بهترین زمان یادگیری کلمات زبان چه وقت است؟

تحقیقات نشان می‌دهند که زمان خواب در مورد کودکانی که با یادگیری واژگان جدید مشکل دارند و در مقابل آن مقاومت می‌کنند، زمان ایده آلی برای یادگیری کلمات جدید است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مطالعه جدید نشان می‌دهد که «sleeping on it» می‌تواند توانایی کودکان را در به خاطر سپردن کلمات جدید، به ویژه برای کسانی که مهارت واژگان ضعیفی دارند، بهبود بخشد.

ممکن است این روز‌ها والدینی که به آموزش فرزندان خود در منزل مشغول هستند، متوجه شده باشند که این آموزش چقدر می‌تواند سخت باشد. برای افرادی که سعی در تقویت واژگان فرزند خود دارند، یک روش وجود دارد که می‌تواند به این امر کمک کند: «اجازه دهید کودک شما در هنگام یادگیری واژگان خوابشان ببرد (sleeping on it).»

تحقیقات جدید که در ژورنال Royal Society Open Science منتشر شد نشان می‌دهد که بچه‌های با واژگان کمی ضعیف می‌توانند در صورت یادگیری آن‌ها در عصر و نزدیک به زمان خواب، شانس بهتری برای به یاد آوردن کلمات جدید داشته باشند.

وقتی تردید نشانه خوبی است

«لیزا هندرسون» روانشناس دانشگاه یورک گفت: «وقتی ما کلمات را می ­خوانیم یا می ­شنویم، چندین کلمه کاندید به طور همزمان فعال می‌شوند. اگر «Brexit» را بشنویم، ممکن است «breakfast» را به صورت زودگذر در ذهن فعال کنیم و در مورد آن دچار نوعی تردید شویم که نشانه خوبی است.»

هندرسون اعلام کرد که این مقابله با اصطلاحات جدید تا زمانی که کسی خواب خوبی نداشته باشد اتفاق نمی‌افتد. وی و تیمش می‌خواستند بدانند که یادگیری نزدیک به زمان خواب چقدر مفید است؛ بنابراین تیم از یک تست استفاده کرد تا دریابد که بچه‌های ۸ تا ۱۲ ساله چگونه واژگان جدید را به خاطر می‌آورند. لیست کلمات جدید به بچه‌ها آموخته شد. به این ترتیب شرکت کنندگان در حال یادگیری کلماتی بودند که قبلاً آن‌ها را نشنیده و صدای آن‌ها بسیار شبیه به کلماتی بودند واقعی بودند که قبلاً آن‌ها را می­دانستند. بعضی از بچه‌ها کلمات جدید را صبح و برخی دیگر آن‌ها را در هنگام صرف شام می‌آموختند.

ارزش خواب خوب در شب

به نظر می‌رسد کسانی که واژگان را خوب بلدند تحت تاثیر زمان یادگیری قرار نمی‌­گیرند. با این حال، کسانی که واژگان کمی ضعیف دارند، هنگام یادگیری در عصر بهتر عمل کردند.

هندرسون و تیمش علت این اتفاق را نمی­‌دانند، اما آن‌ها در تلاشند تا آن را کشف کنند. یکی از دلایل احتمالی این است که کسانی که مهارت واژگان ضعیف تری دارند، در وهله اول حافظه ضعیف تری از اصطلاحات را شکل می‌دهند. هندرسون اظهار کرد که یادگیری نزدیک به خواب ممکن است به نجات حافظه ضعیف کمک کند.

نتایج این تحقیق نشان داد که داستان‌های گفته شده هنگام خواب ممکن است فرصتی برای آموزش کلمات جدید به بچه‌ها باشد. این تیم در واقع این آزمایش را با کودکان ۵- تا ۷ انجام و والدین نیز نتایج را گزارش کردند.

هندرسون خاطرنشان می‌کند که کتاب‌های با واژگان خوب مفید هستند و مهم نیست که چه زمانی خوانده شوند. او می‌گوید: خواندن کتاب‌های غنی از واژگان قطعاً در هر ساعت از شبانه روز برای توسعه زبان، سواد آموزی و شرکت در تعامل اجتماعی موفق مفید است.

منبع: ایسکانیوز

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.