شبی که آسمان ریاض با موشک‌های پاتریوت نورباران شد

در حمله موشکی چند شب پیش سعودی‌ها تاوان سنگینی برای اطمینان به سامانه جدید خود یعنی پاتریوت مدل PAC۳ پرداختند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حمله موشکی اخیر انصارالله یمن به شهر ریاض پایتخت عربستان سعودی و ناکامی سامانه پدافندی پیشرفته پاتریوت در رهگیری و انهدام موشک یمنی موجب شد تا ناخودآگاه یکی از مشهورترین موارد حملات موشکی به شهر ریاض در سال ۲۰۱۷ یادآوری شود.

در شب ۴ نوامبر ۲۰۱۷ یگان موشکی انصارالله یمن ۱ تیر موشک بالستیک مدل برکان H ۲ را از شمال یمن به سوی شهر ریاض شلیک میکند. شلیک تنها ۱ موشک نشان میداد که نیرو‌های مردمی یمن احتمالا قصدی برای حمله گسترده و وارد آوردن خسارت شدید به دشمن سعودی نداشته و عملیات بیشتر جنبه آزمایش را برای یگان موشکی ارتش یمن داشته است.

شبی که آسمان ریاض با موشک‌های پاتریوت نورباران شد +فیلم

جدیدترین تصاویر از استقرار واحد‌های پدافندی پاتریوت PAC ۳ در اطراف ریاض

اما همین حمله تک فروندی موشکی نیز موجب شد تا یکی از مشهورترین فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی در خصوص حملات موشکی به خاک عربستان را شاهد باشیم.

در فیلم فوق که توسط یک شهروند سعودی در نزدیکی مقر دفاع موشکی ارتش عربستان ضبط شده است، واحد پدافندی مستقر در این منطقه به شکل عجیبی اقدام به شلیک پیاپی موشک‌های رهگیر و در مجموع ۵ تیر موشک پاتریوت از مدل PAC ۲_GEM برای رهگیری تنها ۱ موشک بالستیک یمنی می‌کند!

در فیلم ضبط شده رد شلیک ۴ موشک دیده می‌شود، اما صدای ۵ انفجار در آسمان ریاض نشان می‌دهد احتمالا نخستین موشک پیش از آغاز فیلمبرداری شلیک شده است.

ترس و واهمه شدید نظامیان سعودی از برخورد موشک به خاک پایتخت این کشور موجب می‌شود تا در موارد شلیک انصارالله به سوی ریاض، پدافند این کشور خارج از دستور العمل‌های فنی و استاندارد شلیک دو موشک رهگیر پاتریوت به ازای هر پرتابه مهاجم، تعداد بیشتری موشک را جهت رهگیری موشک‌های یمنی شلیک کنند.

این مسئله البته هزینه بسیار سنگینی را به ارتش این کشور وارد می‌کند، زیرا قیمت هر تیر موشک پدافندی پاتریوت در مدل PAC ۲ حدود ۳ میلیون دلار و در مدل PAC ۳ حدود ۴ میلیون دلار است.

اما قطعا هزینه ۱۵ میلیون دلاری (شلیک ۵ موشک) برای رهگیری موشک بالستیک یمنی کمتر از عواقب ناشی از اصابت موفق آن به شهر ریاض خواهد بود.

در حمله چند شب پیش نیز سعودی‌ها تاوان سنگینی برای اطمینان به سامانه جدید خود یعنی پاتریوت مدل PAC ۳ پرداختند و شلیک ۲ تیر موشک رهگیر برای انهدام موشک بالستیک ذوالفقار انصارالله یمن با ناکامی مواجه شده و موشک با فاصله قابل توجهی از کنار موشک‌های پدافندی عبور کرده و به هدف اصابت کرد.

منبع: مشرق

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.