گاردین: آمریکا قصد خروج از پیمان «آسمان‌های باز» را دارد

روزنامه گاردین به نقل از منابع آگاه نوشت دولت آمریکا به زودی در بیانیه‌ای خروج رسمی این کشور از پیمان «آسمان‌های باز» را اعلام می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه انگلیسی «گاردین» به نقل از دو مقام آگاه نوشت مارک اسپر، وزیر دفاع، و مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا، در نشست شورای امنیت ملی بر سر خروج از پیمان «آسمان‌های باز» به توافق رسیدند.

بر اساس این گزارش، دولت آمریکا در بیانیه‌ای که قرار است طی روز‌های آتی اعلام شود، خروج رسمی این کشور از این پیمان را اعلام کند. با این حال آمریکا تا چند ماه بعد از این تاریخ همچنان به این پیمان پایبند خواهد ماند تا اگر رئیس‌جمهور دیگری به غیر از «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو (آبان ماه) به روی کار آمد بتواند این تصمیم را لغو کند.

ذخیره پولی که باید برای جایگزین کردن دو هواپیمای بوئینگ آمریکایی به منظور استفاده در پرواز‌های شناسایی تحت این معاهده، هزینه شود، یکی از دلایل اسپر برای موافقت با خروج از آن است. کنگره آمریکا ۴۱.۵ میلیون دلار برای جایگزین کردن این هواپیما‌ها تصویب کرد، اما وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد بودجه‌ای برای انجام آن ندارد. 

آمریکا بار‌ها روسیه را به نقض این پیمان متهم کرده است. روسیه با رد این ادعاها گفته است در صورت خروج آمریکا از پیمان آسمان‌های باز مسکو آمادگی نشان دادن هرگونه واکنشی را دارد.

بر اساس پیمان آسمان‌های باز، که در سال ۱۹۹۲ امضا و یک دهه بعد اجرایی شد، اعضای این پیمان اجازه انجام پرواز هواپیما‌های تجسسی بر فراز کشور‌های عضو این پیمان را دارند. بیش از ۳۰ کشور، این پیمان را که به منظور افزایش شفافیت فعالیت‌های نظامی تهیه شده بود، امضا کرده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار