زیان هزار و ۶۰۰ میلیارد ریالی گردشگری گلستان از کرونا

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: شیوع کرونا و تعطیلی فعالیت‌های گردشگری فقط در ماه‌های اسفند پارسال و فروردین تا اردیبهشت امسال هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال زیان وارد کرد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، احمد تجری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: به طور میانگین همه ساله در اسفند ۳۵ درصد، در نیمه نخست فروردین ۹۰ درصد و نیمه دوم این ماه ۳۵ درصد و در اردیبهشت نیز ۳۵ درصد از ظرفیت مراکز اقامتی مانند هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها و متل‌های گلستان توسط مسافران استفاده می‌شود که با شیوع کرونا و توقف سفرها، این بخش‌ها متحمل بیش از ۸۶۰ میلیارد ریال خسارت شدند.

او افزود: دفاتر خدمات مسافرتی، واحد‌های پذیرایی، اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی، سفره‌خانه‌ها، مهمانپذیرها، راهنمایان گردشکری و مراکز آموزش گردشگری در جایگاه‌های بعدی خسارت وارده ناشی از توقف سفر‌ها به دلیل شیوع کرونا قرار دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: واحد‌های تولیدی بعد از رفع بحران کرونا می‌تواند فعالیت خود را آغاز کنند، اما خسارات به تاسیسات گردشگری به دلیل بار روانی و مشکلات اقتصادی که در جامعه به وجود آمده و باعث کاهش اهمیت سفر‌ها شده تا مدت‌ها ادامه خواهد داشت.

تجری ادامه داد: از بین رفتن بار منفی کرونا پس از مهار این بیماری و بازگشت رونق مجدد به گردشگری، حداقل یک سال به طول خواهد انجامید که در این دوره رکود باید با ارایه راهکار‌های مناسب از حجم ضرر فعالان این حوزه کم کرد.

به گفته وی، وزارت بهداشت برنامه ریزی کرده تا بعد از مهار کرونا و با هدف بهتر شدن روحیه کارکنان خود، آنان را به سفر بفرستد که فعالان حوزه‌های گردشگری گلستان با ارایه تخفیف‌های ویژه و معرفی بهتر جاذبه‌های استان می‌توانند سهم زیادی از این سفر‌ها داشته باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان افزود: این اداره کل با برآورد میانگین خسارات وارده به تاسیسات گردشگری، چند راهکار تهیه و برای جبران بخشی از آن‌ها، پیشنهادات خود را به استانداری و وزارت میراث فرهنگی ارایه کرد.

تجری ارایه کمک‌های بلاعوض، پرداخت بخشی از هزینه حامل‌های انرژی مراکز گردشگری در ایام تعطیلی، فراهم کردن تمهیدات لازم برای ایجاد تنفس حداقل ۶ ماهه برای بازپرداخت تسهیلات، تخصیص منابع مالی به ۲ بخش گردشگری و صنایع دستی برای پرداخت بخشی از بیمه تامین اجتماعی کارکنان، پرداخت مالیات تاسیسات گردشگری به سازمان امور مالیاتی با تسهیلات اقساطی با تنفس یک ساله، اعطای معافیت مالیاتی به پروژه‌های گردشگری و پرداخت وام کم بهره به راهنمایان گردشگری و فعالان صنایع دستی را از جمله این راهکار‌ها برشمرد.

بیش از ۴۵۰ هتل، هتل آپارتمان، متل، دفاتر خدمات مسافرتی، مهمانپذیر، خانه مسافر، واحد‌های بوم‌گردی و پذیرایی برای خدمات رسانی به مسافران و گردشگران در گلستان وجود دارد که به دلیل شیوع کرونا فعالیت همه آن‌ها تعطیل است.

۳ هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم در بخش‌های گردشگری گلستان مشغول فعالیت هستند.

گلستان بین ۲ قطب گردشگری شمال کشور و زیارتی مشهد قرار داشته و به دلیل میزبانی از اقوام متعدد شامل فارس، ترکمن، سیستانی، ترک (آذربایجانی و قزلباش)، مازندرانی، بلوچ و قزاق‌ها به نگارستان ایران مشهور است.

برج قابوس با بیش از هزار سال قدمت متعلق به سده چهارم هجری، تنها اثر ثبت جهانی شده گلستان است که در گنبدکاووس قرار دارد.

انتهای پیام/پ

برچسب ها: گندمکاران ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.