سخنگوی وزارت بهداشت:

آغاز به کار مشاغل غیرضروری ممنوع است

جهانپور گفت: در مورد بازگشت به کار، مشاغل تابع مصوبات ستاد هستند و آغاز بکار کلیه مشاغل غیرضروری تا بیستم فروردین ممنوع است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره ادعای ترامپ که ایران درخواست کمک کند تا تحریم‌ها را برداریم، اظهار کرد: ترامپ در برابر دیدگان همه مردم دنیاست و با توجه به بحران کرونا و اینکه کامیون‌های یخچال‌دار اجساد بیماران کرونایی در آمریکا را خارج می‌کنند ادعای کمک به ایران ژست سیاسی است.

جهانپور تصریح کرد: مردم نیاز به بذل و بخشش ایالات متحده آمریکا ندارند و ما کمک‌های آمریکا و رژیم اشغالگر قدس را نمی‌پذیریم. اگر تحریم‌ها برداشته شود ایران می‌تواند نیاز‌های خود را تامین کند اما آنها غذاودارو را از مردم ایران محروم کردند.

او درباره کاهش و افزایش بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه اظهار کرد:‌ کاهش تعداد بیماران بد حال چند علت دارد، ما بیماریابی فعال داریم و تعداد بیماران بدحال کمتر خواهد شد و اینکه اقدام زودهنگام در هفته‌های اخیر بر پیش آگهی بیمار موثرتر خواهد بود و تعداد افراد کمتری وارد فاز بدحالی می‌شوند، باید توجه داشت که بیماران بد حال در بخش آی سی یو و اغلب ۳ تا ۴ هفته بستری هستند و ما با انباشت آماری مواجه هستند، بیمارانی که وضع خوبی دارند ظرف ۷ تا ۱۰ روز مرخصی می‌شوند و تعداد بیماران بستری نسبت به کل به نسبه کاهش، اما تعدادعددی افزایش پیدا خواهد کرد چرا که بیماران قبلی هنوز بستری هستند، اما موارد جدید بد حال کمتر خواهد شد و مراجعات بستری ما کاهش، اما تعداد بیماران مثبت افزایش پیدا کرده است و بسیج ملی مقابله با کرونا تاثیر معناداری بر همه آمار‌های ما داشت.

جهانپور درباره بازگشت به کار دانشجویان مقیم اروپا به ایران اظهار کرد: در مورد هزینه سفر این افراد من اطلاعی ندارم. اگر پرواز اختصاصی از کشور ما برود، احتمالا دولتهزینه را متقبل می‌شود. در مورد بهداشت آنها، برای این عزیزان غربالگری انجام خواهد شد یا اگر در کشور مبداء غربالگری انجام و تست اخذ انجام گرفته باشد، ملاک قرار خواهد گرفت و با پروتلکل بهداشتی برخوردخواهد شد.

آغاز به کار مشاغل خارج از مصوبات ستاد ممنوع است

سخنگوی وزارت بهداشت درباره بازگشت به کار افراد در بخش خصوصی اظهار کرد: در مورد بازگشت به کار، همه مشاغل تابع مصوبات ستاد هستند و کلیه مشاغلی که تا بیستم آغاز به کار آن‌ها ممنوع باشد، هر کارفرمایی مبادرت به بازگشایی کارگاه مربوطه کند، متخلف است و دستگاه امنیتی و انتظامی و قضایی با متخلفین برخورد خواهد کرد و مشاغل ضروری که تابع تعطیلی نیستند می‌توانند طبق پروتکل‌های ابلاغی به محل کار بازگردند و کتاب پروتکل‌های مشاغل را قبل از نوروز تدوین و ابلاغ کردیم و باید سندیکا‌ها آیین نامه را به نها‌های ذیل خود ابلاغ کنند، سلامت از حقوق عامه است و دادستان‌ها ورود و از حقوق مردم دفاع خواهند کرد.

جهانپور درباره کمک سلبریتی‌ها به وزارت بهداشت پس از بحران کرونا اظهار کرد: اکثر سلبریتی‌ها و اینفلوئنسر‌ها و قهرمانان و هنرمندان ورزشی با وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا تماس گرفتند و خود در جل مشارکت مردمی در کمک به بیمارستان‌ها و تجهیز مراکز درمان یاقدام کردند و ممکن است برخی خلاف این‌ها عمل کرده باشند و اقدام به شایعه پراکنی کنند و برخی همیشه خلاف جهت جریان عمومی حرکت م یکنند و ما شاهد مشارکت جدی و انسان دوستانه از همه قهرمانان و ورزشکارانان و هنرمندانبودیم و از همه آن‌ها می‌توان در فرصت مناسب تقدیر کرد و امروز از این اقدامات سازنده تقدیر می‌کنیم.

او درباره کاهش و افزایش بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه اظهار کرد:‌کاهش تعداد بیماران بد حال چند علت دارد، ما بیماریابی فعال داریم و تعداد بیماران بدحال کمتر خواهد شد و اینکه اقدام زودهنگام در هفته‌های اخیر بر پیش آگهی بیمار موثرتر خواهد بود و تعداد افراد کمتری وارد فاز بدحالی می‌شوند، باید توجه داشت که بیماران بد حال در بخش آی سی یو و اغلب ۳ تا ۴ هفته بستری هستند و ما با انباشت آماری مواجه هستند، بیمارانی که وضع خوبی دارند ظرف ۷ تا ۱۰ روز مرخصی می‌شوند و تعداد بیماران بستری نسبت به کل به نسبه کاهش، اما تعدادعددی افزایش پیدا خواهد کرد چرا که بیماران قبلی هنوز بستری هستند، اما موارد جدید بد حال کمتر خواهد شد و مراجعات بستری ما کاهش، اما تعداد بیماران مثبت افزایش پیدا کرده است و بسیج ملی مقابله با کرونا تاثیر معناداری بر همه آمار‌های ما داشت.

او گفت: وزارت بهداشت این روز‌ها اصلی‌ترین مشتری خرید اینگونه وسایل است و کار نظارتی بر قیمت گذاری بر عهده نهاد‌های دیگر است. برخی از کالا‌ها به خصوص در حوزه ملزومات پزشکی ممکن است شامل قیمت گذاری و کمیسیون قیمت گذاری نباشد. ماسک هم تا اوایل شناسایی کرونا در کشور شامل این مورد نبود و پس از آن هم فقط یک نوع ماسک قیمت گذاری شد. نظارت بر بازار این اقلام مربوط به وزارت صمت و تعزیرات حکومتی و نهاد‌های نظارتی است.

غربالگری؛ چشمگیرترین و موثرترین اقدام در مبارزه با کرونا

وی درباره غربالگری کرونا تصریح کرد: چشمگیرترین و موثرترین و مفیدترین اقدامی که در همه روز‌های اخیر در کشور انجام شده و برخی کشور‌های دیگر نیز این کار را آغاز خواهند کرد، سامانه غربالگری است. این کار با سامانه ۴۰۳۰ یا خوداظهاری از طریق سایت انجام شده است. اگر بار مراجعه به بیمارستان‌ها کاهش یافته و به سمت مدیریت کرونا رفته‌ایم، از مسیر بسیج ملی مقابله با کرونا بوده که اولین گام آن خود اظهاری است. در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار نفر برای کمک به ما کار غربالگری و پایش و مراقبت را انجام می‌دهند. نکته مهم آن است که علائم در همه افراد یکسان نیست و قرار نیست هر کس در این سامانه مورد غربالگری قرار گرفت به مراکز درمانی مراجعه کند. برای افرادی که فاقد علائم باشند تنها توصیه‌های بهداشتی را گوش زد خواهیم کرد.۹۸.۸ درصد افرادی که در سامانه ثبت نام کرده‌اند علائم بیماری نداشته‌اند.

وی افزود: نوع غربالگری در کشور ایران مورد تایید و تقدیر سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته است. توجه کنید همیشه راه حل‌های گران قرار نیست اثر بخشی داشته باشد گاهی می‌توانیم با روش‌های ارزان‌تر اقدامات اساسی انجام دهیم.

تمام حواشی داروی فاوپیراویر

جهانپور در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره حواشی داروی فاویپراویر و این موضوع که چطور داروی بدون مجوز یک میلیون واحد تولید شده است، گفت: وزارت بهداشت از ابتدا اعلام کرد که داروی فاوپیراویر در اروپا و آمریکا هم مورد تایید قرار نگرفته است. این دارو در ژاپن برای آنفلوآنزا تولید شده بود و در ژاپن هیچ گزارشی مبنی بر این‌که این دارو در زمینه کووید ۱۹ سودمند است، حتی از طرف شرکت سازنده هم گزارش نشده است. در چین هم این دارو روی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ آزمایش شده و گفته‌اند تاثیر نسبی داشته و حتی مقاله‌ای که در این زمینه منتشر شده بود، پس گرفته شد. به هر حال مقاله محکمی از مطالعه علمی و بالینی مبنی بر اثربخشی داروی فاوپیراویر وجود ندارد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: برخی در فضایی احساسی و از طریق صفحات مجازی اعلام کردند ما محموله اهدایی ژاپن را روی ۳۰ بیمار آزمایش کرده و پاسخ گرفته‌ایم. اگر این صحیح باشد باید نتیجه آن در مجله‌های علمی چاپ شده باشد یا به وزارت بهداشت ارائه کرده باشند که تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

تولید و تجویز فاویپراویر بدون مجوز وزارت بهداشت ممنوع است

وی تصریح کرد: چیزی که از سوی هیچ نهادی در هیچ کشوری تایید نشده، چطور بدون مستندات علمی می‌تواند قابل تایید باشد. اگر کسی قصد تولید یا واردات دارد باید بداند تجویز و توزیع آن منوط به تایید کمیته درمان در وزارت بهداشت و مهر صحت سازمان غذا و دارو در زمینه اثربخشی آن است. در غیر این صورت تولید و واردات آن امکان پذیر نیست.

جهانپور ادامه داد: فاویپراویر برای درمان آنفلوانزا در چین و ژاپن تایید شده و در آمریکا و اروپا تایید نشده است و با توجه به مطالعه‌ای که در چین انجام شده بود، این دارو بر روی موارد متوسط اثربخشی داشته است، اما سطح مطالعات قابل استناد نیست و ۳ هزار دوز ژاپن و ۱۵ هزار دوز صلیب سرخ چین اهدا کرده بودند و در چند بیمارستان اثربخشی آن مورد بررسی است و امیدواریم اثربخشی دارو به تایید برسد و شرکت‌هایی که منتظر تایید دارو هستند ممکن است برای واردات ماده اولیه یا دارو اقدام کرده باشند و در صورتی که اثربخشی در کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا تایید شود بدون مجوز FDA تجویز خواهیم کرد و هیچ نظام دارویی روش تجویز و معرفی را از طریق فضای ممجازی تایید نمی‌کنند و هیچ کسی روش مورد تایید خود را رد نمی‌کند، اما وزارت بهداشت وظیفه دارد که روش‌ها را راستی آزمایی کند.

ادعای نشت اطلاعات هویتی از سوی وزارت بهداشت صحت دارد؟

رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال دیگری درباره ادعای نشت اطلاعات هویتی افراد از سامانه‌های وزارت بهداشت گفت: اطلاعات دقیقی در زمینه نشت اطلاعات نداریم. به هر حال وقتی اطلاعات در سامانه‌هایی قرار می‌گیرد حتی با اجرای تمهیدات اساسی امنیتی، افراد خرابکاری در داخل و خارج مرز‌ها با انگیزه‌های مختلف، سوء استفاده می‌کنند تا اطلاعات سامانه را بتوانند هک کنند و از این اطلاعات، داده‌هایی را استخراج کنند. این موضوع از مسیر سازمان‌های امنیت سایبری پیگیری می‌شود البته هر سامانه‌ای در معرض این خطر وجود دارد.

بازگشت به کار مشاغل و خطر خیز شدیدتر بیماری

وی درباره اجرای فاصله گذاری اجتماعی هوشمند، گفت: هر آنچه امروز به عنوان بسیج ملی مقابله با کرونا اعلام می‌شود ناشی از فاصله‌گذاری اجتماعی یا فیزیکی است که از هفته اول اسفند آغاز و در فروردین تشدید شد. اکنون در وضعیت پاندمیک بیماری قرار داریم و کشور‌های اطراف ما هم درگیر این بیماری هستند و در نمودار‌های شیوع و ابتلا با ما همزمان نیستند. در نتیجه هر وقت این محدودیت کاسته شود، ریسک افزایش ابتلا وجود دارد. آغاز به کار مشاغل باید گام به گام و هوشمندانه انجام شود که پروتکل‌های آن در فاصله گذاری هوشمند به دولت اعلام و پس از تصویب قابل اجرا خواهد بود.

وی افزود: ایران در مقایسه با اغلب کشور‌ها در زمینه مقابله با کرونا چند امتیاز جلو است؛ گروه‌های مختلف مطالباتی دارند و باید با ظرافت و با دقت برنامه ریزی شود. در غیر این صورت ممکن است باعث خیز شدیدتر بیماری شود. اگر به توصیه‌های وزارت بهداشت در این حوزه عمل شود و فاصله گذاری هوشمند در دستور کار قرار بگیرد و مرحله به مرحله اتفاق بیفتد، بازگشت بیماری در شرایط پیک متصور نیست.

جهانپور درباره نامه وزیر بهداشت در واکنش به ابلاغ وزارت صمت مبنی بر بازگشت به کار مشاغل اظهار کرد: وزیر بهداشت به عنوان فرمانده ستاد ملی مقابله با کرونا نامه گلایه آمیز نوشتند چرا که مصوبه با مصوبات ستاد مغایرت دارد و می تواند برای مدیریت کووید 19 دردسرهایی ایجاد کند.

جهانپور گفت: کاهش مرگ و میر با بیماریابی فعال است و برخی کشورها توفیق خوبی در شنناسایی مبتلایان خفیف داشتند و آلمان و کره جنوبی افراد خفیف بیشتری شناسایی کردند و این مسئله در کنترل و کاهش مرگ و میر موثر بوده است.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره استفاده افراد از حمل و نقل عمومی گفت: تا بیستم فروردین همه مصوبات فاصله گذاری ادامه دارد و بار ترافیک حمل و نقل عمومی کمتر خواهد بود و افراد باید فاصله فیزیکی را در مترو و اتوبوسرانی حفظ کنند و پروتکل ها به نهادهای حمل و نقل عمومی ابلاغ شده است و رعایت فاصله فیزیکی در مترو و اتوبوس مهمتر از رعایت فاصله در فضاهای باز خواهد بود.

جهانپور یادآوری کرد: ملاک وزارت بهداشت در فوتی های در منزل گواهی فوت ثبت شده در پزشکی قانونی است و در صورتی که به تشخیص پزشک فرد بر اثر کرونا فوت شده باشد در آمار ثبت خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۸:۱۴ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
با سلام بیش ۲ماه میگذره که درگیر کرونا هستیم ولی همجنان در محل ما قهوه خانه ها باز هستن و جشن هم تولد هم میگیرن چرا هیچ کس نمیاد بالا سر اینا خواهش میکنم رسیدگی کنید از ۱۱صبح تا ۲ شب بازهرهیچ کسم کاری نداره به کارشون منطقه شهریار اندیشه فاز یک روزانه ۱۰۰الی ۲۰۰نفر تجمع دارن ایا در این شرلیط مجاز به فعالیت هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
باشگاه های بدنسازی منطقه ۱۶ به صورت مخفیانه بازه ومتاسفانه هیچ رسیدگی نمیشه ظاهرا قرنطینه فقط مخصوص یک سری از افراده
Germany
ناشناس
۲۲:۱۳ ۱۷ فروردين ۱۳۹۹
با سلام، لطفا خبرنگار محترم، حتما حتما تشریف ببرید ساختمان ستاد وزارت بهداشت و از آقای دکتر نمکی و آقای دکتر حریرچی، سوال بفرمایید که چرا مدیران زیر مجموعه ستاد وزارت بهداشت، مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا را در مورد کاهش پرسنل "اداری" به یک سوم را اجرا نمی نمایند؟، به آقای دکتر نمکی بفرمایید، مصوباتی که مدیران زیرمجموعه خودت از آن تمکین نمی کنند و هر روز همه کارکنان اداری را به محل کار می کشانند؟ چرا انتظار دارند همان مصوبات را دیگران اجرا نمایند؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
Dashti
۱۵:۰۲ ۱۷ فروردين ۱۳۹۹
پوشاکی ها و مغازه های کفش فروشی و این نوع فروشگاه ها هم بسته است؟؟
ولی چیزی که به چشم میخوره اینو نشون نمیده و خیلی ها به دور از چشم شهرداری و... باز کردند.
لطفا شماره ای برای شکایت ها بگذارید.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۰۳ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
کلیه ارگان های دولتی با یک سوم نیرو اغاز بکار کردن ولی شرکتا که هر کدوم ۴۰۰ تا نیرو دارن کلا از امروز شروع بکار کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۸ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
بايد هفته اي يه روز باز باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۳ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
کلی دانشجو تو کشور های دیگست، تو این بحران که همه موندن تو خونشون این چه کاریه واقعا !!!، در هر صورت که باید قرنطینه خانگی باشن یااینجا یا تو کشور دیگه ، خودتون دارید یه موج جدید درست میکنید ، انقد کیت ندارید برای بیماراتون استفاده کنید..... این آدم ها و باید کیت بزنید قرنطینه کنید
بعد حالا اینا افراد واقعا دانشجو هستن؟ آقازاده هم هستن؟
آخرین اخبار