشتغال دارد و در حال حاضر حدود ۷۰۰ کارگاه مسگری وجود دارد که بیش از ۲هزار نفر در این کارگاه‌ها مشغول به کار هستند.
 
او گفت:مس علاوه بر زیبایی و اصالت هویت، دارای خواص درمانی بسیاری است، به‌گونه‌ای که بسیاری از پزشکان استفاده از ظروف مسی را به بیماران خود توصیه می‌کنند. به همین جهت علاوه‌بر ساخت ظروفی مانند قابلمه و دیگچه‌های مسی، به ساخت سایر ظروف با این فلز گران‌بها همچون کتری، قوری، لیوان نیز توجه شده است.

او ادامه داد:از روش‌های به‌کار رفته برای تزیینات بر روی ظروف مسی در این شهر می‌توان به قلم‌زنی و حکاکی روی مس اشاره کرد علاوه بر آن زیور آلات مسی نیز ساخته شده و مورد توجه قرار گرفته است.

ارجمند اظهار داشت:در حال حاضر حکاکی روی مس در شهر زنجان انجام می‌شود، طرح‌های رایج در حکاکی مس زنجان بیشتر از طرح‌های قدیمی و سنتی ایران الهام گرفته شده است و در بین نقوش مختلف اسلیمی، ختائی، بته جقه، گل و بوته و مکان‌های تاریخی و مناظر شکار حیوانات است که از نگاره‌های عامیانه یا سنتی مایه گرفته است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان گفت:موقع خرید ظروف مسی اصل به راسته مسگران در بازار زنجان، بازارچه‌های صنایع دستی زنجان، مراکز و فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید تا از اصل بودن ظروف مسی اطمینان حاصل کنید.

ارجمند در پایان خاطر نشان کرد: جایگاه مس در زنجان بالاتر از جایگاه کنونی است که در آن قرار دارد و تلاش های ما برای ارتقاء این صنعت در استان ادامه دارد زیرا رشد و توسعه صنعت مس هم به صنعت گران این عرصه و هم به اقتصاد ملی کشور کمک خواهد کرد.
  
انتهای پیام/ن
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.