بحران مصنوعی ترامپ در عراق

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: آمریکا برای خارج نشدن از عراق به دنبال ایجاد بحران است و تلاش دارد تا «عدنان‌الزرفی» را که گزینه غربی-‌صهیونیستی است به نخست‌وزیری برساند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دونالد ترامپ که برای مقابله با ویروس کرونا در کشورش به یک آشفتگی مدیریتی رسیده و در هراس است که مبادا با مقابله گروه‌های مردمی عراق، تلفات بیشتری در پایگاه‌های نظامی‌اش بدهد، به توصیه مشاورانش دست به اقداماتی زده و برای کاهش تلفات تصمیم به جابه‌جایی و انتقال تجهیزات نظامی خود به دو پایگاه نظامی در عراق گرفته است؛ موضوعی که «سیدهادی سیدافقهی» کارشناس مسائل غرب آسیا  بر آن تاکید می‌کند و می‌گوید: آمریکا برای خارج نشدن از عراق به دنبال ایجاد بحران است و تلاش دارد تا «عدنان‌الزرفی» را که گزینه غربی-‌صهیونیستی است به نخست‌وزیری برساند.

در روز‌های اخیر آمریکایی‌ها بر حجم تحرکات نظامی، امنیتی، سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی‌شان در عراق و انتقال حجم سنگینی از تجهیزات و نیرو‌های انسانی از پایگاه‌های بسمایه، القائم، القیاره و التاجی به پایگاه هوایی عین‌الاسد و پایگاه حریر در کرکوک افزوده‌اند؛ اقدامی دفاعی که نشان‌دهنده هراس نظامیان تروریست آمریکایی از دادن تلفات بیشتر در برابر حملات مردم عراق دارد.

رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به شکلی کم‌سابقه از احتمال حمله گسترده نیرو‌های اشغالگر آمریکا به مواضع نیرو‌های حشد الشعبی که رسما و بر اساس قانون اساسی بخشی از نیرو‌های مسلح عراق هستند، گزارش می‌دهند. این مساله به اندازه‌ای در سطحی گسترده تبلیغ می‌شود که حتی مقامات سیاسی عراقی به‌ویژه عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر مستعفی عراق نیز نسبت به هرگونه اقدام نظامی آمریکا هشدار داده و نیرو‌های حشدالشعبی نیز طی بیانیه‌های مختلف از آمادگی برای مقاومت و پاسخ به هر گونه تهاجم اشغالگران سخن به میان آورده‌اند.

گویا قصد آمریکا از رسانه‌ای‌کردن این موضوع بیشتر جنگ روانی است چرا که اگر بخواهد دست به اقدامی نظامی در عراق بزند آنگونه که مقامات عراق و محور مقاومت تاکید کردند، با پاسخ قاطعی مواجه می‌شود. این اقدامات در حالی مطرح می‌شود که بحث نخست‌وزیری «عدنان الزرفی» که اتفاقاً دارای شخصیتی متمایل به آمریکاست در بغداد دنبال می‌شود و از سویی دیگر ویروس کرونا با گسترشی که در بیشتر کشور‌ها به خصوص آمریکا شیوع یافته است به موضوعی تبدیل شده که دونالد ترامپ در تلاش است تا افکار عمومی را از کم‌کاری‌هایش در این‌باره به سویی دیگر معطوف کند. علاوه بر این ترامپ بیشتر در پی آرام نگه داشتن وضعیت تا موعد انتخابات ریاست جمهوری است. گزارش‌ها حاکی از آن هستند که آمریکا قصد دارد دو سامانه دفاع موشکی «پاتریوت» و سی-رامس (C-RAMS) در پایگاه‌های نظامی عین‌الاسد و حریر مستقر کند. نکته قابل توجه در این میان آن است که همزمان با این اقدام تدافعی که به‌طور واضح ناشی از شکست آمریکایی‌هاست، سطحی بزرگ از تبلیغات رسانه‌ای مبنی بر حمله سنگین به حشد الشعبی به راه افتاده است.

شواهد امر نشان می‌دهد این اقدام آمریکا بیش از آنکه مبتنی بر واقعیات میدانی توانمندی آمریکا برای رویارویی با گروه‌های مقاومت در خاک عراق باشد، نوعی جنگ روانی برای کمرنگ جلوه دادن عقب‌نشینی در برابر نیرو‌های محور مقاومت و آغاز نوعی جنگ روانی علیه نیرو‌های حاضر در محور مقاومت است. تلاش رسانه‌های سعودی برای بحرانی جلوه دادن شرایط عراق آنگونه که منابع خبری درعراق گزارش می‌دهند، اطلاعات دقیقی در اختیار دارند که برخی مشاوران «دونالد ترامپ» به وی توصیه کرده‌اند برای کاهش فشار افکار عمومی و شخصیت‌های سیاسی رقیب در آمریکا درباره ناکارآمدی فاجعه‌بار دولت در کنترل شیوع ویروس کرونا، لازم است بحرانی مصنوعی در منطقه با اولویت عراق ایجاد شود. براساس اخبار اعلام‌شده از سوی این منابع عراقی، مقامات پنتاگون و سیا با این رویکرد مخالفت کرده و اجرای آن را گام نهادن در مسیری بسیار خطرناک و غیرقابل پیش‌بینی عنوان کردند، اما وزارت خارجه آمریکا بر آن اصرار دارد.

دخالت‌های آمریکا در امور عراق در حالی شدت یافته است که هفته گذشته نیز «امانوئل مکرون» رییس‌جمهوری فرانسه با «برهم صالح» رییس‌جمهوری عراق به گفت‌وگوی تلفنی پرداخت و در خصوص احتمال ایجاد شرایط غیرمنتظره در عراق نیز اعلام نگرانی کرد؛ موضوعی که رسانه‌های سعودی با بحرانی جلوه دادن شرایط عراق تلاش دارند تا با هماهنگی یا بدون هماهنگی با آمریکا دست به اقداماتی در این کشور بزنند تا بهانه‌های لازم برای افزایش تنش نظامی شکل گیرد.

واکنش ایران به تحرکات نظامی آمریکا
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز روز چهارشنبه با واکنش به تحرکات نظامی آمریکا در عراق اعلام کرد: در حالی که دبیرکل سازمان ملل متحد و جامعه جهانی بر توقف اقدامات تنش‌زا و جنگ‌طلبانه در شرایط شیوع کرونا تاکید می‌کنند، این تحرکات خلاف خواسته رسمی و اعلام‌شده دولت، پارلمان و مردم عراق و تشنج‌آفرین است و می‌تواند وضعیت منطقه را به بی‌ثباتی و شرایطی فاجعه‌بار سوق دهد. این در حالی است که برخی رسانه‌ها ضمن اشاره به سفر سردار قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به عراق، این موضوع را به مساله تهدید و عملیات نظامی آمریکا گره زده‌اند. برخی رسانه‌های معاند نیز به نشر شایعه شهادت سردار در سوریه به دنبال حملات اخیر اسرائیل به شرق حمص در این کشور پرداخته‌اند تا به زعم خود رژیم با درگیر‌کردن افکار عمومی، برای چنین عملیاتی زمینه‌سازی کنند. هدف آمریکا از این عملیات روانی، رهایی از تبعات ضربات و شکست‌هایی است که در عراق متحمل شده و در عین حال دولت ترامپ قصد دارد افکار عمومی داخل را به نحوی از فاجعه کرونا که کشورش را درگیر کرده است، منحرف کند. برخی نیز گفته‌اند عملیات روانی آمریکا مرتبط با روند تشکیل دولت و اعمال فشار بر عراقی‌ها برای روی کار آمدن «عدنان الزرفی» است که به‌عنوان نامزد نزدیک به آمریکا شناخته می‌شود.

سیدافقهی: آمریکا برای خارج نشدن از عراق به دنبال ایجاد بحران است
موضوعی که «سید هادی سید افقهی» کارشناس مسائل غرب آسیا برآن تاکید دارد و عنوان کرد: تحرکاتی که آمریکا در عراق دنبال می‌کند را می‌توان بر چند گمانه تحلیل کرد. نخست اینکه پس از اقدام تروریستی دونالد ترامپ در به شهادت رساندن سردار سلیمانی انجام داد، هم عراق و هم ایران در سطوح مختلف پارلمانی، سیاسی، لشکری و مردمی عکس‌العمل نشان دادند و همچنین رهبر انقلاب در سخنانی تاکید کردند که آمریکا باید از منطقه اخراج شود. این واکنش‌ها و خط و نشان حضرت آقا، موجب شد تا آمریکا روی سخنان رهبری حساب باز کند. آمریکا می‌داند که نقطه عزیمت اخراجش از منطقه در عراق است و به این خاطر است که عراق را به کانون موج بحران تبدیل کرده است.

هراس ترامپ از دادن تلفات نظامی
سید افقهی با اشاره به اینکه آمریکا برای ادامه اشغالگری در منطقه راهبردی دیگر در پیش گرفته است، افزود: آمریکا پس از اقدام پارلمان عراق در تصویب قانونی مبنی بر اخراج نیرو‌های آمریکایی از عراق، حساسیت نشان داد و اعلام کرد که نیرو‌های سازمانی حشد الشعبی را مورد هدف قرار می‌دهد که نمونه آن را دیدیم که با بمباران مقر‌های حشد الشعبی تعدادی از رزمندگان آن‌ها را به شهادت رساند؛ اما تاکید نیرو‌های مردمی در عراق، اخراج آمریکا از این کشور است و گروه‌های مجاهدی از دل حشد الشعبی بیرون آمدند که مصمم بر اخراج تروریست‌های آمریکایی از عراق هستند و تاکنون موفق شدند عملیات‌هایی علیه پایگاه‌های نظامی آمریکا در این کشور انجام دهند. اقداماتی که وحشت آمریکا را به دنبال داشته و در هراس است که مبادا این حملات افزایش یابد و تلفات بیشتری بدهد. از این رو است که برای کاهش این آسیب‌ها، حالت تدافعی به خود گرفته و پایگاه‌های نظامی خود را در عین‌الاسد متمرکز کرده است.

«عدنان الزرفی»، گزینه آمریکا برای نخست‌وزیری
این کارشناس مسائل عراق با اشاره به اینکه رییس‌جمهوری عراق دنباله‌روی سیاست‌های آمریکا در این کشور است، تصریح کرد: «برهم صالح» برای اینکه طرح‌های آمریکا را دنبال کند، از نخست‌وزیری «عدنان الزرفی» حمایت می‌کند چرا که این شخص مخالف اخراج نیرو‌های نظامی آمریکا از عراق است و نگاهی صهیونیستی دارد که می‌تواند دنباله‌روی سیاست‌های غربی -عبری در منطقه و کشورش باشد؛ اما مردم به این انتخاب واکنش نشان دادند و انتخاب او را مردود می‌دانند. در کنار همه این اقدامات آمریکا مدتی است بر اثر گسترش ویروس کرونا، به یک سوء‌مدیریتی در این‌باره رسیده است و ترامپ برای اینکه توجه رسانه‌ها و افکار عمومی را به دیگر موضوعات جلب کند، چه جایی بهتر از خاورمیانه و عراق. از این رو است که طرح تدافعی پایگاه‌های نظامی خود و استقرار موشک‌هایی را در آن رسانه‌ای کرده و برخی سخنان تهدیدآمیز هم عنوان می‌کند تا توجه افکار عمومی خود را از سوء‌مدیریت کشورش در مهار ویروس کرونا را دور کند.

حماقت ترامپ
وی افزود: البته نباید انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را که تا چهار ماه دیگر برگزار می‌شود، فراموش کرد، دونالد ترامپ می‌داند که با حمله یا درگیری نظامی در عراق، انتخابات را از دست می‌دهد و به این خاطر است که بیشتر کارشناسان معتقدند گزینه‌های نظامی ترامپ در عراق شکل نمی‌گیرد، اما اگر هم بخواهد ترامپ حماقتی در این‌باره هم انجام دهد این نیرو‌های مردمی و حشد الشعبی عراق هستند که پاسخ محکمی به تجاوزات آمریکا خواهند داد. این کارشناس مسائل عراق، با اشاره به اینکه ایران دست برتر را در منطقه دارد، افزود: البته با رویکرد‌هایی که برهم صالح و آمریکا در عراق در پیش گرفتند، بعید است که «عدنان الزرفی» نخست‌وزیر شود و این احتمال وجود دارد که خود عادل عبدالمهدی امور دولت را ادامه دهد یا فرد دیگری این پست را برعهده گیرد.

 

منبع: صبح نو

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار