بیمه بیکاری کرونا به همه کارگران پرداخت نمی‌شود

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان گفت: بیمه بیکاری متاثر از شیوع کرونا تنها به کارگران مشمول قانون کار و تامین اجتماعی که به صورت غیرارادی و موقت بیکار شده اند پرداخت می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، علی آشتاب مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان گفت: بیمه بیکاری کرونا بر اساس شیوه نامه اجرایی دستورالعمل مشترک معاونت روابط کار و سازمان تامین اجتماعی ابلاغ ۲۷ اسفند سال گذشته تعیین و پرداخت می‌شود.

او اظهار داشت: بنابراین صرفا بیکاران غیر ارادی مشمول قانون کار که بیمه شده تامین اجتماعی و مشمول قانون بیمه بیکاری بوده و در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا به طور موقت بیکار هستند از مزایای بیمه بیکاری بهره مند می‌شوند.

آشتاب تاکید کرد: بیکاران مشمول قانون بیمه بیکاری ناشی از حوادث غیر مترقبه که در سامانه ثبت نام و تایید شده اند می‌توانند تا سه ماه (اسفند ماه ۹۸ تا اردیبهشت ۹۹) بیمه بیکاری دریافت کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان گفت: بیش از ۷۰۰ کارگر استان به دلیل تعطیلی یا نیمه فعال شدن واحد‌های تولیدی با شیوع کرونا در سامانه دریافت بیمه بیکاری نام نویسی کرده اند که شرایط و خوداظهاری بیکاری این افراد راستی آزمایی می‌شود و پس از آن برای دریافت مقرری بیکاری تا زمان بازگشت به کار دوباره به سازمان تامین اجتماعی معرفی خواهند شد.

آشتاب تصریح کرد: در حال حاضر هیچکدام از کارخانه‌های بزرگ و متوسط استان به دلیل شیوع کرونا تعطیل نشده، برخی واحد‌های تولیدی نیز با تعدیل موقتی نیرو فعال هستند و برخی نیز تعطیل شده اند که تمهیدات لازم برای تامین مالی کارگران ان‌ها تدوین شده است.

او گفت: سامانه ثبت درخواست بیمه بیکاری به منظور نام نویسی غیرحضوری و برخط (آنلاین) متقاضیان در استان راه اندازی شده و کارگرانی که شغل خود را از اسفندماه سال قبل از دست داده‌اند جهت دریافت مقرری تا پایان فروردین امسال فرصت ثبت‌نام دارند.

آشتاب افزود: این سامانه به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، جلوگیری از مراجعه حضوری متقاضیان بیمه بیکاری به اداره‌ها و مراکز کاریابی‌ها و همچنین رعایت سلامت متقاضیان راه‌اندازی شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان اظهار داشت: بر این اساس متقاضیان بیمه بیکاری می‌توانند با مراجعه به سامانه bimebikari.mcls.gov.ir درخواست خود را ثبت کرده و به صورت الکترونیکی آن را پیگیری کنند.

او اضافه‌کرد: متقاضیان پس از ثبت‌نام کد رهگیری با امکان ذخیره و چاپ دریافت می‌کنند که پیام اطلاع‌رسانی پس از ثبت درخواست در سامانه برای متقاضی ارسال می‌شود و نحوه ادامه فرآیند از طریق سامانه نیز اطلاع‌رسانی خواهد شد.

آشتاب گفت: بر اساس تبصره ۲ قانون بیمه بیکاری، بیمه‌شدگانی که به‌علت بروز حوادث قهریه و غیرمترقبه از قبیل سیل، زلزله، جنگ و آتش‌سوزی بیکار می‌شوند با معرفی واحد کار و امور اجتماعی محل از مقرری بیمه بیکاری استفاده خواهند کرد.

او تاکید کرد: همچنین در تبصره ب ماده ۶ این قانون آمده بیمه‌شده مکلف است ظرف ۳۰ روز از تاریخ بیکاری با اعلام مراتب بیکاری به واحد‌های کار و امور اجتماعی آمادگی خود را برای اشتغال به کار تخصصی و یا مشابه آن اطلاع دهد و مراجعه پس از این مدت با عذر موجه و با تشخیص هیات حل اختلاف تا سه ماه امکان‌پذیر خواهد بود.

در حال حاضر سه هزار نفر در استان لرستان بیمه بیکاری دریافت می‌کنند.

 

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امین بیک محمدی
۲۲:۵۱ ۲۱ فروردين ۱۳۹۹
سلام
بیمه بیکاری کرونا را خبر ندادند ومن لیست اسفند را رد کردم وبعد برای بیمه بیکاری کرونا ثبت نام کرد ام چاره چیست؟
آخرین اخبار