از دست دادن حس چشایی و بویایی از علائم ابتلا به کرونا است؟

علائمی مانند تب، تنگی نفس و سرفه نشان دهنده ابتلا به کرونا هستند که در افراد با علائم شدید و خفیف بروز پیدا می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالوهاب برادران، متخصص قلب و عروق درباره علائم ویروس کرونا گفت: علائمی مانند تب، تنگی نفس و سرفه نشان دهنده ابتلا به کرونا هستند که در افراد با علائم شدید و خفیف بروز پیدا می‌کنند.

او افزود: ۹۸ درصد در ابتلای بیماری کرونا دچار تب می‌شوند و البته ممکن است تب آن‌ها شدید نباشد، ۷۶ درصد مبتلایان دچار سرفه، ۵۵ درصد دچار تنگی نفس، ۴۴ درصد دچار ضعف بی حالی خواهند شد که با علائمی نادر مانند خلط سینه و اسهال همراه خواهد بود.

این متخصص قلب و عروق تصریح کرد: متخصصان عقیده دارند که از دست دادن حس چشایی یا بویایی از علائم ابتلا به کرونا هستند و ۸۰ درصد کسانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند نیاز به بستری در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها ندارند و با استراحت در خانه بهبود می‌یابند، اما آن دسته از بیمارانی که تنگی نفس با تشدید تب دارند باید حتما برای بستری شدن به این مراکز مراجعه کنند.

برادران ادامه داد: میانه دوره نهفتگی بیماری ۵ روز بوده و اکثر افراد پس از ۳ الی ۵ روز دچار علائم بالینی خواهند شد و مبتلایان بدون تنگی نفس با تب شدید اگر در گروه الف یا ب قرار بگیرند باید برای بررسی وضعیت ریه‌ها به بیمارستان مراجعه کنند؛ ناگفته نماند که گروه الف که به این بیماری مبتلا می‌شوند از نظر سیستم ایمنی ضعیف هستند و گروه ب دچار بیماری‌های زمینه‌ای مانند قلبی، ریوی، دیابت و ... هستند.


بیشتر بخوانید: آغاز به کار مشاغل غیرضروری ممنوع است/گیاه خوش عطری که دشمن سلامتی بانوان باردار است/ خنثی سازی ویروس کرونا تا یک سال با واکسن جدید


این متخصص قلب و عروق اظهار کرد: تاکنون انتقال آلودگی از طریق افراد بدون علامت کم بوده مگر اینکه افراد در اماکن عمومی و شلوغ یا در آی سی یو‌ها و مراکز درمانی بیمارستان‌ها قرار بگیرند و از آنجایی که طی چند روز اخیر در مورد دارو‌های والزارتان و لوزارتان بحث شده است مصرف این دارو‌ها هیچ تاثیری در ابتلا به کرونا ندارد و ادامه مصرف آن‌ها هیچ مشکلی نخواهد داشت.

برادران گفت: ۲۸ درصد افرادی که به بیماری‌های قلبی مبتلا هستند ممکن است دچار بیماری کرونا شوند که در اینصورت رعایت توصیه‌های وزارت بهداشت امری لازم و ضروی است.

وزارت بهداشت جهانی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که در صورت رعایت اصول بهداشتی مانند شستشوی مداوم دست‌ها با آب و صابون یا مایع قبل و بعد از انجام هرکاری، استفاده از ماسک و دستکش در امکان عمومی، پرهیز از تجمع در اماکن عمومی مگر در موارد ضروری، پیشگیری از دست دادن و روبوسی و ماندن در منزل است.


بیشتر بخوانید: آغاز به کار مشاغل غیرضروری ممنوع است/گیاه خوش عطری که دشمن سلامتی بانوان باردار است/ خنثی سازی ویروس کرونا تا یک سال با واکسن جدید


خروج از منزل در این وضعیت قرمز تنها بازی با جان و روح دیگران است؛ به این معنا که اگر شما فردی ناقل به ویروس باشید با قرار گرفتن در کنار دیگران آن‌ها را هم حتما به ویروس منتقل خواهید کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نفس
۱۴:۴۳ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
سلام. من سه روزه حس بویایمو از دست دادم سرفه خلط دار دارم بدن درد دارم سر درد و احساس خستگی دارم هیچ طعمی رو هم حس نمیکنم نگرانم میشه بگید چه بیماریه ??? آیا کروناست یا آنفولانزا ?
Iran (Islamic Republic of)
آرزو
۱۴:۴۰ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
سلام من هفته پیش یهو حس بویایی وچشایی ازدست دادم کمی هم کتف درد داشتم چندوروزه شکم درد هم دارم تب نداشتم سرفه هم تک وتوک بعضی وقتا شبا البته خیلی کم اما الان حس بویایی و چشاییم برگشته اگه کرونا باشه چون حسم برگشته دارم خوب میشم یا ممکنه به ریه هام آسیب بزنه نیاز به عکس ریه هست انجام بدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
با سلام من به مدت سه روز دل پیچه ومعده درد وبی حالی دارم و الان حس بویای و کمی چشایی رااز دست دادم و اشتها ندارم آیا غلام کرونا است لطفا راهنمای کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۹ ۰۳ تير ۱۳۹۹
سلام من هم چهار پنج روز حس بویای و چشای مو از دست دادم دکتر هم رفتم گفت کرونا ندارم اما الان نگران شدم این مطالب رو خوندم چی کار کنم لطفا راهنمایی کنید ممنون
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۵:۳۵ ۰۲ تير ۱۳۹۹
میخواستم از همه هموطنام برای اینکه تجربیاتشونو اینجور جاها به اشتراک میذارن تشکر کنم،این حس مسولیت و انسان دوستی رو نشون میده،گذشته از اینکه میتونه راهگشا برای عده ای باشه!از جمله خود من که باخوندنشون حسابی دلگرم شدم!با این فرمون ادامه بدید...ممنون.
Russian Federation
ناشناس
۱۵:۵۴ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
من امروز بعد دوهفته اسهال وتازگی دل پیچه شدید حس چشایی وبویایی از دست دادم. دوتابچه کوچیک دارم. خیلی نگرانم اوناهم بگیرن.امکان‌ش هست؟ الان آخر بیماری است یاابتداش؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۷ ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
سلام دوستان
من و همسرم بعد از یک روز تب حس بویای و چشایی مون رو از دست دادیم اما با مصرف دم نوش دارچین زنجبیل و قرص زینک و ویتامین بعد ۵روز برگشت.
Iran (Islamic Republic of)
لطفی
۲۰:۳۰ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
سلام
متاسفانه من ۱۲ اسفند حس چشایی و بویایی از دست دادم و از اول فروردین تا امروز حس بویایی حدود ۸۰ درصد و حس چشائیم حدود ۴۰ درصد برگشته و هیچ تغییری نکرده و همچنان وقتی قند در دهانم میگذارم احساس میکنم یک سنگ در دهانم قرار دارد و طعم شیرینی را احساس نمیکنم و شیرینجات هم خیلی به سختی متوجه میشم
شیرینی هندوانه را متوجه نمیشم اگر چه بعضی از مزه ها را تا حدود ۹۰ درصد متوجه میشوم مانند حلوا ارده و ...
متاسفانه اختلال زیادی در حس چشایی و بویایی دارم و کل اینترنت رو بالا و پائین کردم که دارویی پیدا کنم برای این مساله هنوز نتونستم
آنار بسیار زیادی از هموطنان هم درگیر این مشکل هستند ولی متاسفانه هیچکسی جوابگو نیست و پزشکان فوق تخصص گوش و حلق و بینی هم که مراجعه کردم همگی ابراز بی اطلاعی از این معضل دارند و به جز تجویز چند ویتامین هیچ توصیه دیکه ای ندارند
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۰۷ ۲۲ خرداد ۱۳۹۹
این درصد هارو چجوری تشخیص دادی
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۲۱:۵۴ ۰۱ خرداد ۱۳۹۹
سلام دوستان بیشتر علایم کرونا دارم . ولی تست هم ندادم. چند روزه کلا حس بویایی ندارم میتونه من کرونا داشته باشم ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناز
۱۳:۳۱ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
من حدود ۸روز بویایی و چشایی از دست دادم با جوشوندی دارجین و زنجبیل تازه الان خیلی بویایی ام ی کم برگشته
Kuwait
بی نشان
۱۸:۰۶ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام دوستان عزیز من به طورناگهانی حس بویایی و چشاییمو از دست دادم بدون هیچ علامت دیگری بعد از حدود ده روز داره کم کم برمیگرده نگران نباشید به مرور زمان برمیگرده
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۷:۰۱ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام دوستان هر کسی تجربه ای داره که بویایی خوب شده باشه بنویسه منم دو ماه بویایی ندارم یعنی ممکنه خود به خود خوب بشه
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۶:۳۸ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام .من هم دوماهه بویایی ندارم .اگر ‌کسی تجربه ای داره بگذاره لطفا .راهنمایی کنید .همینجوری خوب میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
امین
۰۰:۲۸ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام.منم یه مدت ب طور کامل حس بویایمو و نصف حس چشایمو از دست دادم و خیلیا گفتن کروناس.رفتم تست کرونا دادم منفی شد.الانم حدود ۳۲روز میگذره.رو بدن من ۲۴روز طول کشید که حس بوییایم که صفر شده بود برگرده.نگران نباشید خود ب خود خوب میشید
Iran (Islamic Republic of)
مهشید
۲۳:۳۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
میخواستم بدونم از بین رفتن حس بویایی و چشایی در اثر کرونا بعد از بهبودی برمیگرده یا نه؟
Iran (Islamic Republic of)
باران
۱۵:۳۰ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
دوستان اصلا نگران نباشيد به مرور زمان صد در صد برميگرده. من و اعضاي خانواده ام حدود چهل روز پيش بويايي و چشاييمونو كامل از دست داديم. اونموقع هنوز نگفته بودن كروناي خفيفه و ما خيلي نگران بوديم اما بعد دو سه هفته بهتر شديم تا الان كه كامل خوب شديم.
Iran (Islamic Republic of)
پویان
۰۱:۵۵ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
ایشالا همه خوب بشن
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۹:۵۴ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام دوستان توی هر فردی متغیر تعداد روزی که حس بویایی و چشایی برگرده .
از جمله کارایی کا میشه انجام داد بخور دادن جوش شیرین هست .
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۹:۵۰ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
کی گفته اینو چرا با جون مردم بازی میکنی تلوزیون گزارشی نشون داد که یه نفر با این کار ریه هاش داغون شده.
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۲۲:۵۱ ۳۰ فروردين ۱۳۹۹
سلام من حس بویی راازدست دادن چیکارکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۳۰ فروردين ۱۳۹۹
سلام...من حدود دو ماه پیش بعد دو سه روز تب خفیف و سردرد و کمی بی‌حالی، حس بویایی و چشایی رو کلا از دست دادم و هیچ بویی را حس نمی کردم. غذا خوردن بدون فهمیدن طعم غذا حس عجیب و بدی بود، و تازه فهمیدم که این دو حس از نعمت های بزرگ خدا هستن که ما چون اونها را همیشه داشتیم قدرشون را نمی‌دونیم.
بو کردن بوهای تند مثل دارچین و قهوه که من در طول روز چندین بار به مدت چند ثانیه اونها را بو میکردم باعث شده که الان بیش از هفتاد درصد بویاییم برگرده...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۲۵ فروردين ۱۳۹۹
دوستان منم بعد یه سر درد شدید و بر اثر کرونا حس بویایی و چشایی ام را به طور کامل به مدت یک ماه از دست دادم ولی خدا رو شکر بعد از یک ماه خیلی بهترم
و تنها کاری که کردم بو کردن ادویه جات بود به مدت ده ثانیه روزی دوبار
مثل دارچین و آویشن
Iran (Islamic Republic of)
محمد حسین
۰۱:۰۴ ۲۳ فروردين ۱۳۹۹
سلام...من ۳۴ روز پیش مقداری تب و بدن درد داشتم و بعد از ۳ روز خوب شدم...ولی الان بعد از خوب شدن ۳۲ روز هست که حس بویاییم و چشاییم ب طور کل از بین رفته دکتر متخصص گوشو حلقو بینی هم رفتم گفتن فقط کرتون دوز بالا استفاده میشه ک در این شرایط اصلا نمیشه استفاده کرد و هیچ دارویی نداره گفت ممکنه خوب بشی یا ن معلوم نیس من!!!لطفا راهنمایی کنید هیچ کسی درباره ی حل این مشکل در صدا سیما حتی یکبار هم حرفی نزده...راهنمایی کنید ممنون واقعا عذاب اوره.
United States of America
ناشناس
۰۲:۳۳ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام نترسیدانشاالاه کم کم برمیگرده.همسرمن هم مثل شمابودبعدازیک ماه الان یکم برگشته حساش.نگران نباشیدبخوربدهیدتاخوب شویدوادویه جات رابوکنید.دمنوش اویشن وچوب دارچین هم دم کنیدروزی دولیوان میل کنید.
Netherlands
فریدون
۱۱:۰۶ ۲۱ فروردين ۱۳۹۹
سلام.باسپاس وآرزوی سلامتی هموطنانم.انتظاراست باشارژسریع1میلیون تومان یارانه وعده دولت برای هرنفرتاحدی ازمشکلات مالی مردم کم شود.
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۹:۰۰ ۲۰ فروردين ۱۳۹۹
« بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ »
«يا مَنِ اسْمُهُ دَواءٌ وَ ذِكْرُهُ شِفاءٌ»
اللهم اشف کل مریض جمیع مومنین مسلمین حزب الله خوبان و نیکان بحق رسول الله ص و آل طیبین و طاهرین معصومین ع س ایشان .
اللهم اشف کل مریض جمیع مومنین مسلمین حزب الله خوبان و نیکان بحق حیدر کرار امیرالمومنین علی ع .
اللهم اشف کل مریض جمیع مومنین مسلمین حزب الله خوبان و نیکان بحق الحسین علیه السلام و اولاد حسین ع و اصحاب حسین ع .
اللهم اشف کل مریض جمیع مومنین مسلمین حزب الله خوبان و نیکان بحق ضامن آهو سلطان ایران علی بن موسی الرضا ع .

اللهم اشف کل مریض جمیع مومنین مسلمین حزب الله خوبان و نیکان بحق بیبی ام ابیها صدیقه الکبرا سیده النساءالعالمین بانوی هر دوعالم فاطمه الزهرا س .
اللهم اشف کل مریض جمیع مومنین مسلمین حزب الله خوبان و نیکان بحق ابوالفضل عباس قمر بنی هاشم ع .
اللهم اشف کل مریض جمیع مومنین مسلمین حزب الله خوبان و نیکان بحق بقیه الله الاعظم عج . آمین یا رب العالمین .
والسلام و صلوات التماس دعا .
United States of America
ناشناس
۱۷:۳۷ ۲۰ فروردين ۱۳۹۹
من برج 6 پارسال انفولانزا گرفته بودم حس بویایی چشایی و شنواییم خیلی ضعیف شده بود نکنه کرونا بوده
آخرین اخبار