تحلیلگر آمریکایی: واکنش کُند به کرونا نشان‌دهنده اولویت‌های نادرست دولت بی‌کفایت آمریکا است

یک تحلیلگر آمریکایی به دلایل عمده عدم‌توانایی واشنگتن برای مدیریت شیوع ویروس کرونا پرداخت و گفت: ایالات متحده تریلیون‌ها دلار برای جنگ جعلی خود علیه تروریسم هزینه کرده است و اکنون قادر به تأمین حمایت پزشکی کافی و مناسب برای شهروندانش نیست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، «مارک دانکوف» نامزد سابق سنا و تحلیلگر آمریکایی مستقر در سن‌آنتونیوی تگزاس در مصاحبه‌ای تأکید کرد: این واکنش کُند آمریکا به ویروس کرونا نشانگر اتخاذ اولویت‌های نادرست و نابجا توسط دولت بی‌کفایت ایالات متحده است.

وی در ادامه تصریح کرد: دولتی که تریلیون‌ها دلار برای جنگ جعلی علیه تروریسم هزینه می‌کند، دولتی است که یک شکست کامل در تأمین خدمات پزشکی و حمایت از زیرساخت‌های داخلی را به اثبات رسانده است. بحران کرونا اکنون این حقیقت واضح را به‌روشنی برای عموم مردم آمریکا شفاف و نمایان کرده است.

در ادامه متن کامل مصاحبه با این تحلیلگر آمریکایی را ملاحظه می‌کنید:

گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه بیمارستان‌های آمریکا با تصمیمات مربوط به مرگ و زندگی روبه‌رو هستند که کشور‌های صنعتی معمولاً فقط در مواقع جنگ و بلایای طبیعی با آن روبه‌رو می‌شوند. کمبود‌های وحشتناک به‌خاطر شیوع ویروس کرونا در سراسر کشور گزارش شده است. تا امروز بیش از ۳۳۰ هزار نفر به ویروس کرونا در سراسر آمریکا مبتلا شده‌اند و بیش از ۱۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند، چه عاملی موجب این واکنش کند و آهسته به بحران ویروس کرونا شده است؟

دانکوف: این واکنش کُند آمریکا به ویروس کرونا نشانگر اتخاذ اولویت‌های نادرست و نابجا توسط دولت بی‌کفایت ایالات متحده است. ویلیام اسمیت برای محافظه‌کاران آمریکایی یک برند جدید را به‌کار می‌برد که بر آنچه من به رسانه‌های آمریکایی و ایرانی از زمان وقوع حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ گفته‌ام؛ تأکید می‌کند. دولتی که تریلیون‌ها دلار برای جنگ جعلی علیه تروریسم هزینه می‌کند، دولتی است که یک شکست کامل در تأمین خدمات پزشکی و حمایت از زیرساخت‌های داخلی را به اثبات رسانده است. بحران کرونا اکنون این حقیقت واضح را به‌روشنی برای عموم مردم آمریکا شفاف و نمایان کرده است. اسمیت این طور بیان می‌کند که ایالات متحده ۱.۵ تریلیون دلار برای پروژه جنگنده اف ۳۵ هزینه می‌کند، در حالی که کارکنان بخش بهداشت و سلامت ما ماسک کافی در اختیار ندارند. ما میلیارد‌ها دلار برای ساخت تأسیسات بهداشت و درمان عراق و افغانستان هزینه کردیم، ولی بیمارستان‌های آمریکا شاید دستگاه‌های تنفس مصنوعی برای آمریکایی‌های به‌شدت بیمار ندارند. در حالی که یک سونامی ویروسی در حال سقوط بر سر ماست، بسیاری از رهبران همچنان در گذشته گیر کرده‌اند، وزیر خارجه وقتش را صرف توطئه‌چینی علیه ایران می‌کند. با توجه به تلاش ما برای یافتن منابع لازم برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، آیا کسی هنوز تصور می‌کند که این ایده خوبی است که بیش از ۶ تریلیون دلار برای جنگ جهانی علیه تروریسم هزینه شود؟ آیا شما احساس امنیت بیشتری می‌کنید؟

طی روز‌های گذشته، تعدادی از پزشکان و پرستاران آمریکایی به‌خاطر کمبود تجهیزات پزشکی و درمانی جان باخته‌اند. گفته می‌شود بحران بعدی ویروس کرونا کمبود پزشک و پرستار خواهد بود، چرا فکر می‌کنید سیستم بهداشت و درمان آمریکا قادر به حفاظت از این پزشکان و پرستاران نیست؟

دانکوف: همان طور که قبلاً گفتم؛ اولویت‌های نادرست و نابجا بخشی از این مشکل هستند. من همچنین معتقدم که برون‌سپاری عمدی قابلیت‌های تولیدی به خارج از کشور، نشانگر شکست کامل سیاست‌های اقتصادی جهانی‌سازی و سرمایه‌داری است و در واقع امنیت ملی ایالات متحده را به‌طور واقعی تهدید می‌کند. نمونه کلاسیک این مسئله برون‌سپاری صنعت داروسازی آمریکا به چین است. کیلی ولاهوس یک مقاله مهم برای نشریه «امریکن کانزروتیو» تحت عنوان "تلاش تهاجمی برای تولید مجدد دارو‌های آمریکایی" دارد. اینجا، او به کمبود جدی ماسک، دستگاه تنفس مصنوعی و دارو به‌خاطر این سیاست‌های جهانی‌سازی اشاره و سپس تأکید می‌کند که چگونه دولت آمریکا توسط صنایع داروسازی خریده شده است، همان طور که دولت آمریکا توسط لابی صهیونیستی خریداری شده است. نگاهی به وب‌سایت کمیسیون فدرال انتخابات آمریکا به همگان می‌گوید که چقدر از پول شرکت‌های بزرگ داروسازی به انتخابات اختصاص پیدا می‌کند. در خصوص صنایع داروسازی بزرگ، ولاهوس به ما می‌گوید که "از یک سو ما باید از لابی‌های داروسازی تشکر کنیم که نماینده شرکت‌های بزرگ و مهم هستند، آن هم به‌خاطر از بین بردن منافع ویژه در این زمان بحرانی. " صنعت داروسازی همچنان هزینه‌های زیادی می‌کند تا بر فعالیت کنگره تأثیر بگذارد، تنها در سال ۲۰۱۹ بیش از ۲۲۸ میلیون دلار در این زمینه هزینه کرده است.

تعداد موارد ویروس کرونا در غرب به‌سرعت رو به افزایش است و در واقع کشور‌های غربی نتوانسته‌اند واکنش مناسبی به این بحران نشان دهند، چرا فکر می‌کنید غرب تصور می‌کند بهترین است و چیزی برای یادگیری از سایر کشور‌های جهان ندارد؟

دانکوف: در پاسخ به این سؤال به جمله جودی دنچ بازیگر زن در فیلم کازینو رویال اشاره می‌کنم: "استکبار و خودآگاهی خیلی به‌ندرت دست به دست هم می‌دهند. " در عین حال، بحران ویروس کرونا موجب پیدایش سطح جدیدی از آگاهی و دشمنی مردم آمریکا و افکار عمومی غرب نسبت به دولت‌های خودشان شده است و همین دشمنی آگاهانه نسبت به شرکت‌های مورد حمایت صهیونیسم، بانک‌های مرکزی، شرکت‌های بزرگ داروسازی، وال استریت و مجتمع‌های صنعتی نظامی. این وضعیت غم‌انگیز به‌طور متناقض فرصتی برای اعتراض و شورش گسترده علیه افراد و منافع ویژه‌ای است که ایالات متحده و غرب را به این نقطه حساس و بحرانی رسانده است.

این امر همچنین من را امیدوار کرده است که به مردم ایران علیه این نیرو‌ها کمک کند. این مسئله راه را برای همه نام‌های مهم در دولت آمریکا و رسانه‌های آمریکایی، و همین طور شخصیت‌های مهم سازمان ملل، ناتو و همه فعالان آمریکایی و اروپایی از جناح چپ و راست مهیا کرده است، کسانی که خواستار پایان یافتن این جنگ جنون‌آمیز و جعلی علیه تروریسم از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ تاکنون بوده‌اند. این بحران ویروس کرونا نتیجه گسترش پلیس آمریکایی و دولت نظارتی ایالات متحده از سال ۲۰۱۱ تاکنون است. من و دیگران شبانه‌روز علیه این تهدید فزاینده تلاش و کار می‌کنیم.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار