مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد؛

۵ هزار میلیارد تومان به صندوق بیمه بیکاری اختصاص داده شد

بابائی گفت:بر اساس مصوبه دولت مقرر شدمبلغ ۵ هزار میلیارد تومان به صندوق بیمه بیکاری تخصیص داده شود.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود بابائی تصریح کرد: به منظور جلوگیری از مراجعه حضوری و ازدحام ارباب رجوع در محل ادارات کار و کاریا بی ها‌ی غیر دولتی، سامانه‌ای در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با نشانی bimebikari.mcls.gov.ir طراحی شده است تا افراد مشمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی که مشمول قانون بیمه بیکاری نیز باشند بتوانند با مراجعه به این سامانه، با وارد کردن اطلاعات شغلی و شخصی خود نسبت به تکمیل در خواست خود اقدام کنند.

بابایی، با بیان اینکه طبق بند ب ماده ۶ قانون بیمه بیکاری، افراد بیکار شده حد اکثر ۳۰ روز فرصت دارند تا مراتب بیکاری خود را به ادارات تعاون کار و رفاه اجتماعی اعلام کنند افزود: ثبت در خواست بیمه بیکاری در این سامانه به منزله رعایت این بند قانونی نیز بوده است.

وی تصریح کرد: دستور العمل مشترکی در تارخ ۲۷/۱۲/۱۳۹۸ از سوی معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی به امضا رسید و مقرر شد که در همین رابطه شیوه نامه اجرایی نیز از سوی ادارات کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری و امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی به منظور نحوه اجرا و چگونگی بهره مندی متقاضیان تهیه شود که این شیوه نامه نیز در تاریخ ۱۱/ ۱/ ۱۳۹۹ به امضای مشترک معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی رسید و به تمامی استان‌ها ابلاغ شد.

بابایی اظهار داشت: بر اساس این شیوه نامه، ۱۰ گروه فعالیت و زیر بخش‌های اقتصادی به عنوان فعالیت‌هایی که متاثر از ویروس کرونا بوده اند و به صورت غیر مترقبه کسب و کار آن‌ها دچار آسیب شده و کارگران این فعالیت‌ها نیز مشمول قانون کار و بیمه بیکاری باشند می‌توانند برای مدت سه ماه از مزایای بیمه بیکاری طبق ضوابط قانونی بهره‌مند شوند.

وی در این رابطه افزود: همچنین برای سایر بنگاه‌هایی که جزو ۱۰ گروه شغلی مذکور نبوده، اما به دلیل اثرات ناشی از این ویروس ناچار به کاهش فعالیت و تعدیل بخشی از نیروی کار خود شده اند نیز با تشخیص مدیران کل تعاون کار و رفاه اجتماعی و تامین اجتماعی استان می‌توانند از مزایای بیمه بیکاری استفاده کنند.

وی ابراز امیدواری کرد: با تخصیص این تسهیلات به صندوق بیمه بیکاری بتوانیم هرچه سریعتر بهمشمولین ماده ۲ قانون بیکاری که به طور غیر ارادی کار خود را ازدست داده اند و در چارچوب ضوابط قانونی مشمول مقرری بیمه بیکاری می‌شوند، خدمات قانونی ارائه دهیم.

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه مقرری بیمه بیکاری صرفا به افرادی که مشمول قانون کار، قانون تامین اجتماعی و قانون بیمه بیکاری هستند تعلق می‌گیرد افزود: سایر بیمه شدگان از جمله بیمه‌های خاص، مشاغل آزاد، خویش فرمایی، بیمه کارگران ساختمانی، قالیبافان رانندگان حمل و نقل شهری و ... که از شمول قوانین ذکر شده مستثنی شده اند را شامل نمی‌شود.

وی تاکید کرد: افراد دارای شرایط استفاده از مقرری بیمه بیکاری باید سه شرط مشمول قانون کار، مشمول تامین اجتماعی و مشمول قانون بیمه بیکاری را دارا باشند.

بابایی با بیان اینکه معیار تصمیم گیری و تصمیم سازی صرفا ثبت نام در سامانه درخواست نیست افزود: علاوه بر ثبت نام در این سامانه باید سه شرط یاد شده نیز در مورد آن‌ها محرز شود.

وی خاطر نشان کرد: پس از ثبت نام متقاضیان، فهرست آنان برای صحت سنجی به سازمان تامین اجتماعی ارسال و سپس بر اساس اعلام این سازمان، برای افرادی که فاقد شرایط قانونی بوده و مشمول استفاده از این مزایا نیستند، پیامک جداگانه‌ای مبنی بر عدم احراز شرایط ارسال می‌شود.

بابائی افزود: برای افرادی که براساس ضوابط قانونی حائز شرایط شده اند نیز پیامک جداگانه‌ای مبنی بر ورود مجدد به سامانه و درج نام و کد شعبه تامین اجتماعی مربوطه و همچنین حساب بانکی فرد ار سال می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام میشه بفرماید بعد تائید ک بیمه بیکاری تعلق گرفته


کی بحساب واریز میشه

چون ما نزدیک یک ماه هس ثبت نام کردیم تائیدم شده ولی هنوز خبری نیس
Iran (Islamic Republic of)
نادیا
۱۲:۰۰ ۳۰ فروردين ۱۳۹۹
سلام . بنده در 16 فروردین در سامانه بیمه بیکاری کرونا ثبت نام کردم ولی تا امروز که 30ام فروردین هست پاسخی مبنی بر شمول یا عدم شمول دریافت نشده. میشه سریعتر اقدام کنید تا تکلیفمون روشن بشه؟ ممنون
آخرین اخبار